Wat is de aanspreektitel van een rechter?

Ik wil een brief schrijven naar de rechter, waarvan ik niet weet of een meneer of mevrouw is, Schrijf ik dan Geachte heer, mevrouw, Edelachtbare??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
27.7K

Antwoorden (1)

Inderdaad, Edelachtbare.
In officiële processtukken, zoals pleitnota’s, spreken we de rechter aan met zijn officiële titel. Dat is ‘Edelachtbare’. Dat is de aanspreektitel voor rechters van de ‘gewone’ rechtbank. In hoger beroep procedeert men in civiele zaken bij het Gerechtshof. Daar zijn geen rechters, maar raadsheren. Ook als het vrouwen zijn. Vreemd genoeg zijn vrouwelijke raadsheren geen raadsdames. Raadsheren bij het Gerechtshof spreekt men aan met ‘Edelgrootachtbare’. De hoogste civiele rechter in Nederland is de Hoge Raad in Den Haag. Ook daar zijn alleen raadsheren. Die worden aangesproken met ‘Edelhoogachtbare’.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus: Edelachtbare heer/vrouwe.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus als ik begin met: Geachte Edelachtbare heer/vrouwe, Is dit taalkundig gezien juist?
TurfGraver
6 jaar geleden
Geachte Edelachtbare,
SimonV
6 jaar geleden
Nee, dat is wat teveel achting... "Edelachtbare heer/vrouwe", is voldoende.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus in plaats van Geachte, Edelachtbare of Edelgrootachtbare gebruiken???
SimonV
6 jaar geleden
Zo kun je het ook zeggen.