wat wordt verstaan onder onevenredig veel overlast?

mijn buurman wil dat ik mijn bomen verwijder. De bomen bevinden zich buiten de toegestane afstand van de erfgrens (meer dan 2 meter)en staan er al langer dan 30 jaar. Omdat hij dus feitelijk geen grond heeft om de bomen te verwijderen wil hij nu aantonen dat de bomen onevenredig veel overlast veroorzaken. Mijn buurman heeft geen allergie en de bomen wortelen niet op zijn erf. Wat wordt er verder nog verstaan onder onevenredig veel overlast?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (2)

Daar is geen maatstaf voor. De enige die dat kan vaststellen is de rechter. Als je af en toe naar de Rijdende Rechter kijkt, is dat zowat het enige wat ie doet: vaststellen of iemand onevenredig veel overlast veroorzaakt.
escape
6 jaar geleden
Bijvoorbeeld:

(1)Onevenredige overlast van teveel schaduw en dus te weinig zon in de tuin door bomen van de buren.

(2)Al staan de bomen meer dan 2 meter uit de erfgrens, dan nog kunnen takken over de schutting uitsteken. Ook dit kan als onevenredige overlast ervaren worden.

(3)Alle afvallende bladeren van de overhangende takken geven teveel schoonmaakwerk , harken/vegen , in de tuin van de buurman hetgeen ook als onevenredige overlast ervaren kan worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Castle
6 jaar geleden
+ Lijkt mij een goed antwoord. Ik snap alleen die minnen niet. Kan iemand aangeven waarom dit antwoord een - verdient?
Rieneke1
6 jaar geleden
@Castle: onevenredige overlast is idd teveel overlast, maar de vraag is nu juist wat onder te veel wordt verstaan. En verder punt 2: bij overhangende takken kan je eisen dat die gesnoeid worden, en als dat niet gebeurt ze laten snoeien op kosten van de buurman. Het is zoals escape zegt: wat er onder onevenredig wordt verstaan wordt bepaald door de rechter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De onpartijdige inbreng van de rechter leek me wel logisch en ik begon ook met: "Bijvoorbeeld:"
Ivana
6 jaar geleden
Tegen zeurkousen zeg ik altijd: ga dan in de stad wonen! Naarmate er meer mensen de rust van dorpen of kleine gemeenten rond de stad opzoeken, des te vaker krijg je dit soort gezeur. De natuur moet naar stadse maten worden teruggeschroefd. Daar word ik diep treurig van.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mee eens, Ivana! Voorbeeld: hier in de stad: vogels mogen niet gevoerd worden, vogelpoep is vies... :)