Hoe gaat de notaris om met een onderhands testament?

Stel, 2 vriendinnen van in de twintig schrijven hun testament en leggen dit vast op film. Hun naam, adres, geboortedatum, alles staat erbij. Ze laten beiden alles wat ze bezitten aan elkaar na. Daarna filmen ze hoe ze deze film in een geadresseerde envelop bij de notaris in de bus gooien.
Hoe zou die daar mee om gaan? En moet die wil dan worden uitgevoerd?
Ik schrijf een boek en wil graag dat alles klopt.
Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
ronron1212
6 jaar geleden
De notaris heeft een brief met film gekregen maar geen opdracht voor een testament. Moet deze nu gratis alles bewaren?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ronron1212, Dat vind ik nog de meest plausibele reden voor de notaris om helemaal niets te doen.
tinus1969
6 jaar geleden
Film is gen duurzaam medium; over een paar jaar kan niemand meer de CD of USB stick lezen waar die film op stond.
erotisi
6 jaar geleden
De notris zal er niets mee doen want hij moet altijd de identiteit vaststellen dmv paspoort etc.
http://www.actornotarissen.nl/informatie/de-notaris/legitimatie.html Behoudens geld of onroerende zaken zou het misschien nog kunnen gelden als een codicil maar vermoedelijk zal dat ook niet werken want veelal moet dat handgeschreven zijn.
Echter in dit digitale tijdperk kan daar anders over worden gedacht en is een digitaal codicil misschien ook wel geldig, daar twijfel ik over. Misschien dat een rechter het wel als rechtsgeldig ziet????
https://www.security.nl/posting/34197/Juridische+vraag%3A+Zijn+gescande+documenten+rechtsgeldig
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel, aan de meeste voorwaarden die JoanDArc noemt zou voldaan zijn: de film zou bewijzen dat de testamenten handgeschreven zijn, alle vereisten zouden aan bod komen. Alleen dat in de bus gooien kan dus niet
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ah, jammer, dan moet ik kijken of ik het plot kan aanpassen. De bedoeling was dat een van beiden na 20 jaar met die videoband op de proppen zou komen en erfgenaam zou zijn (de ander is als extra lijk in een graf gevonden, na 20 jaar vermist te zijn geweest)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien ligt er in het Centraal Testamenten Register toevallig toch nog een testament.
Er is een lijk dus ook een akte van overlijden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, dus niet, die is vermoord en destijds "weggemoffeld" onder de grond. Komt nu pas naar boven na al die tijd vermist te zijn geweest. Is dus voor een detectiveroman hè :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is geen geldig testament, maar de politie zal het wel zien als bewijsstuk. Laten wij van uit gaan dat de notaris het bewaart, omdat het terug sturen niet kan en de film te leren en vermaak bewaard blijft. Als het wel geldig is of geldig gemaakt wordt omdat het a de notaris betaald is en b de notaris overtuigd is van de geldigheid van de documenten. Dan zou het wel interessant zijn. Een onderdeel van de plot gaat natuurlijk over de notaris die opzoek gaat naar geld en of het wel of niet geldig is.

Antwoorden (1)

Zodra de notaris van de inhoud heeft kennisgenomen en weet waar de brief vandaan komt gaat alles retour. De notaris doet er verder niets mee.
Om geldig te zijn moet het testament voldoen aan drie vereisten:
1. het moet door de testamentmaker zelf volledig eigenhandig geschreven worden: een getypt testament is ongeldig;
2. de vermelding van de naam en datum zijn onontbeerlijk, vermits men moet kunnen oordelen of het document werkelijk de laatste wilsbeschikking van de testamentmaker is. Men vermeldt dus het jaar, de maand en de dag;
3. tenslotte is de handtekening noodzakelijk. Zij is bij uitstek het identificatiemiddel van het document.

Toegevoegd na 1 minuut:
Elke persoon moet afzonderlijk zijn testament opmaken.
Een testament dat door twee of meer personen samen op één document gemaakt wordt is ongeldig.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als het testament met mechanische middelen wordt geschreven, dat wil zeggen door middel van een typemachine of een computer, dan moet iedere pagina van het testament zijn voorzien van een handtekening van de erflater. Iedere pagina moet bovendien genummerd zijn om misverstanden te voorkomen.
Het testament dat door u of een derde is opgemaakt en aan de omschreven voorwaarden voldoet moet vervolgens in een gesloten envelop worden gedaan. Ieder moet vervolgens naar de notaris om zijn eigen testament in de gesloten enveloppen aan de notaris 'ter hand te stellen' dus persoonlijk overhandigen en niet in de brievenbus gooien. De erflaters moeten bij overhandiging verklaren dat het aangeboden stuk de uiterste wil bevat en dat aan de vereisten is voldaan zoals hierboven is opgesomd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Natuurlijk zullen de dames die de film in de brievenbus gooien van de notaris overtuigd zijn van de geldigheid en mogelijk ook vooraf of achteraf zorgen dat de ook geldig is. Nu is de vraag wanneer de testamenten geldig gemaakt worden. Een stuk van de spanning zit voor mij er in of het testament wel of niet geldig is. En dat hoeft van mij niet direct duidelijk te zijn in het begin. De meeste mensen die een testament opmaken doen het vol moet fouten, vooral als het opgesteld word zonder notaris vooraf. Maar laat nu een van de twee dames een jurist zijn en deze weet dat dit zo mag. Of in het boek mag het zo. Want niet alles hoeft te kloppen met de werkelijkheid. Anders kun je bijna alle boeken en scripts weggooien.