Is aangepast kunstlicht in de supermarkt juridisch toegestaan?

Gisteren kocht ik prachtige groene sperziebonen in de supermarkt. Thuisgekomen bleken ze eerder geel.
Oorzaak: de winkel gebruikt optimale kleurtemperaturen voor het etaleren van vlees, vis, groenten en brood.
Groenten en fruit worden belicht met een lichttemperatuur van ongeveer 3000 Kelvin. Zo komen de felle kleuren van de meeste groenten- en fruitsoorten het beste tot uiting. Daarnaast worden sla en andere bladgroenten van een hoge lichtintensiteit voorzien om de groene kleuren te benadrukken.

In artikel 44 van het Burgerlijk Wetboek 3 vond ik:
Bedrog is aanwezig, wanneer iemand een ander tot het verrichten van een bepaalde rechtshandeling beweegt door enige opzettelijk daartoe gedane onjuiste mededeling, door het opzettelijk daartoe verzwijgen van enig feit dat de verzwijger verplicht was mede te delen, of door een andere KUNSTGREEP.

Is deze verlichting oplichting?

SimonV
6 jaar geleden
in: Wetgeving
6.3K
TurfGraver
6 jaar geleden
Zijn de boontjes niet goed dan?
SimonV
6 jaar geleden
Dat maakt niet uit, de boontjes werden uiterlijk mooier voorgesteld dan ze in werkelijkheid waren. Dan koop je ze natuurlijk sneller.
TurfGraver
6 jaar geleden
Denk dat doel van boontjes consumptie is. Als daaraan niks afgedaan is zal het geen "oplichting" zijn.
Als je boontjes koopt om mooi groen te zijn bij daglicht staat u vrij ze daarop te controleren. Wellicht als u terug gaat met deze melding dat men ze wel terug neemt.
SimonV
6 jaar geleden
Doel van de boontjes in een winkel is geen consumptie maar verkoop... Er zijn meer trucs om de klant door aangepaste verlichting tot koop te verleiden, maar bij deze verlichting heb ik dus twijfels of de winkel niet te ver gaat.
Dit lijkt een "kunstgreep" waar in het BW sprake van is bij oplichting. Koel wit licht, wat meer blauwtinten bevat, zou rood vlees een geheel foute kleur geven zodat het zelfs vervallen zou lijken. In kan me voorstellen dat het dan toegestaan een aangepaste kleurtemperatuur te gebruiken. https://www.dmlights.nl/help/verlichting/winkelverlichting-wat-is-ideale-kleurtemperatuur-etaleren-vlees-vis-groenten-brood/
TurfGraver
6 jaar geleden
Wat te denken van kleurstoffen....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb niet het antwoord maar er speelt meer dan dat. De vitrines (merk Carrier) verlichten het vlees en vis zowel van boven als ONDER het schap. zie foto. Hierdoor gaat (alle) vitamine K verloren. Het calcium dat in de eiwitten zitten worden daardoor niet in het lichaam opgenomen en veroorzaakt meer schade (verkalking) dan dat er nog sprake is van calcium opbouw in de botten. Niet voor niets dat in ziekenhuizen aan patiënten met langdurig infuusgebruik Vitamine K alleen 's nachts aan infuus wordt toegediend . http://www.carrier-refrigeration.nl/nl/detail-Supermarkten-Halfhoge-koelmeubelen-Mirado-E6-55-415.aspx
Erna55
6 jaar geleden
Uhm, vitamine K dat verloren gaat door verlichting... en calcium dat daardoor niet opgenomen wordt. Ik geloof het niet.
Heb je daar bronnen van ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het verschil is dat als de slager het vlees uit de vitrine haalt je gelijk het kleurverschil kunt zien.
http://lokoled.nl/slagerijverlichting/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of het is toegestaan weet ik ff niet geloof niet dat hier regels over zijn maar als ik een tip mag geven loop met je aankoop die je wil doen even een paar stappen naar achter zodat je niet meer in de verlichting staat van de groente of vlees afdeling of zet voor je iets koopt eerst de zaklamp van je smartphone er ff op dit is wit licht en kan je de daadwerkelijke kleur zien van product
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
artikel 44 van het Burgerlijk Wetboek Boek 3 is helaas niet van toepassing. Daar kom je op via de cirkelredenering. Bedrog is aanwezig, wanneer iemand een ander tot het verrichten van een bepaalde rechtshandeling beweegt door enige opzettelijk daartoe gedane onjuiste mededeling, door het opzettelijk daartoe verzwijgen van enig feit dat de verzwijger verplicht was mede te delen, of door een andere kunstgreep. Aanprijzingen in algemene bewoordingen, ook al zijn ze onwaar, leveren op zichzelf geen bedrog op. Een rechtshandeling is een feitelijke handeling van een natuurlijk- of rechtspersoon die is gericht op het tot stand brengen van een bepaalde rechtsgevolg.
Een rechtsgevolg is hetgeen dat volgt nadat een natuurlijk- of rechtspersoon een rechtshandeling heeft verricht.
Indien twee of meerdere partijen met elkaar in onderhandeling treden over de verkoop van bepaalde goederen, beogen zij in beginsel een overeenkomst als gevolg van artikel 6:217 van het Burgerlijk Wetboek. Een overeenkomst is een afspraak.
Andere voorbeelden van rechtshandelingen zijn bijvoorbeeld het kopen van een televisie of een auto. Wat er verkocht wordt is niet bedorven en nog geschikt voor consumptie. De kleur van de aangeboden groente is bij daglicht minder aantrekkelijk, maar of deze onaantrekkelijker smaakt als de kleur groener zou zijn, is niet te bewijzen. De groente ziet er wel anders uit maar verandert niet werkelijk van structuur. Dat je je genomen voelt, is een ding wat zeker is. Bij een bepaalde supermarkt die naar een olifant is genoemd mag je het gelijk terugbrengen, dat dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bron: De uitleg is van Winish Ganesh Bestuursrecht,Management consulting Arnhem, voeger Fractiemedewerker Tweede Kamerfractie (zie ook Ensie)
https://www.ensie.nl/winish-ganesh
SimonV
6 jaar geleden
Waarom is dit geen antwoord?
Het beantwoordt mijn vraag volledig en uitstekend! Overigens is ook terugbrengen bij AH geen probleem. En bij Coop krijg je zelfs een kilo appels cadeau als je groenten niet vers zijn.

Het beste antwoord

Artikel 44 van het Burgerlijk Wetboek Boek 3 is helaas niet van toepassing. Daar kom je op via de cirkelredenering.
Bedrog is aanwezig, wanneer iemand een ander tot het verrichten van een bepaalde rechtshandeling beweegt door enige opzettelijk daartoe gedane onjuiste mededeling, door het opzettelijk daartoe verzwijgen van enig feit dat de verzwijger verplicht was mede te delen, of door een andere kunstgreep. Aanprijzingen in algemene bewoordingen, ook al zijn ze onwaar, leveren op zichzelf geen bedrog op.
Een rechtshandeling is een feitelijke handeling van een natuurlijk- of rechtspersoon die is gericht op het tot stand brengen van een bepaalde rechtsgevolg.
Een rechtsgevolg is hetgeen dat volgt nadat een natuurlijk- of rechtspersoon een rechtshandeling heeft verricht.
Indien twee of meerdere partijen met elkaar in onderhandeling treden over de verkoop van bepaalde goederen, beogen zij in beginsel een overeenkomst als gevolg van artikel 6:217 van het Burgerlijk Wetboek. Een overeenkomst is een afspraak.
Andere voorbeelden van rechtshandelingen zijn bijvoorbeeld het kopen van een televisie of een auto.
Wat er verkocht wordt is niet bedorven en nog geschikt voor consumptie.  De kleur van de aangeboden groente is bij daglicht minder aantrekkelijk, maar of deze onaantrekkelijker smaakt als de kleur groener zou zijn, is niet te bewijzen. De groente ziet er wel anders uit m aar verandert niet werkelijk van structuur. Dat je je genomen voelt, is een ding wat zeker is. Bij een bepaalde supermarkt die naar een olifant is genoemd mag je het gelijk terugbrengen, dat dan weer wel.

Mijn bron is: Winish Ganesh Bestuursrecht
Van 2008 – 2013 Buitengriffier bij de Rechtbank Gelderland, locatie Arnhem
Van 2013 – 2017 medewerker landelijke Ombudsteam
https://www.ensie.nl/winish-ganesh

Toegevoegd na 14 minuten:
Allerlei soorten verlichtingstechnieken zijn toegestaan om de digitale winkelervaring van de klant te verbeteren.In veel supermarkten staat de groenten en fruit afdeling centraal. Het tonen van verse, gezonde en smakelijke producten triggert de aandacht van de klant op de taak van het kopen van voedsel (sic).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je terug gaat naar de winkel, dient de winkel het product terug te nemen. Vooral als je aan kunt tonen dat het product thuis of bij dag licht er anders uitziet, dan in de winkel.

Nu gebruikt een supermarkt wel meer kunstgrepen om je te verleiden iets te kopen. Maar de grens van bedrog en verleiden is dun en in goed overleg komt de consument en de verkoper er wel uit. En soms is overleg tussen consumentenorganisatie(s) en verkooporganistatie(s) nodig.

De toetsing of het juridisch is toegestaan is alleen de weg bij grove en langdurige schending en als het geen overleg meer mogelijk is.

Het is misleiding als speciale lampen ingezet worden om een slecht partij te verkopen en deze lampen uitgezet worden als deze partij verkocht is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Helemaal duidelijk is het nog niet: "De toetsing of het juridisch is toegestaan is alleen de weg bij grove en langdurige schending en als het geen overleg meer mogelijk is." -> Je kunt dus niet zeggen of het toegestaan is? "Het is misleiding als speciale lampen ingezet worden om een slechte partij te verkopen en deze lampen uitgezet worden als deze partij verkocht is." -> Het is dus wel toegestaan bewust te misleiden door de lampen te laten branden voor alle consumenten, ook bij slechte partijen?