kan je na 1.jaar en 3 maanden nog gedagvaard worden ?

ik ben vorig jaar juni 2016 beschuldigd voor diefstal , door mn buren , ben verhoord en mocht gaan , nu 1jaar later en 3 maanden . ben ik vorige maand voor gedagvaard en loopt er een civiele zaak van dat , kan ik nu ook nog een keer gedagvaard worden ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zolang het strafbaar feit niet is verjaard, lijkt me dat te kunnen.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. De verjaringstermijn voor misdrijven bedraagt tussen de 3 en de 20 jaar (en zelfs zonder verjaring voor ernstige misdrijven). Voor diefstal is de maximum gevangenisstraf 4 jaar en bedraagt de verjaringstermijn dus 12 jaar.

Toegevoegd na 6 minuten:
Genoemde verjaringstermijnen zijn overigens de termijnen uit het strafrecht. In het civiel recht zijn de regels ingewikkelder; de algemene termijn is 20 jaar, maar per soort vordering kunnen er andere termijnen gelden. Om dat te bepalen is dus nog van belang wat je in de civiele procedure precies ten laste wordt gelegd.

Toegevoegd na 9 minuten:
Mogelijk gaat het om 'het opeisen van goederen die niet te goeder trouw verkregen zijn', dan geldt een verjaringstermijn van 20 jaar.