Wie is verantwoordelijk voor het verwijderen van astbest?

Ik huur een tuin van een tuinvereniging. Nu heb ik te horen gekregen van het bestuur dat ik voor 1 mei 2018 al het asbest moet verwijderen op eigen kosten, en met mij alle huurders. Het meeste asbest dient als slootbeschoeiing. Volgens mij is de eigenaar van de grond onderhoudsplichtig en niet de huurder.
Weet iemand hoe dat zit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Pieter2011
6 jaar geleden
Het lijkt me verstandig om je vraag even voor te leggen aan het Juridisch Loket! Burgers mogen niet zomaar asbest verwijderen; dat mag alleen gebeuren door een gespecialiseerd bedrijf en het afval moet ook vernietigd worden.
Niet voor niets heeft de gemeente niet de gebruikers van de grond benaderd maar de eigenaar van de grond. Ik vind het erg onverantwoordelijk van de eigenaar om de huurders aan te schrijven. Zoiets moet je collectief oplossen. Misschien ook verstandig om de gemeente (of -als die niet ingrijpt- de GGD, lokale politici, evt. de pers) eens in te seinen dat de eigenaar het op jullie bordje heeft gelegd.

Het beste antwoord

Als in het verleden de grond is verhuurd zonder de asbest beschoeiing en verschillende huurders (voor u) in de loop der tijd zelf deze platen hebben aangebracht om hun bruikbare grondoppervlak te vergroten, dan is het zeker voor rekening van de (huidige) huurders om dit te verwijderen. De eigenaar is niet verantwoordelijk voor zaken die door huurders zijn aangebracht.

Is ooit in opdracht van de grondeigenaar de gehele slootbeschoeiing in asbest platen aangebracht, dan zou de eigenaar verplicht kunnen worden dit nu te laten verwijderen.

Asbest verwijderen kan grofweg op 2 manieren:

- Als particulier kun en mag je zelf een beperkte hoeveelheid asbest verwijderen en in speciale zakken (gratis te krijgen bij de gemeentelijke milieustraat) inleveren bij de milieustraat (eveneens gratis). Je moet er zelf wat arbeid voor verrichten, maar hebt verder geen noemenswaardige kosten.

- Bedrijven, verenigingen of particulieren met een grote hoeveelheid asbest zijn verplicht om dit professioneel te laten verwijderen en afvoeren. Er komen dan mannen met witte pakken en een hele hoge rekening.

In het geval van jullie volkstuintjes zal in dat laatste geval die kosten wellicht worden doorberekend in de huur voor de grond, er van uitgaande dat de eigenaar of vereniging de financiële middelen heeft om het allemaal voor te schieten. Anders is er wellicht geen andere keuze dan (een deel) van de grond verkopen en is het einde volkstuin.

Wat betreft het verwijderen van de asbest beschoeiing kan het dus zeker in het voordeel van de huurders zijn om het zelf te doen.
Inekez1
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is een bijzonder lastige vraag, want juridisch is daar een hoop gedoe over. Het kan zijn dat de verhuurder verantwoordelijk is (gebrek) maar ook dat de huurder verantwoordelijk is (onderhoudsplicht). Het is maar hoe je het bekijkt en rechters oordelen verschillend.

Maar eerst: het is hier van belang wie de keuze heeft gemaakt het asbest te gaan verwijderen en waarom. De aanwezigheid van asbest is niet altijd het probleem, maar dat is afhankelijk van het type asbest en de staat waarin het verkeert. Als de vereniging dit zelf heeft besloten, kunnen de kosten niet zomaar verhaald worden op de eigenaar van de grond, doorgaans de gemeente. In hoeverre een verenigingsbestuur besluit kan nemen en de kosten kan verhalen op leden, hangt af van de voorwaarden van de vereniging.

Het is dus de vraag of dit speelt tussen vereniging en leden of vereniging en grondeigenaar. In dat laatste geval: het is mogelijk dat de verhuurder/grondeigenaar de aansprakelijkheid voor asbest heeft uitgesloten; dat gebeurt doorgaans in een exoneratiebeding. Het is daarom zaak om te kijken naar de afspraken die zijn gemaakt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De eigenaar van de grond is de RK-kerk, die een vereniging heeft opgericht om te exploiteren. Deze vereniging/de kerk wordt nu door de gemeente gemaand om het asbest te (laten) verwijderen.
Ik neem aan dat de gemeente daar verantwoordelijk voor is