Moet huisbaas betalingsachterstand betalen? Ingewikkeld!

Goedemorgen,

Sinds 1,5 jaar woon ik in een studentenhuis in Utrecht. In die tijd is er veel post op naam van onze huisbaas binnengekomen. Wij hebben dit netjes bewaard. Onze huisbaas heeft nooit iets gezegd of gevraagd over post en is het nooit op komen halen. Aan de andere kant hebben wij hier zelf ook nooit contact over opgenomen.

Nu blijkt dat tussen een van die brieven een rekening voor waterkosten zat. Die had allang betaald moeten worden. We zijn nu inmiddels zo ver dat er een advocatenkantoor is bijgehaald en dat de kosten boven de €1000 liggen.

Mijn vraag: wie is verantwoordelijk voor deze kosten??

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het is niet ingewikkeld. De eigenaar is verantwoordelijk voor de kosten die behoren bij het eigendom. En dus de schuld eisers zullen bij achterstallige kosten eerste brieven gaan versturen naar de adres van het eigendom.

Nu specifiek over dit voorbeeld. De gebruikers weten het woonadres van de huisbaas. Dus het enigste wat de gebruikers hoeven te doen is of laten weten dat er post voor de eigenaar aan de huisbaas. En eventueel als het veel post wordt een voorziening zoals een brievenbus op de kosten van de huisbaas plaatsen.
En bij na vraag dienen de gebruikers mee te werken aan verzoeken waar de eigenaar zich bevind. Want sommige van rekeningen voor de eigenaar rusten op het pand en zijn dus object gebonden. En het maakt de schuldeisers niet uit wie het betaald als het maar betaald wordt en eventueel wordt de levering aan het object ook stop gezet.

Als de eigenaar weigert de kosten rustend op het object te betalen, dan mogen de gebruikers dit verrekenen met de eigenaar of wel huisbaas. (Overleg even met een jurist voor dat je deze stap doet. In het voorbeeld is er al sprake van een advocatenbureau als ik het goed gelezen heb.)

Zeer concreet kom in actie voor het te laat is en laat weten dat de brieven naar de verkeerde personen gestuurd worden. Dit kan door een vriendelijk briefje te sturen dat de huisbaas niet woont op het adres waar de brieven naar toe gestuurd worden en wat wel het adres en naam van de huisbaas is. En richting de huisbaas het zelfde. Een kort briefje. Dat er post voor hem ligt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het antwoord wie de waterrekening moet betalen. Deze kosten rusten op het object. Normaal gesproken betaald de huisbaas de totaal rekening en verrekend deze kosten via de huur met de gebruikers, Maar het is wel zo dat de verbruiker betaald, Dus als het via de huisbaas gaat, dan zal er zeker wat aan de strijkstok blijven hangen. Dus de gebruikers betalen ook administratie kosten over de waterrekening. Kijk zeer goed naar de huur en als de gebruikers, dus de studenten aan de huisbaas ook voor watergebruik betalen, dan dient de huisbaas wel de waterrekening betalen. En niet achteraf daar een extra rekening voor te sturen. Als de huur kaal is dus zonder water. gas en licht. Dan dienen de gebruikers deze kosten direct aan de leverancier te betalen. Bij twijfel hoe die juridisch zit stel een vraag aan het advocatenbureau welk al betrokken bij deze zaak.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je bent wettelijk niet verplicht om post voor anderen door- of retour te sturen en had daarover ook geen afspraak. Het ontvangen van rekeningen is de verantwoordelijkheid van de vorige bewoner. Die had ook zelf moeten merken dat de rekening ontbrak. De huisbaas zal er niet blij mee zijn, maar kan de kosten niet op jou verhalen. De vorige bewoner, in dit geval de huisbaas, is dus zelf verantwoordelijk voor de kosten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
En ook als de huisbaas nooit zelf 'de vorige bewoner' is geweest is hij verantwoordelijk voor zijn eigen post en dus ook voor de rekening van het waterbedrijf. Tegenwoordig kun je heel eenvoudig overal een apart postadres voor opgeven en dat heeft hij blijkbaar niet gedaan. Laat hem nu wel weten dat er post ligt en dat hij het snel moet regelen om verdere problemen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat stelt ons een beetje gerust. Gisteren stuurde hij ons een dringend verzoek om zijn post open te maken. Hij had namelijk een email o.i.d. gekregen van een advocatenkantoor en toen is het balletje gaan rollen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Tilburger bewaar dat schriftelijke verzoek goed, want zonder toestemming de post van iemand anders lezen is strafbaar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Neem ook zelf contact op het advocatenbureau om te voorkomen dat je strafbare dingen doet.