Op welke informatie heb ik recht bij het vernemen van mijn erfdeel?

Ik ben als enig kind onteerd door mijn vader. Zijn zus is benoemd tot executeur. Welke informatie is zij verplicht met mij te delen? Op internet lees ik dat zelfs bankafschriften mij dienen toe te komen (Conform artikel 4:78 lid 1 BW)

6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
U bedoelt waarschijnlijk dat u 'onterfd' bent?
loginabcde
6 jaar geleden
Ja klopt, spellingscontrole

Antwoorden (1)

Artikel 4:148 BW is niet van toepassing op de onterfde, deze is wel legitimaris maar geen erfgenaam.

Een kind dat onterfd is en een beroep op zijn legitieme portie heeft gedaan heeft alleen recht op de legitieme portie van het vermogen maar geen recht om te delen in de goederen. De legitieme portie is een deel van de waarde van het vermogen waarop een legitimaris (kind) aanspraak op kan maken, ook al heeft de overledene (ouder) de legitimaris (kind) onterfd of er door middel van schenkingen voor gezorgd dat zijn nalatenschap leeg is.

Een onterfd kind heeft recht op alle informatie betreffende het verloop van de rekeningen van de ouder. Het praktische probleem is dat je als onterfd kind moeite moet doen om de nodige informatie te ontvangen van de erfgenamen om de grootte van de nalatenschap en de daarmee verband houdende legitieme te berekenen. Je zult nooit zeker weten of alle bescheiden op tafel komen.
U zult het dus via de rechter af moeten dwingen dat u een machtiging krijgt om alle informatie bij alle banken in Nederland betreffende het vermogen in te zien. Nog belangrijker is om via de rechter een volmacht te verkrijgen om overschrijvingen over een bepaalde periode bij de bank op te vragen.
Ook de notaris moet vanwege zijn zorgplicht een onterfde legitimaris informeren.

Toegevoegd na 13 minuten:
Burgerlijk Wetboek Boek 4, Artikel 78

1 Een legitimaris die niet erfgenaam is, kan tegenover de erfgenamen en met het beheer der nalatenschap belaste executeurs aanspraak maken op inzage en een afschrift van alle bescheiden die hij voor de berekening van zijn legitieme portie behoeft; zij verstrekken hem desverlangd alle daartoe strekkende inlichtingen.

2 Op zijn verzoek kan de kantonrechter een of meer der erfgenamen en met het beheer der nalatenschap belaste executeurs doen oproepen ten einde de deugdelijkheid van de boedelbeschrijving in tegenwoordigheid van de verzoeker onder ede te bevestigen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
loginabcde
6 jaar geleden
Er zijn hierin voor mij dus wel rechten maar deze zijn enkel na te leven als ze worden opgelegd door een rechter als dit niet vrijwillig gebeurt?
Volgens de notaris was er met mij geen contact gezocht omdat ik onterfd was, wel had ik mij binnen 5jaar moeten melden.
Overigens vraag ik me ook af of ik aansprakelijk ben voor schulden via onterfing. Anders had ik het benificair aanvaard bij vol erfrecht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
oh jeetje is het al langer dan vijf jaar geleden? Een onterfde is geen erfgenaam, als er meer schulden dan baten zijn, is de legitieme portie nul.
loginabcde
6 jaar geleden
Nee hoor maar het werd zo tussen neus en lippen door de notaris gezegd. Zwss een vreemde notaris.
Als ik u goed begrijp hoef ik dus niet bang te zijn voor schulden die mijn kant op kunnen komen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat was dan een overbodige mededeling van de notaris, u bent in ieder geval op tijd.
De schulden gaan aan u voorbij.
loginabcde
6 jaar geleden
Heel erg bedankt voor uw reactie, hier ben ik echt mee geholpen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Is het zo JoanDArc dat deze notaris niet juist gehandeld heeft?
Afgezien van de overbodige mededeling, trouwens waarom zou iemand dit zeggen? Een notaris hoeft een legitimaris niet te contacteren, volgens mijn bron! Zou je dan de erfenis / je legitieme portie mislopen omdat je niet weet dat iemand overleden is? en waarom moet dat binnen 5 jaar? Is het niet mogelijk om de legitieme portie achteraf op te eisen? Waarom niet? en waarom is het contacteren van legitimarissen door de notaris niet ook een taak van deze?
Men kan toch niet verwachten dat er burgers zijn die deze wetten kennen. https://www.uitvaart.nl/infotheek/nalatenschap/wie-erft-er/de-legitimaris
Het kan ook zijn dat het kind niets onderneemt omdat het simpelweg niet op de hoogte is van het overlijden van zijn ouder. (Dit kan voorkomen in de situatie dat er weinig contact was met de ouder, omdat het kind geen erfgenaam is is niemand verplicht het kind van het overlijden op de hoogte te stellen.)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
“Een standaard erfrechtelijk geschil bestaat niet”. Iedere situatie is uniek, dus ook de aanpak.
Of deze notaris wel of niet juist gehandeld heeft, is een discussie die ik hier niet mag voeren. Ik ben geen belanghebbende en was ook niet aanwezig. Er zijn diverse uitspraken maar zolang de Hoge Raad of de hoogste tuchtrechter niet heeft bepaald dat de notaris verplicht is om de onterfde legitimarissen op de hoogte te stellen, blijft de beleidsregel dat de notaris hen niet op eigen houtje dient te gaan zoeken of te informeren.
Er zijn situaties waarbij het zelfs niet mag.
Dat een notaris vanwege de zorgplicht de gewenste info dient te verstrekken aan de onterfde erfgenaam, betekent dus niet dat hij op zoek moet gaan naar de onterfde erfgenaam. Het is bv wel belangrijk om de onterfde erfgenaam erop te wijzen dat de berekening van de legitieme portie onder oud en nieuw erfrecht verschilt. De legitieme portie is tot vijf jaar na het overlijden van de erflater opeisbaar op grond van artikel 85 Boek 4 van het Burgerlijk Wetboek.
De termijn van vijf jaar is een vervaldatum en kan niet worden verlengd. Eens moet er een eind komen aan de onzekerheid van de erfgenamen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002761/2015-08-17#Boek4_Titeldeel4_Afdeling3_Paragraaf3_Artikel85 Als een kind het zelf jarenlang niet nodig vindt om op de hoogte te blijven van het leven en welzijn van de ouder en daardoor de legitieme portie misloopt, is dat zijn of haar eigen probleem, en niet het probleem van de wetgever.