Ben je als opeiser van je legitieme kindsdeel ook aansprakelijk voor schulden?

6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
loginabcde
6 jaar geleden
Als onterfd (en enig)kind.
ronron1212
6 jaar geleden
Ja je bent verantwoordelijk voor de schulden.
Edraket
6 jaar geleden
Erven dat werkt in twee richtingen.
Zowel opbrengsten als schulden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een onterfd kind is geen erfgenaam maar schuldeiser van de nalatenschap doordat de legitieme portie een vorderingsrecht geeft op de nalatenschap.

Antwoorden (1)

De vraag gaat over het legitieme kindsdeel van een enig onterfd kind. (blijkt uit de bijgaande reactie). Of een onterfde legitimaris ook aansprakelijk is voor de schulden van de erflater.

Een onterft kind is geen erfgenaam en erft dus ook niet de schulden. De schulden kunnen wel de hoogte van de legitieme portie verminderen.

Het berekenen van de legitieme portie kan een zeer gecompliceerde berekening zijn, afhankelijk van het vermogen en de samenstelling van de groep erfgenamen. Welke delen en hoogtes van de schulden mogen wel en welke mogen niet in mindering gebracht worden van de legitieme portie.

De volgende schulden worden niet in mindering gebracht en verkleinen de omvang van de legitieme portie dus niet:
1. de kosten executele met inbegrip loon executeur;
2. de schulden uit belastingen ter zake van het openvallen van de nalatenschap;
3. schulden ter zake legitieme porties;
4. schulden uit legaten welke op één of meer erfgenamen rusten;
5. schulden uit giften en andere handelingen die ingevolge artikel 126 van Boek 4 het Burgerlijk Wetboek worden aangemerkt als legaten.

Om het eenvoudig te houden:
de legitieme portie is het gedeelte van de waarde van het vermogen en wordt berekend over de waarde van de goederen van de nalatenschap. Deze waarde wordt vermeerderd met eventueel gedane giften en verminderd met bepaalde schulden. De uitkomst van deze berekening wordt de ‘legitimaire massa’ genoemd van waaruit de geldswaarde van de legitieme portie wordt berekend.

Stel: de waarde van de goederen van de nalatenschap bedraagt € 400.000,-. Tijdens het leven is er aan een andere erfgenaam een gift gedaan van € 100.000,-- en is er een schuld van € 50.000,--. De legitimaire massa bedraagt € 450.000,--.
De legitieme portie bedraag altijd de helft van een versterferfdeel.
De benoeming van een zuster van de overledene speelt als erfgenaam geen rol in de berekening, deze valt in een andere groep.

Toegevoegd na 10 minuten:
Een onterfde legitimaris is een schuldeiser van de nalatenschap doordat de legitieme portie een vorderingsrecht geeft op de nalatenschap.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@loginabcde, Stel dat er giften zijn gedaan aan erfgenamen of derden dan kan het zijn dat een deel aan de nalatenschap moet worden terugbetaald. 'Inkorten' heet dat in juridische term.
Als de berekening van de nalatenschap gecompliceerd is, is het aan te raden advies te vragen bij een erfrechtadvocaat.
Vraag eerst naar de tarieven voordat er iemand anders een lachende derde wordt.