Schade áán wasbox dóór auto, moet ik betalen?

De slang bleef achter m'n spiegel hangen en trok de wasborstel uit de bak, deze is afgebroken. Ik heb uit beleefdheid m'n naam en telefoonnummer achter gelaten, ik ging er eigelijk vanuit dat het dmv een simpele lasnaad gerepareerd kon worden.. zo zag het er tenminste uit. Nu belde hij, met de mededeling dan de kosten 170 euro bedragen. Behoorlijk veel. Andersom stellen ze niet aansprakelijk te zijn, wanneer er schade aan eigen voertuig ontstaat. Moet ik betalen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Bordensteker
6 jaar geleden
Indien je de inderdaad door jou te vergoeden schade wilt aanmelden bij de WA-verzekering van de auto, is het verstandig om eerst even te proberen te schatten of de vergoeding van eenmalig € 170 wel opweegt tegen de eventuele vermindering van de no-claimkorting doordat je een aantal treden terugvalt op de bonus/malusladder. Dat kan voor meerdere jaren een hogere premie tengevolge hebben.
Soms is het beter kleine schadebedragen maar uit eigen zak te betalen.
Er kan ook nog een eigen risicobedrag gelden zodat deze kleine schade überhaupt niet tot een uitbetaling door de verzekeraar leidt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Schakel je wettelijk aansprakelijkheidsverzekering in. Zij zouden dit soort schades moeten dekken. Dan hoef jij niet te betalen, maar je WA-verzekering wél.
(Daarvoor betaal je immers trouw je premie)

Antwoorden (1)

Ja, je moet betalen. Jij hebt de schade veroorzaakt (jij hebt dat ook toegegeven), dus ben je aansprakelijk.

Dat de wasstraat omgekeerd aansprakelijkheid afwijst doet er niet toe; zulke afwijzingen van aansprakelijkheid zijn overigens lang niet altijd rechtsgeldig.
tinus1969
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Verschil wasbox - wasstraat:
http://www.autohjjansen.nl/dienst/wasbox-en-wasstraat De vraag gaat over een wasbox, niks geautomatiseerd en niet de auto staat stil maar de wasbox staat stil. Het is de bestuurder van de auto die de slang niet netjes terug hangt en vervolgens niet op tijd ziet dat die nog achter de spiegel hangt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Laat ik er even bij vermelden dat ik wel degelijk de slang met daaraan de stang met borstel netjes in de bak terug heb gezet!.. t blijft een feit dat ik niet op tijd zag dat deze achter de spiegel bleef hangen..
tinus1969
6 jaar geleden
@Sorayah2o, dat maakt niet uit, sterker nog, dat is eerder bewijs van aansprakelijkheid. Jij had moeten checken of de slang achter de spiegel was blijven hangen (of meer algemeen: dat er niets meer in de weg stond).