Als iemand komt te overlijden wanneer en hoe zoekt een notaris contact met nabestaanden?

Mijn vader is recentelijk komen te overlijden, hoorde ik via via. Ik had al jaren geen contact meer met hem en ben enig kind, hij heeft nog wel broer en zussen. Hoe komt een notaris aan mijn gegevens en op welke termijn kan ik een telefoontje verwachten? Hij had een koophuis en dacht dat daarbij een testament verplicht was.
Overigens ben ik geen aasgier maar gaat het me er meer om wat ik kan verwachten zodat ik me alvast kan voorbereiden op alle papierwinkel

6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat je onterft bent, in dat geval heb je nog wel recht op de legitieme portie, maar volgens mij moet je daar wel actief achteraan (binnen een aantal jaren). Ik zou me dus geen zorgen maken over een papierwinkel als je niks wil.
paulus811
6 jaar geleden
Het is ook niet zo dat bij een koophuis een testament verplicht is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@loginabcde, zie mijn antwoorden op uw volgende vragen.
Een notaris of advocaat kan voor het verkrijgen van de gegevens van een erfgenaam een uittreksel opvragen uit de Basisregistratie Personen (BRP). Dat kan zelfs online.
Een notaris gaat alleen op zoek naar de gegevens van de erfgenamen, hij zoekt geen contact met een onterfde erfgenaam.

Antwoorden (1)

Voor het openen van het testament heeft de notaris een uittreksel uit het overlijdensregister van de Burgerlijke Stand nodig. Dat wordt na de uitvaart door de uitvaartondernemer aan de nabestaanden overhandigd. Waarschijnlijk heeft een van de broers of zussen van je vader de uitvaart gecoördineerd en dat formulier gekregen.
Hij of zij zal vervolgens naar een notaris gaan voor de verdere afwikkeling, waarbij o.a. wordt gecheckt of je vader een testament heeft opgesteld. (Je kunt dat, als belanghebbende, overigens ook zelf opvragen bij het Centraal Testamentenregister, maar hebt daarvoor wel de overlijdensacte nodig).
De notaris gaat vervolgens met het testament aan de slag: hij gaat op zoek naar de erfgenamen, zet baten en schulden op een rij, adviseert rechthebbenden of het verstandig is de erfenis te aanvaarden en zorgt dat alle schulden worden voldaan. Daarna wordt akte van boedelverdeling opgesteld. In de praktijk kan dat hele proces t/m uitbetaling wel een jaar duren.
Pieter2011
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Maar wat nu als er geen testament is of als de vrager niet in het testament is opgenomen. Moet deze dan zelf aanspraak maken op de legitieme portie, of wordt dat geregeld?
loginabcde
6 jaar geleden
En wat als je overal buiten gehouden wordt en dus niet beschikt over een overlijdensakte? Gezien ik het via de krant heb moeten vernemen en men mij ziet als de slechte dochter. Adresgegevens zijn gewoon beschikbaar bij de broers/zussen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@loginabcde Ik zou de vraag even opnieuw stellen en dan beter vragen wat je exact wil weten. Iets als: Als mijn ouder komt te overlijden moet ik dan zelf actie ondernemen om iets van de erfenis of legitieme portie te zien? Wellicht ben ik onterfd, maar op zijn minst wordt ik er niet bij betrokken door de erfgenamen.
Pieter2011
6 jaar geleden
@loginabcde
In dat geval zou ik zelf even via het Centraal Testamentenregister checken of je vader een testament heeft laten opmaken:
https://www.notaris.nl/centraal-testamentenregister
De overlijdensakte die je daarvoor nodig hebt kun je, vaak online, opvragen bij de gemeente waar je vader woonde.
Wat je ook kunt doen is de Notarislijn bellen voor advies: 0900 346 9393. Dat kost wel 80 c/m.
Op de website vind je trouwens nuttige info:
https://www.notaris.nl/notaristelefoon @MrTomaat
Ik moet je het antwoord schuldig blijven, maar het lijkt me stug dat een rechthebbende in ons land een (deel van) erfenis aan z'n neus voorbij ziet gaan als hij/zij zelf geen actie onderneemt. Maar zeker weet ik het niet. Misschien een 'goeie vraag' voor de Notaristelefoon.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Pieter2011, een onterfde erfgenaam dient niet door of via de notaris benaderd te worden. Soms is dat zelfs verboden.
In het Erfrecht is geen kennisgevingsverplichting van de erfgenaam aan de legitimaris opgenomen.
Het hangt af van de persoonlijke opvattingen van de erfgenamen of de onterfde legitimaris wordt geïnformeerd. Indien de legitimaris niet binnen vijf jaar verklaart dat hij zijn legitieme portie wenst te ontvangen vervalt zijn aanspraak.. Men kan heel simpel ontdekken welke notaris betrokken is bij een nalatenschap, via het CTR of via het boedelregister.
https://verklaringvanerfrechtservice.nl/boedelregister-2/
Een onterfde is geen erfgenaam en krijgt via de notaris geen inzage in het gehele testament, hij/zij heeft alleen recht om het onderdeel te lezen waaruit de onterving blijkt.