Hoeveel wetten zijn er in totaal in Nederlan?

Alle wetten, zowel de Grondwet en alle wetten van het privaat en publieksrecht. Ik vraag me dit gewoon af.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
12.7K

Het beste antwoord

Totaal inmiddels ongeveer 2.500. Daar bovenop komen nog vele ministeriële regelingen, Koninklijke besluiten en Algemene Maatregelen van Bestuur, dat zijn er meer dan 10.000.
Jaarlijks komen er gemiddeld 86 nieuwe zelfstandige wetten en 128 nieuwe AMvB’s bij.

Tot in de jaren zeventig zijn we vooral bezig geweest met het opstellen van wetten en regels. Na die tijd hebben we vooral geprobeerd om onze regelzucht in te dammen – omdat er wel heel veel tijd en geld mee verloren gaat. Toch wil het maar niet lukken met deregulering.

Tot nu toe heeft elk kabinet beloofd om de bureaucratie in te dammen, met als resultaat dat er alleen meer regels bijkomen. De praktijk blijkt weerbarstig, zo geven politici en overheidswerkers toe. Zeven tot vijftien procent van de nieuwe regels hebben we te danken aan Brussel. De rest is van Nederlandse bodem.

Gemiddeld worden wetten eens in de vijf jaar aangepast, terwijl AMvB’s gemiddeld eens in de veertien jaar worden gewijzigd. Wetten worden vaker gewijzigd, ministeriële regelingen worden eerder volledig vervangen. Wetten hebben een levensduur van 25 jaar. AMvB’s halen 13 jaar voor ze vervallen.
SimonV