Moet ik mijn bedrijfsbus inleveren tijden ziekte?

De vraag is moet ik mijn bedrijfsbus inleveren tijden ziekte?

Ik lees veel verschillende verhalen daarom vraag ik duidelijkheid.

Even in het kort:

Ik betaal bijtelling voor de bus en heb nooit een contract getekend voor de bus omtrent wat te doen bij ziekmelding etc. Nu is mijn vraag mogen ze de bus zomaar innemen? Ik heb de bus namelijk nodig voor dokter bezoek etc.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
ronron1212
6 jaar geleden
Ja dat mag en dan word je bijtelling ook gestopt. Staat namelijk wel in je lease overeenkomst die moet je hebben getekend.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wie heeft het over lease?
Als het lease is; zijn al die contracten hetzelfde?
ronron1212
6 jaar geleden
Meestal heeft de baas nog een overeenkomst met de werknemer MrTomaat waar dit soort dingen in staan. Die staan namelijk niet in het lease contract wat de baas tekent.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap gewoon niet wat "lease" er mee te maken heeft. Wat nu als de auto eigendom is van de werkgever, wat verandert dat dan aan de zaak?
ronron1212
6 jaar geleden
@MrTomaat dat heeft er niets mee te maken.
ronron1212
6 jaar geleden
De auto is door de werkgever in bruik gegeven aan de werknemer lease of niet de bijtelling en de regels blijven het zelfde.
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.rendement.nl/nieuws/id17950-auto-van-de-zaak-inleveren-bij-ziekte.html

Antwoorden (1)

Nee, althans niet ""zolang je recht hebt op gewaarborgd loon ten laste van de werkgever voor bepaalde afwezigheden (vb. ziekte, klein verlet, vakantie …) je het genot van de firmawagen behoudt. Is er geen recht meer op gewaarborgd loon, dan kan je in principe het genot van de firmawagen verliezen zolang je het werk niet hervat.""

https://www.vacature.com/nl-be/carriere/salaris/moet-ik-mijn-bedrijfswagen-inleveren-bij-langdurige-ziekte

http://www.jobat.be/nl/artikels/wat-met-je-extralegale-voordelen-bij-langdurige-ziekte/
Eerste 30 dagen

Tijdens periodes van arbeidsongeschiktheid wordt de uitvoering van de arbeidsovereenkomst, en dus ook de wederzijdse verplichtingen van beide partijen, geschorst. Die schorsing houdt in dat de werkgever in principe geen loon meer moet betalen en dat jij als werknemer ook geen arbeidsprestaties meer moet verrichten.

Arbeidsongeschiktheid is echter een van de schorsingsgevallen waarbij van deze regel wordt afgeweken: de werkgever moet het (gewaarborgd) loon in principe verder betalen gedurende de eerste dertig dagen arbeidsongeschiktheid.

Tijdens die periode van gewaarborgd loon behoudt jij dan ook het recht op je verschillende voordelen, zoals een gsm, laptop of firmawagen, omdat die eveneens als loon worden beschouwd. Als de werkgever die voordelen niet verder toekent gedurende de periode van het gewaarborgd loon, kan je hiervoor een schadevergoeding eisen.

Toegevoegd na 32 minuten:
Hier het meest onderbouwde stuk:

https://www.atmadvocaten.nl/637/arbeidsrecht/leaseauto-en-ziekte/

Gebruik auto tijdens ziekte?
Omdat artikel 7:629 BW de zieke werknemer slechts doorbetaling van loon in geld toekent, kan doorbetaling van “loon in natura” (de voortzetting van het privé-gebruik van de auto) niet op dit artikel worden gebaseerd. Echter in de literatuur en (lagere) rechtspraak is uitgemaakt dat secundaire arbeidsvoorwaarden wel verschuldigd blijven bij ziekte van de werknemer. Dus indien het gebruik van de bedrijfsauto kan worden aangemerkt als secundaire arbeidsvoorwaarden mag de bedrijfsauto ook tijdens ziekte worden gebruikt.

Een afwijking daarop is in beginsel – ik kom daar in het navolgende nog op terug – uitsluitend toegestaan indien de werkgever te voren – bijvoorbeeld in de arbeidsovereenkomst of leaseregeling – heeft vastgelegd dat de auto bij ziekte moet worden ingeleverd. Wel heeft de voorzieningenrechter Rotterdam in een van haar uitspraken bepaald dat het de werkgever weliswaar vrijstaat om de werknemer het privé-voordeel van....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.rendement.nl/nieuws/id17950-auto-van-de-zaak-inleveren-bij-ziekte.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een vrij ongenuanceerde link. Er valt veel meer over te zeggen.