Hoe kan je een hypotheek schuld voorkomen bij erfenis voorkomen in huwelijkse voorwaarden?

Mijn ouders zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden. 15 jaar geleden ging het niet zo goed en zijn ze even uit elkaar geweest (zonder scheiding, dus nog gewoon getrouwd) en heeft mijn vader een nieuwe hypotheek afgesloten. Nu hebben ze sinds één jaar een nieuwe woning gekocht 50/50.

Mijn vader is veel ouder dan mijn moeder en nu is het probleem dat indien mijn vader overlijdt mijn moeder op zich niet aansprakelijk is voor de oude hypotheek van mijn vader, echter als ze de erfenis niet accepteert dan is het 50% deel van de huidige woning ook niet meer van haar. Hoe kan je bij de erfenis er voor zorgen dat je gewoon in de huidige woning kan blijven wonen, zonder dat je verantwoordelijk bent voor de hypotheek schuld van je overleden echtgenoot?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
jc54
6 jaar geleden
Heeft hij dan geen levensverzekering die dat deel dekt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, waarom zou zij dan niet aansprakelijk zijn voor die oude hypotheekschuld?
tinus1969
6 jaar geleden
Dit probleem zou zich ook voordoen bij gemeenschap van goederen. Iemand moet nou eenmaal die rente betalen.
Summo
6 jaar geleden
Misschien moet je eens goed navragen bij je ouders hoe het precies zit. Behalve de reeds genoemde verzekering die de meeste mensen hebben, vragen de meeste banken volgens mij ook (altijd?) dat beide partners zich hoofdelijk aansprakelijk stellen voor de gehele schuld, zelfs als één van beide maar een klein deel van het huis bezit (dus niet eens 50/50 verdeeld). Maar hiervoor zou je de polis moeten bekijken of de hypotheekverstrekker bellen. Dat maakt dat ze ALTIJD de hypotheek kunnen innen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jc54, das een goeie. Ga ik nakijken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
IHave, ze zijn niet in gemeenschap van goederen getrouwd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Summo, mijn moeder heeft toentertijd niet meegetekend met de hypotheek van mijn vader.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Normaliter staat er in de hypotheekakte iets geregeld over partners en inwonende minderjarige kinderen. Bijv een langstlevendenbeding. Indien daar niets geregeld is, telt zowieso het erfrecht. De kans dat je moeder er dus zomaar uitgezet zal worden is nihil. De bank heeft een belang, namelijk rente ontvangen en de bijbehorende aflossing. Zij zullen dus als het enigzins kan de hypotheek voortzetten. Daarnaast telt mee eventuele kapitaalverzekeringen zoals hier boven al genoemd. Heel gek misschien, maar is dit niet iets wat je eens met je vader kan bespreken of er iets is geregeld en of hij daar aan gedacht heeft?
fisbel
6 jaar geleden
Als vader het niet goed weet, is er altijd de notaris!
tinus1969
6 jaar geleden
Overigens wel zinvol om iets te regelen bij de notaris. In principe zou de langstlevende moeten kunnen blijven wonen, (die erft of heeft vruchtgebruik) maar een akte om dat te bevestigen heeft wellicht zin gezien de complexe situatie.

Antwoorden (2)

Er is maar één manier om een hypotheekschuld bij de erfgenaam te voorkomen, en dat is een overlijdensrisicoverzekering die bij overlijden de hypotheekschuld betaalt. De erfgenaam zal namelijk anders OF de rente moeten betalen, OF het huis moeten verlaten. Voor niets gaat de zon op...
tinus1969
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Helaas was de overlijdensrisico verzekering zo duur (omdat hij toen al 60 was), waardoor hij dit niet heeft genomen toentertijd. Zit aan een manier te denken, zodat mijn moeder later geen gedoe heeft of het huis uit moet. Ze kan de erfenis niet accepteren, maar dan is ze ook 50% van het koophuis kwijt. Weet dan niet of je eruit wordt gezet.
tinus1969
6 jaar geleden
Maar waarom zou je de rente niet meer kunnen betalen? Zolang je rente betaalt, heeft de bank geen probleem.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus een overlijdenrisicoverzekering is geen optie puur vanwege de kosten. Wel is het zo dat op het moment dat de hypotheek niet meer afgelost wordt of de rente niet meer betaald wordt de bank zijn onderpand wil hebben.
Er is het langstlevende beding. Dit zegt dat de achterblijvende partner, dus bij overlijden van de vader in het voorbeeld de vraag de moeder.

Dus de moeder mag 6 maanden blijven wonen in het huis. De erfenis valt toe aan de kinderen en de langstlevende partner. Nu is de moeder niet instaat om de last van de hypotheek te dragen. Of wil dat niet. Dan kan de erfenis verworpen worden. Dus zowel de bezittingen als de schulden. Nu is de moeder voor 50% eigenaar van de woning en de kinderen voor de 50%. Dus als de kinderen hun erfdeel op eisen of accepteren, dan is het aan de kinderen om de hypotheek lasten op zich te nemen of niet. Want als ik de situatie goed lees staat de hypotheek op naam van de vader.

De oplossing is dat de moeder de erfenis verwerpt en de kinderen niet. Of zelfs dat de partner/moeder nadrukkelijk niet de hypotheek en de 50% van het onderpand erft, dus aanpassing van het testament. Of dit kan is aan de notaris.

Dit is mijn antwoord en de oplossingen die ik zie.