kan de erfgrens verjaren?

Ik heb 5 jaar geleden een huis gekocht. Een meter van de erfgrens van de buurman staat een schuur, die meter heeft de buurman (in overleg met vorige bewoner?) erbij genomen.Volgens de kadastrale gegevens is dit echter mijn grond. Kan zo'n erfgrens verjaren als dit jaren geleden is getolereerd door de vorige bewoner. Ik voeg een plattegrond toe waarbij de rode lijn de schutting van mijn buurman is en de stippellijn de grens volgens de kadastrale gegevens.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor de duidelijkheid; het betreft mijn schuur, de stippelijn ter rechterzijde van de schuur is het betreffende stuk dat de buurman erbij genomen heeft.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou vastleggen dat je niet afziet van het stuk grond en elk jaar huur vragen voor het gebruik van het stuk grond. Het is zeer gebruikelijk en praktisch dat de buurman dit strookje grond gebruikt, maar na sloop van de schuur of verplaatsing ervan heb je dat stuk grond weer nodig. De vorige eigenaren hebben niet afgezien van hun rechten, maar alleen toegestaan dat de buurman het stukje grond gebruikten.

Antwoorden (1)

De erfgrens kan na 20 jaar verjaren.
Indien het bezit zonder titel 20 jaar of langer heeft geduurd, zonder dat de eigenaar hier tussentijds over heeft geklaagd, dan verjaart de vordering van de eigenaar strekkende tot beëindiging van het bezit.
De eigenaar kan zijn grond niet meer opeisen en de bezitter wordt eigenaar.

Voor het verkrijgen van een perceel grond door bevrijdende verjaring (artikel 3:105 BW juncto artikel 3:306 BW) moeten de buren wel kunnen bewijzen dat ze het stuk grond al twintig jaar in bezit hebben.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe kan je dit bewijzen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit moeten de buren kunnen aantonen/bewijzen d.m.v. foto's, getuigenverklaringen etc.
Misschien kunnen de vorige bewoners van TS klaarheid hierover geven.
De buren moeten het ook echt hard kunnen maken, want bij enige twijfel, zal er niet zo maar beslist worden dat het verjaard is.
Heb het net zelf aan de hand gehad. Grond bij mijn huis, maar bleek niet van mij te zijn. Een situatie die waarschijnlijk al dateerde uit 1850. Had zelf gelukkig foto's uit 1991 (datum achterop foto), maar ook getuigenissen van vorige bewoners en buurtbewoners (ook foto's).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog even een tip aan TS. Ga ook eens kijken op pdokviewer,pdok.nl. Typ je adres in en ga naar kadastrale gegevens + kadastrale kaart. Wanneer jouw buren eigenaar van de grond zouden zijn, kun je dat zien (hun perceel + "jouw" grond 1 kleur + 1 nummer). Is het stukje grond door de buren en jouw vorige bewoner notarieel vastgelegd, dan krijgt dat perceel een ander nummer, maar ook een andere kleur. Hoort de grond bij jou (nog voor je weet of het verjaard is) heeft het perceel hetzelfde nummer als jouw grond.
sterredag
6 jaar geleden
En verjaring is overdraagbaar. Kortom, deze beeindigd niet doordat er nu een nieuwe bewoner in zit en gaat ook over naar een nieuwe bewoner van het pand van je buren.