kan mijn buurman eisen dat ik een boom verwijder?

Wij hebben in 2013 een vrijstaand huis gekocht waar aan de zijkant een 12 meter hoge berk groeit binnen de 2 meter grens van de buren. Nu heeft de buurman onlangs zijn rieten dak laten vervangen door een nieuw rieten dak en de rietdekker heeft hem er op gewezen dat voor een goede droging en doorwaaing het beter zou zijn als de berk verwijderd wordt. Ook ondervindt hij hinder bij het schoonmaken van de goten. Voorts staan er nog een aantal bomen binne de 2 meter grens die in de brief, opgesteld door een rechtsbureau, binnen 3 weken verwijderd dienen te worden. De bomen waren al aanwezig toen wij het huis kochten en zijn voor ons ondermeer een reden geweest om tot aanschaf over te gaan. Nu is mijn vraag; staat hij zonder meer in zijn recht en mag je zomaar een boom kappen? Ik ben erg benieuwd naar reacties.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
6K

Antwoorden (1)

"In de wet staat dat een boom minimaal 2 meter en een heg op minimaal 0,5 meter van de erfgrens geplant moet worden. Hieronder leest u situaties waarin de afstand anders geregeld is."

"De boom of heg is niet hoger dan de schutting
Een boom, heg of heester mag dichter op de erfgrens staan, als deze niet boven de erfafscheiding uitkomt. U of uw buren hebben er dan namelijk geen last van. Denk bij een erfafscheiding aan een schutting of een stenen muur."

"De buren geven toestemming
U kunt met uw buren een andere afstand afspreken. Probeer deze afspraken wel vast te leggen. Bij voorkeur doet u dit in een notariële akte én een inmeting door het Kadaster"
"Plaatselijke regels
Uw gemeente kan bepalen dat een boom toch dichterbij de erfgrens geplant mag worden. Dit staat dan in een verordening. In een verordening staan de regels van de gemeente. U kunt de verordening op de website van uw gemeente raadplegen, of bij uw gemeente opvragen."

"Verjaring
Staat een boom, heg of heester meer dan 20 jaar op dezelfde plek? Dan is het recht om deze te verplaatsen misschien verjaard. De boom, heg of heester mag dan in ‘het verboden gebied’ blijven staan. U kunt de situatie in het Kadaster laten inschrijven.
Heeft u meer dan 10 jaar geleden toestemming gekregen van uw (vorige) buren? Dan bent u misschien ‘te goeder trouw’ en is het recht om de boom, heg of heester te verplaatsen ook verjaard. U moet dit wel kunnen bewijzen."

Toegevoegd na 3 minuten:
In diverse gemeenten is een vergunning nodig om een boom op eigen grond, waarvan je ook de eigenaar bent, te mogen kappen (, verplaatsen, rooien e.d.) De regels daarvoor verschillen per gemeente.

Toegevoegd na 6 minuten:
En dan nog dit...
"Bomen en heesters groeien geregeld tot in de tuin van de buren, meestal omdat de tuinier bij het planten niet wist hoe groot ze zouden worden. Dit levert vaak een dilemma op: mag je zo'n tak nu wel of niet wegsnoeien?
•Overleg eerst met de buren en vraag hen of zij de overhangende tak willen inkorten, binnen een redelijke termijn minimaal 6 weken, waarbij ook rekening gehouden moet worden met het juiste snoeiseizoen.
•Als dit niet gebeurt en er ook geen verder overleg op gang komt, mag je in principe zelf de schaar ter hand nemen, maar je mag niet verder snoeien dan tot aan de erfgrens. Je mag echter níet zo drastisch snoeien dat de boom daar sterk van te lijden heeft of de vorm er helemaal uit is; ook mag je de top er niet uitsnoeien. Maar een overhangende tak inkorten, zal weinig bezwaren opleveren."
Computoon
6 jaar geleden
Utrecht
6 jaar geleden
Een 12 meter hoge berk staat er wellicht dus al >20 jaar. De moeite om het na te zoeken (navragen bij vorige bewoners?).