Kan een testament te allen tijde worden ingezien?

De vraag geeft hopelijk genoeg weer om tot een goed antwoord te komen.
Indien het antwoord op de vraag "ja" is: welke personen zijn bevoegd om het testament in te zien?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De inhoud van een testament is bij leven van de erflater alleen bekend aan hem of haar. Alleen als de erflater deze informatie deelt met anderen, zoals kinderen, ouders, broers of zussen dan zijn meer mensen van de inhoud op de hoogte.

De wet schrijft voor wie na overlijden wel of geen inzage hebben in uw testament. In praktijk zijn dit enkel de wettelijke en testamentaire erfgenamen. Dus alleen wettelijke erfgenamen en personen die in het testament zijn aangewezen als erfgenaam hebben inzage en kunnen het testament te allen tijde inzien.

Niet iedereen heeft recht op volledige inzake. Mensen die middels het testament een legaat ontvangen en ook onterfde erfgenamen hebben slechts recht op inzage van een beperkte deel van het testament. Deze laatste personen ontvangen geen volledige kopie het testament, maar slechts een uittreksel van de notaris.

Belastingdienst
Als u komt te overlijden en u heeft tijdens uw leven een testament opgemaakt, dan ontvangt de belastingdienst ook een afschrift van uw testament. Dit gebeurt door het registreren van het testament bij de belastingdienst.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt! Klopt het dan ook dat iemand er niet achter kan komen of hij/zij in het testament staat indien de erflater niks gedeeld heeft of nog kan delen (bijv. door dementie of een andere ziekte)?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
"Dus alleen wettelijke erfgenamen en personen die in het testament zijn aangewezen als erfgenaam hebben inzage en kunnen het testament te allen tijde inzien".
Zij moeten wel allemaal wachten tot de erflater niet meer in leven is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kleine aanvulling:
De onterfde heeft geen recht op het uittreksel van het testament.Is iemand onterfd, dan kan deze slechts het gedeelte van het testament inzien waaruit dit blijkt. Op grond van artikel 49 lid 1 Wet op het Notarisambt mag een notaris alleen een afschrift of een uittreksel van het testament afgeven aan degenen die een recht ontlenen aan de akte indien de gehele inhoud van de akte van rechtstreeks belang is voor dat recht.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0010388/2017-03-01#TiteldeelV_Artikel49
SimonV
6 jaar geleden
@Westwick
Inderdaad. Als de erflater nog leeft, kan niemand erachter kan komen of hij/zij in het testament staat. Wel als dit door erflater medegedeeld is of als iemand een kopie van het testament bij erflater vindt en inziet. @JoanDArc
"Zij moeten wel allemaal wachten tot de erflater niet meer in leven is":
Dit staat er ook: "De wet schrijft voor wie na overlijden wel..." ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Simon was geen aanmerking op uw juiste antwoord.
Het ging om de zin: "Dus alleen ..... hebben inzage en kunnen het testament te allen tijde inzien."
Werd door een lezer niet gelezen in samenhang met de voorgaande alinea en kwam daardoor in opperste verwarring.
Vandaar nog extra benadrukt dat er wel een wachttijd geldt. Voor wat de opmerking van @Westwick betreft inzake eventuele ziekte of dementie van de erflater.
De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie heeft de inzage in het CTR verruimd sedert begin 2016.
Info werd alleen gegeven als de opsteller van het testament was overleden.
Nu kunnen curatoren en gevolmachtigden ook bij het CTR terecht als hun volmachtgever of cliënt nog in leven is. Dit kan belangrijk zijn voor het behoud van het vermogen als de erflater niet meer wilsbekwaam is en zorg geniet. Men is verplicht het vermogen op te eten als het inkomen niet toereikend is voor de zorg. Deze eigen bijdrage kan per direct reduceren als het totale vermogen krimpt. Dit kan door te schenken, waarbij de kantonrechter de richtlijn hanteert dat alleen aan erfgenamen kan worden geschonken. Wie dat zijn, is nu via het CTR door curatoren en gevolmachtigden te achterhalen.