Mag ik als 16-jarige bij een 18+'er intrekken?

Ik wil graag op mijn 16e uit huis. Ik zou dan intrekken bij iemand die 18+ is, dus hoef ik het contract niet te ondertekenen voor het eventuele huis. Mijn vraag is of we niet met jeugdzorg en de politie komen te maken als we dit plan in werking zetten. Ik heb totaal geen goede relatie met mijn ouders, en voel me heel prettig bij de persoon waar ik bij zou willen intrekken. We willen weten of het mag, als ik niet alleen woon en het huis dus niet door mij ondertekent wordt. Graag antwoorden (:

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
12.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geven je ouders hier toestemming voor?

Antwoorden (3)

Nee je bent minderjarig dus je ouders blijven verantwoordelijk over jou.
En als die 18+ veel meer plus is kan ie nog veel meer problemen krijgen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oei.. Net ergens anders gelezen dat je als 16-jarige met goede uitleg aan de politie uit huis mag gaan, en dat ze tegen mijn ouders zouden zeggen dat ik inmiddels zelf keuzes kan maken. Je begrijpt mijn relatie met mijn ouders niet, hoe verschrikkelijk die is, ik zit er al voor bij de jeugdzorg en het onderwerp uit huis gaan op mijn 16e is al naar boven gekomen. En diegene is nieteens verder dan 20 hoor, zijn trouwens ook mijn eigen persoonlijke zaken. 16-jarigen mogen een legale relatie hebben met iemand van 18 of meer.
Antoni
6 jaar geleden
Ja, het lijkt mij ook een erg kort-door-de-bocht-antwoord. Er zijn talloze jongeren onder de 18 die legaal niet meer bij hun ouders wonen, denk aan jongeren in internaten, gastgezinnen, adoptiegezinnen enzovoort. In overleg met de betrokken organisaties en de ouders is er heel veel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Antoni, in de voorbeelden die u aangeeft zijn de minderjarige jongeren geplaatst via en/of bij instanties of gezinnen die officiële bevoegdheden en verplichtingen hebben t.o.v. de minderjarigen.
Antoni
6 jaar geleden
Ja, in ieder individueel geval kan naar de beste oplossing worden gezocht.
Erna55
6 jaar geleden
@LizzyH : je hebt al contact met jeugdzorg. Heb je daar je plan al besproken om bij een 20-jarige in te trekken ?
Je bent minderjarig en minderjarigen vallen onder ouderlijk of welk wettig gezag dan ook, hetgeen betekent dat er toestemming van dit gezag nodig is om samen te gaan wonen. Gaat een minderjarige zonder deze toestemming van het ouderlijk of wettig gezag toch het huis uit om ergens anders permanent te gaan (in)wonen dan zullen allerlei instanties zich ermee gaan bemoeien die de minderjarige er absoluut niet bij betrokken wil hebben (jeugdzorg, kinderbescherming om er maar een paar te noemen). Aan wie en hoe gaat de kinderbijslag of kindertoeslag betaald worden, hoe gaan de financiële verplichtingen geregeld worden en wie gaat dat doen?
Een minderjarige mag op grond van de wet nog geen huurcontract ondertekenen, mag zelfs het huurcontract niet medeondertekenen.
Er kunnen er voor degene die de inwoning verleent belastingproblemen komen, en dat is nog de minst belangrijke obstakel.

Als de vragenstelster denkt dat dit alleen een eigen persoonlijke zaak is, dan moet ik haar uit een droom helpen.
Degene die toestemming heeft verleend aan de minderjarige om bij hem (haar) in te trekken kan ‘onttrekking aan het wettig gezag’ worden verweten en is strafbaar op grond van art. 279 Wetboek van Strafrecht.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2017-03-01#BoekTweede_TiteldeelXVIII_Artikel279

Het is trouwens, afgezien van alle voorwaarden waaraan in dit geval een 16-jarige niet kan voldoen, bijzonder onverstandig bij iemand in te trekken zonder medeondertekening van een huurcontract, ongeacht de leeftijd.
Men begeeft zich in een zeer kwetsbare positie, dit risico moet men zelfs niet willen op welke leeftijd dan ook.
Alleen al op grond van deze overweging zal door de bevoegde instanties geen toestemming worden verleend om als 16-jarig bij een 18+ persoon in te trekken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ivana
6 jaar geleden
Mooi compleet antwoord. PLUS
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijkheid. Ik zal kijken of er inderdaad iets is zoals een internaat, en wachten tot ik wel 18 ben. Jammer dat het niet kan maar wel bedankt voor het antwoorden, ik zal het onthouden. :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@LizzyH, idealiseer het wonen in een Internaat niet. Meestal strenge regels en leven in groepsverband. Met medebewoners die je zelf in het dagelijkse leven misschien nooit zou kiezen.
Probeer twee jaar op je tanden te bijten, diploma's te halen. Misschien kun je dan als je 18jaar bent in een studentenhuis op kamer wonen. Je toekomst in eigen hand nemen en niet afhankelijk worden van een ander. Het gaat je zeker lukken, ook zonder jeugdzorg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Compleet tot in de reacties!
tinus1969
6 jaar geleden
Okee, lang antwoord, maar ik lees er kort samengevat twee punten in, die allebei oplosbaar kunnen zijn voor @LizzyH:
1. Toestemming ouders noodzakelijk. Als de ouders van @LizzyH toestemming geven, of iig niet naar de politie stappen om op grond van het genoemde artikle 279 WvS te eisen dat hun dochter thuiskomt, kan @LizzyH dus bij een 20-jarige gaan wonen.
2. @LizzyH heeft geen huurbescherming, is niet handelingsbekwaam, etc. So what? Dat betekent dus, dat die 20-jarige vriend haar moet onderhouden, en dingen met en voor haar moet regelen. Hij wil dat doen, of niet. Als hij dat wil doen, zal het in de praktijk werken, als hij dat niet wil doen, maakt het eigenlijk niet uit of @LizzyH 16 of 18 is.
Mbt huurbescherming; er zijn hordes jongeren die bij elkaar intrekken zonder mede-ondertekende huurcontracten. Mss niet optimaal verstandig, maar dat verhindert niet om samen te wonen in de praktijk. Er is -blijkbaar- geen direct verbod op samenwonen in dit verband.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat een 20-jarige haar moet onderhouden is dus het probleem. En ook als deze relatie stukgaat of men krijgt ruzie en hij zet haar uit huis, dan heeft de TS een probleem. Ze kan of wil dan niet terug naar huis en is nog niet oud genoeg om zelf een woning/kamer te huren, laat staan te onderhouden. Dan zal ze via Jeugdzorg op kamertraining gaan, maar daar zullen ook wachtlijsten voor zijn. In het ergste geval moet ze terug naar haar ouders of wordt ze dakloos. Het is wellicht een stabielere optie om bij andere familieleden te gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tinus1969, laat je niet tegenhouden door enige kennis van zaken.
Mijn beroep is inherent aan het geven van juiste en veilige info, niet aan het verspreiden van populistische praatjes.
tinus1969
6 jaar geleden
@JoanDARc, en welke populistische praatjes verspreid ik dan?
@Bo777, wat je noemt (risico op relatiebreuk etc) is een risico dat grotendeels inherent is aan uithuisgaan en samenwonen. Is dat een reden om dan maar niet te gaan samenwonen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tinus1969, normaal gesproken niet als je zelfredzaam bent. Maar dat ben je niet op een leeftijd van 16 jaar.
tinus1969
6 jaar geleden
@Bo777, en waarom zou @LizzyH niet zelfredzaam zijn? Of bedoel 'niet handelingsbekwaam? Waarom is dat precies een probleem, vooral als de huidige thuissituatie van @LizzyH blijkbaar niet erg prettig is?
Volgens de wet mag je als 16-jarige (minderjarige) bij een 18+'er intrekken.
Je ouders blijven wel verantwoordelijk maar kunnen jou en de meerderjarige toestemming geven om bij iemand anders te leven.
Zodra er géén problemen ontstaan krijgen je ouders ook géén last met jeugdzorg.

Ook zou het toegestaan zijn om bijvoorbeeld bij een oudere broer/zus of ander familielid in te trekken.
Er zijn genoeg families waarbij een meerderjarige broer of zus de verantwoordelijkheid draagt van een minderjarig kind.

Toegevoegd na 5 minuten:
Pleegouders zijn ook volgens de wet toegestaan.