Is de titel van het programma 'Professor Nicolai & Dr. Beckand' tegen de regels van de titulatuur?

Zowel Professor en Doctor zijn in Nederland beschermde titels en het is strafbaar om deze te voeren als deze niet van rechtswege is verkregen.

Omdat ik me niet kan voorstellen (maar kan het mis hebben...) dat beide heren werkelijk deze titel mogen voeren, vraag ik me af of de regels voor titulatuur niet gelden als het voor televisie wordt gebruikt. Of is het zo overduidelijk nep dat het gedoogd wordt?

6 jaar geleden
in: Wetgeving
2K

Het beste antwoord

Alleen de doctorstitel is in Nederland wettelijk beschermd, en het ten onrechte (en serieus) voeren van deze titel is verboden.
Professor is eigenlijk een onbeschermde ambtelijke titel (een beroep) en geen academische titel.
In dit spelprogramma is overduidelijk dat de titel niet serieus bedoeld is.
In theaterstukken worden ook doctors opgevoerd die alleen een toneelopleiding hebben genoten…
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En denk eens aan dokter Oetker, daarvoor hoef je ook niet naar de apotheek.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@iHave, wat een zwakke bijdrage, je vergelijkt nu een merknaam met individuen die zich onrechtmatig op tv voordoen als dr. en prof. En een apotheek heeft hier al helemaal niks te maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@CasperM Juist een productnaam lijkt me veel gevoeliger liggen, in de praktijk ken ik dit geval:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Alfred_Vogel#Doctorstitel Voor het dragen van de titel "M.D." (stel even dat dat een beschermde titel zou zijn) is de kans dat Hugh Laurie of zijn productieteam een aanklacht zal krijgen nihil. Ik zie het eerder gebeuren dat Dr. Oetker ooit verkocht zal moeten worden als Oetker dan dat Beckand of welke acteur/presentator een rechtszaak aangespannen krijgt voor het voeren van een titel als parodie.