Is iemand fout bezig als hij de copyright schendt op mijn foto?

Als ik een foto maak en daar rechtsonderin © "Naam" zet en iemand gebruikt die foto zonder toestemming is die gene dan fout bezig?

Kan ik zomaar een copyright teken onder mijn foto zetten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Fout is een beetje een apart woord hier. Die persoon is vaak niet op de hoogte van auteursrecht, zeker niet als je een foto neemt tijdens feestje waar jij ook deel vanuit maakt en je post deze op facebook/twitter/whatever. Mensen zien dat delen dat en zetten het op hun eigen website/pagina etc. Zolang het natuurlijk een link is of een embedding doen ze sowieso niks fout. Maar als ze het plaatje heruploaden eigenlijk wel. Een teken zetten geeft niet meer rechten dan je sowieso al had. Maar het kan wel duidelijker maken aan de mensen die de foto zien dat je niet wil dat ze het heruploaden.

Het beste antwoord

Ja, sterker nog je hoeft helemaal geen tekentje in de hoek te zetten. Auteursrecht zit automatisch op origineel artistiek werk.

De vraag is soms of dat het is (origineel).

Wat je normaliter even doet is vragen of iemand jouw foto weg wil halen of dat hij voortaan even toestemming vraagt. Mijn vriendin ziet ook altijd foto's van haar gebruikt worden door vrienden (die websites hebben waar ze feestjes promoten, maar maakt daar geen probleem van).

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat je ook kan vragen is of ze even je naam aangeven. Als je bedoeling is om van fotografie je baan/betaalde hobby te maken. Aan de andere kant mag je vaak ook niet zomaar foto's van iemand op het internet gooien, maar dat doe jij waarschijnlijk ook, en daar wordt ook vaak geen probleem van gemaakt.

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/internet/

Auteursrecht op afbeeldingen

Vrijwel alle foto's en alle plaatjes die op Internet beschikbaar zijn, zijn auteursrechtelijk beschermd. Volgens de Auteurswet 1912 zijn "teeken-, schilder-, bouw- en beeldhouwwerken, lithografieën, graveer- en andere plaatwerken", alsmede fotografische werken, filmwerken en "werken van toegepaste kunst en tekeningen en modellen van nijverheid" auteursrechtelijk beschermd. In een enkel geval heeft de auteur afstand gedaan van zijn auteursrecht, maar dat moet hij er dan wel expliciet bij gezet hebben. En de aan- of afwezigheid van een copyright notice is totaal irrelevant. Aanvragen van auteursrecht is niet nodig.

Om voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking te komen, moet een werk origineel zijn en het persoonlijk stempel/karakter van de maker dragen. Bij tekeningen, schilderijen en dergelijke is dit eigenlijk altijd het geval, omdat deze immers tot stand komen doordat de maker met potlood of kwast het werk op papier zet.

Bij foto's ligt dit iets moeilijker. De vereiste originaliteit kan hier liggen in bijvoorbeeld de invalshoek, de compositie van het gefotografeerde, de belichting enzovoorts. In de praktijk blijkt dat de rechter al snel aanneemt dat er sprake is van een originele foto. Puur mechanisch tot stand gekomen foto's, zoals uit pasfotohokjes en beveiligingscamera's, zijn niet beschermd.

Als een werk beschermd is, mag het niet worden gebruikt zonder toestemming van de maker. Dit betekent dat het niet gekopieerd en verspreid mag worden, maar ook dat het niet op een website geplaatst mag worden.

Toegevoegd na 1 uur:
Kan ik zomaar een copyright teken onder mijn foto zetten?

Ja, geen probleem.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En wat nou als iemand je werk toch blijft gebruiken zonder dat hij daar toestemming voor heeft?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan kan je hem nogmaals vragen dat te stoppen en daarna een advocaat op de zaak zetten (maak dan wel screenshots van de zaak). Zoek er dan een die gespecialiseerd is in auteursrecht. Maar de grote vraag is vaak of je zo'n circus in gang wil zetten voor een fotootje. Vaak is de dreiging dat je er een advocaat op gaat zetten al voldoende.