Ben ik verplicht mijn meisjesnaam (geboortenaam) achternaam te gebruiken in een ziekenhuis?

Hallo,
Ineens moest ik regelmatig in het ziekenhuis zijn. Hoewel ik bij de gemeente aangegeven heb dat ik mijn meisjes achternaam niet wil gebruiken. Staat het steeds op mijn stickers en ponskaart. Trouwens ook bij de apotheek duikt ineens mijn meisjes achternaam op. Het blijkt te maken te hebben met een nieuwe wet of zo?
Ik wil mijn meisjes achternaam niet gebruiken wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5.8K

Het beste antwoord

Het ziekenhuis registreert u onder de naam zoals u in de Basisregistratie Personen (BRP) bekend bent. Dit is het vroegere GBA. In de BRP staat u onder uw meisjesnaam evt met toevoeging van de naam van uw echtgenoot. De meisjesnaam blijft altijd aan u gekoppeld. Dit is ook wel te verklaren. Dit voorkomt vergissingen daar een aangetrouwde naam meermaals kan veranderen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Dit heeft overigens niet met een nieuwe wet te maken. Dit was in het verleden ook reeds zo.
Als u hier echt grote bezaafen tegen heeft is de enige manier om het anders te krijgen het officieel wijzigen van uw naam. Dit kan alleen onder strenge voorwaarden.
AlphaLimaSierra
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je antwoord is juist, alleen doet het ziekenhuis dit niet.Of ze kijken op een verkeerde plek in de BRP en sinds 1 januari moeten bedrijven kijken hoe je staat ingeschreven, alleen zijn er vele die met hun neus kijken. Toen ik naar de gemeente ging om het na 8 jaar nog eens in het zelfde te veranderen. Zeiden ze heel verbaasd dat ik al 8 jaar ingeschreven sta zoals ik wil. Toch vindt het ziekenhuis iets anders en wel mijn geboortenaam

Andere antwoorden (1)

Niet alleen in het ziekenhuis, maar in alle min of meer officiële situaties moet je je 'meisjesnaam' of geboortenaam opgeven.
Het huwelijk geeft je het recht om de naam van je man te voeren in de dagelijkse praktijk, maar je echte achternaam verandert niet; je blijft je hele leven je echte achternaam (geboortenaam/meisjesnaam) houden.

Dat is bv in de VS anders, daar verandert (desgewenst) ook je achternaam door het huwelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Aanvulling; je MOET dus je echte achternaam (meisjesnaam/geboortenaam) blijven opgeven bij alle officiële situaties. Dara is niet zoveel aan te doen, behalve je achternaam veranderen. Dat kan in bepaalde gevallen, kost enkele honderden euro's.
tinus1969
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb inmiddels het enige goede antwoord zelf gevonden wat ik hieronder toevoeg. Bij de gemeente heb ik een verklaring naamgebruik ingevuld.
Dit houdt het volgende in:
Gebruik van elkaars achternaam
Als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft, mag u de achternaam van uw partner gebruiken. Het gaat hierbij om dagelijks gebruik van de achternaam van uw partner. U kunt uw naamgebruik (laten) registreren in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente waar u staat ingeschreven. Uw eigen officiële achternaam wijzigt hierdoor niet. U heeft hiervoor geen toestemming van uw partner nodig.
Instanties die hun gegevens krijgen van de BRP schrijven u aan met de naam die u heeft gekozen. Bijvoorbeeld de Belastingdienst of uw ziektekostenverzekeraar. In officiële documenten staat altijd uw officiële achternaam. Bijvoorbeeld op uw paspoort of rijbewijs.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/trouwen-samenlevingscontract-en-geregistreerd-partnerschap/vraag-en-antwoord/rechten-en-plichten-huwelijk-of-geregistreerd-partnerschap
tinus1969
6 jaar geleden
@Marry2807, dit is helaas niet het goede antwoord, omdat om iets anders gaat.
je link gaat over hoe je wil worden aangesproken/aangeschreven, en dat is met je mansnaam. Maar als je je moet identificeren, moet dat (ook) met je meisjesnaam.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry Tinus, Dit is wat ik altijd heb bedoeld. Met "Gebruik" Aangesproken dus met mijn mans naam
Gebruik in het dagelijkse leven. Alleen op een rijbewijs of paspoort staat mijn geboortenaam en voor de rest wens ik gewoon aangesproken te worden met de naam van mijn man