klopt het dat zwakbegaafden in texas worden geëxecuteerd omdat ze zwakbegaafd zijn?

zo ja/nee zijn er andere plekken waar dit gebeurt en welke wetten zijn hier verantwoordelijk voor?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
Erna55
6 jaar geleden
Nee. Ze worden niet geexecuteerd "omdat" ze zwakbegaafd zijn.
Ze kunnen geexecuteerd worden " ondanks dat " ze zwakbegaafd zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Echt meen je dit serieus het is geen tweede wereldoorlog meer
TurfGraver
6 jaar geleden
@Deaal, in de tweede wereldoorlog werden zwakbegaafden die totaal onschuldig waren geëxecuteerd. Puur omdat ze zwakbegaafd waren. Als ook anderen op basis van hun afkomst, geloof of geaardheid.
Om wat in Texas gebeurd daarmee te vergelijken? Deze zwakbegaafden zijn niet onschuldig (hebben iets uitgevreten).
Wil nog niet zeggen dat ze dus geëxecuteerd moeten worden....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@turfgraver
Lees de vraag eens goed staat nergens iets over veroordeelde maar staat alleen zwakbegaafd
TurfGraver
6 jaar geleden
Dank je Deaal.
Maar dat gebeurd dus ook niet in Texas. ;)

Antwoorden (2)

Nee, in Texas is juist recentelijk een debat gaande over het voorkomen van het uitvoeren van de doodstraf op zwakbegaafde veroordeelde criminelen. Zie bijvoorbeeld http://www.seattletimes.com/nation-world/nation-politics/supreme-court-rules-for-texas-death-row-inmate/ en https://www.usatoday.com/story/news/politics/2017/03/28/supreme-court-texas-death-penalty-execution-intellectual-disability/98218248/, artikelen van 28 maart 2017 over het besluit van het Amerikaanse Hooggerechtshof waardoor een zwakbegaafde Texaanse crimineel niet zal worden geëxecuteerd.
Antoni
6 jaar geleden
Nee, maar zwakbegaafden mogen daar wel de doodstraf krijgen als ze iets hebben gedaan waar de doodstraf op staat, ook al zijn ze zwakbegaafd. Veel landen vinden dat niet ethisch, omdat zwakbegaafden soms zelf niet eens hun straf begrijpen, en omdat ze zwakbegaafd zijn je ze als minder toerekeningsvatbaar kunt zien.