Wat kan je doen bij overlast van buren als die niet te bereiken zijn?

Vermoedelijk staat er bij de benedenbuurvrouw een apparaat tegen een muur aan. De vloer trilt, en het klinkt al wekenlang of er een wasmachine continue staat te centrifugeren midden in mijn huis.. Wbv zegt niets te kunnen doen: ik moet zelf contact leggen met buurvrouw. De bedoeling is dat zij dan belt voor een afspraak om bij haar te komen kijken wat het euvel is. Ze is echter al wekenlang niet thuis, en wanneer ze weer thuiskomt is een raadsel. Wat te doen? De herrie is niet te harden.

Rieneke1
6 jaar geleden
in: Wetgeving
5.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je dit al lang gedaan, maar ik vraag het toch even: heb je al een briefje in de bus gedaan met de vraag of zij jou kan bellen wanneer ze thuis is? Bij extreme overlast mag de woningbouwvereniging zich trouwens best wat pro-actiever opstellen; mogelijk reageert buurvrouw eerder op een brief van hen dan een kattenbelletje van jou met zo'n verzoek..
Rieneke1
6 jaar geleden
Geen briefje, maar ik bel dagelijks aan, hoewel de stapel post in haar gang hoger en hoger woont. Ze komt oorspronkelijk niet uit NL, dus best kans dat ze voor langere tijd naar haar land van oorsprong is. En ja ik snap dat de WBV zich niet met geweld toegang kan verschaffen, maar het is echt niet meer uit te houden :(
Amadea
6 jaar geleden
En wat als er een wietkwekerij of iets dergelijks in die woning zit?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ken je niemand die regelmatig bij haar komt/kwam, zoals een zoon of dochter, of de buurvrouw/buurman die misschien een sleutel heeft, mogelijk gaat het niet goed met haar en heeft ze hulp nodig. Als niemand weet waar ze is, of waarom ze weg is en niemand haar weg heeft zien/horen gaan, zou je de politie kunnen vragen eens een kijkje te nemen.
Rieneke1
6 jaar geleden
Wietkwekerij zal ze zeker niet hebben, maar wellicht moet ik iets dergelijks suggereren? Nee zo'n buurt is het niet crea, we kennen elkaar niet echt. Denk dat de politie me aan ziet komen, het is een volwassen vrouw, en mensen gaan op vakantie of doen hun dingen. Nee politie zie ik geen heil in, en die gaan echt niet binnendringen en oorzaak van de overlast opsporen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kun je haar bereiken via de telefoon?
En zijn er andere buren die er ook last van hebben? Misschien weten zij raad
In ieder geval succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als post ook opgestapeld in de gang ligt, heeft een briefje waarschijnlijk geen zin. Vreemd dat er een enorm lawaai komt uit een woning waar blijkbaar al een tijdje (weken, maanden? een stapel post ontstaat niet met een paar dagen) niemand aanwezig is. Ik denk dat dát je ingang is bij woningbouw en eventueel politie, en nog niet eens de overlast an sich. Ik denk dat je in zo'n geval zeker wel de politie kunt bellen, het is helemaal niet ondenkbaar dat er iets is gebeurd met de bewoonster of dat er brandgevaar dreigt door één of ander apparaat dat aanstaat en waar dus geen enkel toezicht op is.
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik heb alleen haar vaste tel nr, dus dat schiet niet op. Lies ze is nu twee weken weg. Daarvoor heb ik haar aangesproken, en ze vertelde toen dat ze niet wist dat de herrie bij haar vandaan kwam, dat ze de WBV zou bellen, en of ik geduld wilde hebben. Vervolgens ging ze pleitte. Ik denk dat ik idd nogmaals de WBV ga bellen, met dan idd de insteek van brandgevaar. dank voor de tip!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik bedoel niet dat de politie op zoek moet naar het geluid, maar eens kan gaan kijken of alles goed is met mevrouw, mogelijk is ze niet weg, maar kan ze haar bed niet uit, of nog erger.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kómt de herrie wel echt bij haar vandaan? Ik vind het nogmaals echt vreemd dat er blijkbaar continu een apparaat dat lawaai maakt aanstaat in een leegstaande woning. Ik kan me niet voorstellen dat een wasmachine überhaupt aanstaat als ze weg is, en kan ook geen ander apparaat bedenken dat een gelijksoortig lawaai maakt. In elk geval succes, ik woon zelf in een erg gehorig huis en in combinatie met buren die een vrij 'luidruchtige aard' hebben (ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven) én heel erg vaak VEEL bezoek hebben zorgt dat voor echt gekmakend lawaai. Ik heb alle soorten oordopjes, gehoorbeschermers, oordopjes en koptelefoons voor mp3-speler al dan niet in combinatie met elkaar en met opgenomen continue ruis of windgeluiden al uitgeprobeerd, maar nog steeds moet ik regelmatig m'n huis uit vluchten omdat het niet uit te houden is binnen. Ik weet dus hoe gekmakend continue geluidsoverlast kan zijn..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Overigens heeft de woningbouwvereniging soms een mobiel nummer. Ook kun je zoeken via internet of KPN inlichtingen proberen, en de politie heeft soms ook 06-nummers die elders niet bekend zijn. Die zullen ze jou niet geven, maar wellicht willen ze wel namens jou bellen, zeker als je de situatie uitlegt.
Rieneke1
6 jaar geleden
Lies wellicht iets wat tegen een muur staat, zodat de trilling versterkt wordt? Ik weet het anders ook niet, het klinkt als een zwaar aggregaat, komt van beneden (vloer trilt ervan) en het zijn geen leidingen oid. Maar heel erg bedankt voor je tips, daar kan ik zeker iets mee1 Ik laat je de afloop nog weten. Crea, ik ben eerlijk gezegd absoluut niet bezorgd om de buuf, om meerdere redenen, voert te ver om uit te leggen.
grasmaaier
6 jaar geleden
Het zou ook een cv ketel kunnen zijn die dat geluid maakt. Ik heb zelf een HR ketel die loeihard kan gaan brommen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Rieneke1 Bezorgdheid om je buurvrouw hoef je niet te tonen of veinzen, wel kan opperen dat er wellicht iets aan de hand is anderen toch activeren.
Wbv of politie (wijkagent?) moeten daar toch alert op blijven, zeker nadat mensen soms al langer dood in eigen huis liggen zonder ontdekt te worden om wat voor reden ook. Hoop dat er gauw een oplossing gevonden wordt!
Castle
6 jaar geleden
Er zijn voorbeelden te vinden waarbij de politie de woning inging om het storende weg te nemen. Zouden zij een uitkomst kunnen bieden?
Rieneke1
6 jaar geleden
@grasmaaier, het zou idd haar ketel kunnen zijn, maar gaat dat geluid dan continu wekenlang door? Ik ga eerst weer contact opnemen met de WBV, daarna zie ik de politie inmiddels als serieuze optie. Dank voor het advies!
Rieneke1
6 jaar geleden
Update: ik heb achterhaald waar ze werkt, en word vandaag terug gebeld over hoelang ze vrij heeft genomen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kijk, daarmee kom je hopelijk toch een stapje dichterbij. Ik ben benieuwd. Bij afwezigheid van de bewoner zal je toch de politie moeten hebben, al kan de woningbouwvereniging die natuurlijk ook inschakelen. De verhuurder mag de woning niet betreden, de politie mag dat - in bepaalde noodsituaties - wél. Maar.. HR-ketel? Als mevrouw niet thuis is zou die toch niets moeten doen? Ik neem aan dat ze de thermostaat niet heeft geprogrammeerd op 30 graden..
Rieneke1
6 jaar geleden
Mail van haar werk: ze kunnen helaas dergelijke inlichtingen niet verschaffen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tja, ik vind het wat privacy betreft een randgeval: op zich begrijp ik dat ze aan buitenstaanders geen informatie geven over hun werknemers, volkomen terecht. Aan de andere kant: als ik bel om een afspraak te maken met iemand en die persoon is er niet, is het de normaalste zaak van de wereld dat degene die ik spreek me dan vertelt wanneer ik degene die ik zoek wél te pakken kan krijgen. Nu ben jij weliswaar geen klant, maar toch.. politie al gebeld?
Rieneke1
6 jaar geleden
Zie mijn reactie op het antwoord van amc Lies: ik geef ze tot dinsdag, dan bel ik de politie zo nodig. Nog langer wachten en ze kunnen me afvoeren, brabbelend en in een dwangbuis :(

Antwoorden (1)

Als je écht overlast hebt en je hebt er alles aan gedaan, wat is er dan op tegen om de politie te bellen?
Ik heb het ook ooit gehad toen ik nog in een flat woonde met een nieuwe buurman...een junk met alleen maar dagelijks vrienden over de vloer en de godganse dag keihard 'Andre Hazes'!!!!! Als je hem erop aansprak omdat je een baby had die 's avonds toch zeker moet kunnen slapen, keek hij je glazig aan en beloofde ermee rekening te houden, maar dat hield hij maar een paar minuten vol....de muziek werd zelfs nog luider en het leek of hij het erom deed.
De Wbv heeft met hem gesproken toen ik geklaagd had, maar deed verder niets.

Op gegeven moment was het weer zover...keiharde muziek met ditmaal ook Renee Froger erbij...Om 19 uur had ik het gehad...mijn kind kon niet slapen en was doodmoe, dus jengelen. Woedend heb ik op zijn deur gebonkt, op zijn ramen...gebeld en hij reageerde niet. Ik zag niet of hij thuis was maar heb de politie gebeld.

Er kwamen twee agentes en ik vroeg ze alleen maar om even te luisteren in mijn woonkamer...waar ik elke dag mee te maken had en ook vaak 's avonds. Ik dacht toen nog dat je pas na 22 uur mocht bellen omdat het dan pas 'burengerucht' zou zijn, maar een agente zei dat ik, omdat ik een baby had, ook eerder kon bellen. Ze vroeg nog waarom ik niet eerder gebeld had, dit kon toch zo niet met een baby?

De agentes probeerden hem te spreken en op te vorderen zijn muziek zacht te zetten, op straffe van beslaglegging als hij weer in de fout ging. Hij deed niet open of was niet thuis. Daarop riepen zij de hulpofficier op om zich toegang te verschaffen. Deze kwam onmiddelijk en nadat hij ook opriep de deur te openen sloeg hij het zijruitje in en maakte de deur open. Ik hoorde een hoop lawaai, harde mannenstemmen en toen was het eindelijk stil. Bleek dat hij wel thuis was met enkele vrienden maar dat ze 'van de wereld' op de banken lagen die in zijn kamer bleken te staan.
Daarna hebben we afspraken gemaakt en hij hield zich er keurig aan.

Je kunt altijd de politie bellen en vragen of ze eens willen luisteren wat je de hele dag moet meemaken...als zij vinden dat dit niet kan zullen ze actie ondernemen.
Je kunt ook zeggen dat je je zorgen maakt omdat je niet weet of ze wel thuis is of niet.
Hoofdzaak is dat er iets gedaan wordt aan jouw woongenot. Dit wil je toch niet nog langer meemaken?
amc
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord amc. Ik heb net de WBV aan de lijn gehad en gezegd dat ik de politie ging bellen als ze nu geen actie gingen ondernemen. Ze zouden een sociaal werker bij me langs sturen die eventueel bij buuf zich toegang kon verschaffen. Zo snel mogelijk, maar zeker deze week nog. Heb gezegd dat ik maandagochtend de politie bel als ze me weer laten zitten. Op hoop van zegen dus.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Precies!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed dat ze iets doen, maar een sociaal werkster mag zich geen toegang verschaffen tot de woning. Die kan hooguit buurvrouw verzoeken de deur open te doen, maar als buurvrouw er niet is gaat dat moeilijk worden. Daarvoor is toch echt de politie nodig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Goed verhaal.
Rieneke1
6 jaar geleden
Lies, het werd gebracht of hij/zij die bevoegdheid wel had.....we wachten maar weer af.....*zucht*.
amc
6 jaar geleden
Ze vertroosten je Rieneke....een sociaal werkster mag zich geen toegang verschaffen, die zal alleen proberen te praten en je rustig te krijgen. Gewoon het bureau bellen.....waarom je steeds langer ergeren? Daar is het echt te warm voor...niemand zal het je kwalijk nemen, je hebt al lang genoeg geduld gehad!
Rieneke1
6 jaar geleden
Nog niemand gezien....ben bang dat je gelijk gaat krijgen amc.
amc
6 jaar geleden
Weet ik wel zeker....als ze al zeggen 'zo snel mogelijk, maar zeker nog deze week', wordt het altijd pas op de laatste dag v.d. week, áls ze zich tenminste aan de afspraak houden. Tegenwoordig is een afspraak niets meer waard in de meeste gevallen en zeker als ze weten dat je netjes bent en zo ook overkomt. De brutalen hebben de halve wereld en dat geldt zeker in deze tijd!
We moeten meer voor ons opkomen en niet bang zijn om herrie te maken...en dat is best lastig als je zo niet bent. GEWOON DE POLITIE BELLEN!!
Rieneke1
6 jaar geleden
Politie is net geweest, en ze erkenden dat het verschrikkelijk is, maar kunnen me niet helpen :( Ze gaan nog wel langs bij haar werk om te kijken of ze de politie wel info willen geven over hoe lang ze wegblijft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat zou toch een stapje verder zijn! ...maar wat dan? Als buuf 6 weken met vakantie naar Overzees gebied is, kan je ook niet zomaar even bellen.
Wbv zal dit toch moeten oplossen, lijkt mij!? Heeft jouw Wbv een burenruzie-mediator op de loonlijst, zo ja, z.s.m. dit probleem daar aanmelden, alles om het onder de aandacht te krijgen!
Rieneke1
6 jaar geleden
Het antwoord op mijn eigen vraag is me inmiddels duidelijk: je kan NIETS. Hooguit damage control: je kan proberen huur terug te krijgen ivm gederfd woongenot, maar dat gevecht ga ik niet aan. Of je kan vervangende woonruimte eisen, maar ook dat is geen optie voor mij :(
amc
6 jaar geleden
Vind je het gek dat soms mensen maandenlang dood in huis kunnen liggen , als het zo gaat....Heeft iemand haar überhaupt weg zien gaan? Je geeft aan dat ze wekenlang al niet thuis is....hoelang krijgt ze dan vakantie van haar werk? Ik vind het ook raar dat ze tijdens haar vakantie ook niemand heeft die even haar post weghaalt, ( zo geef je verkeerd volk een sein dat je al een tijdje niet thuis bent) plantjes water geeft
enz. Ik zou toch niet opgeven en al zou de politie gek van me worden....bellen en klagen! Jij moet in de herrie zitten en iedereen weet dat dit iemand kan doen doordraaien. Eerst zou ik eraan refereren dat niemand haar daadwerkelijk het huis met koffers ofzo zag verlaten en ik zou zeggen ; 'Stel dat ze echt dood in huis ligt? Ik krijg er nachtmerries van.... Als jullie me niet willen helpen, bestel ik een sleutelmaker die op mijn verzoek de deur wil openmaken'.. De politie zal meteen zeggen dat je daartoe niet bevoegd bent en dat dat inbraak zou zijn, maar ik zou me gewoon van de domme houden en laten merken dat het me menens is. Iemand die aan het doordraaien is, doet rare dingen en dat weten zij ook....je hebt gewaarschuwd en dan ben je gewoon ontoerekeningsvatbaar geworden toch?
Als een rechter dit zou horen, zou je wellicht niet eens gestraft worden omdat je door iedereen in de steek werd gelaten. De politie heeft die bevoegdheid en kan ook met een sleutelmaker polshoogte nemen...ze hoeven dan niet eens te forceren of te beschadigen. Je hebt goed kan dat ze eieren voor hun geld kiezen en dit doen als jij aangeeft dat je er niet langer tegen kan of bang bent dat ze dood in huis ligt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@amc, een dubbeldikke plus.
Natuurlijk zijn er instanties die wel iets mogen doen, zeker als er een berg post achter de voordeur ligt. Omdat er vakantie gemeld is bij de werknemer. Dat is geen garantie dat er niemand thuis is. En die gekmakende herrie moet gewoon stoppen.
Een oud collega van mij gaf ook zes weken vakantie op, overal ook bij familie en vrienden. Niets was minder waar.
Rieneke1
6 jaar geleden
Iedereen heel hartelijk bedankt voor het meeleven en meedenken! Buuf is net thuis gekomen. Ze moest hurry-up afreizen naar Rwanda ivm een sterfgeval. Ze heeft meteen contact opgenomen en er komt dinsdag iemand langs: het blijkt haar ventilatiesysteem te zijn wat is dolgedraaid. Nou alleen nog maar hopen dat ze niet mijn vloer open willen breken. Al met al is me toch duidelijk dat je niets kan doen in geval iemand voor langere tijd weg is. Ben blij dat er een oplossing gloort aan de horizon!
amc
6 jaar geleden
Pfff....ben blij voor je dat je eindelijk rust zal krijgen! Ik kan me de herrie levendig voorstellen, mijn ventilatiesysteem heeft het nl. ook eens gehad...een nare bromtoon, ik heb er gelijk de stroom vanaf gehaald....dan maar zonder ventilatie.
Het zat bij mij in de motor, die in een kast was weggewerkt....ik denk dus dat je niet bang hoeft te zijn voor jouw vloer. Laten we het hopen ;-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tjonge jonge, wat een ellende.. ik ben heel blij dat je buurvrouw inmiddels weer thuis is, maar ik vind het echt van de zotte dat niemand je helpt in zo'n geval. Politie kan en mág binnentreden wanneer er niemand thuis is/lijkt en er sprake is van een noodsituatie. Ik heb het een keer meegemaakt bij mijn buren, die waren met de noorderzon vertrokken en hadden de zorg voor hun kat niet goed geregeld. Toen ik in de gaten kreeg wat daar aan de hand was werd ik in eerste instantie ook van het kastje-woningbouwvereniging naar de muur-politie gestuurd, maar uiteindelijk is de politie gekomen en hebben ze het slot uitgeboord. Moet er wel even samengewerkt worden met de woningbouw, want die moeten vervolgens zorgen voor een nieuw slot en indien nodig reparatie van verdere schade, maar het kán gewoon. Ze moeten het alleen wel wíllen. Als buurvrouw niet was teruggekomen dan zou ik AMC's advies gevolgd hebben: blijven bellen. Ik zou in zo'n geval langs gegaan zijn op het bureau omdat ik 'thuis door het lawaai toch geen fatsoenlijk telefoongesprek kan voeren'. En inderdaad nog eens hinten op het feit dat het niet zeker was dat buuf niet thuis was plus eventueel brandgevaar omdat er dus blijkbaar één of ander apparaat stond te draaien. En geeft de politie dan geen thuis, dan de brandweer bellen. Enzovoort. Ik zit me een beetje plaatsvervangend boos te maken vanwege de lakse houding van wbv en plizie, geloof ik. Er zijn heel wat problemen op deze wereld waar geen goede oplossing voor is, maar dit probleem was dus wél gewoon op te lossen. Moeten ze het alleen wel dóen. Pfft.
Rieneke1
6 jaar geleden
Lief dat je zo meeleeft Lies! Het is idd wel apart he? Mijn volgende stap was naar de ombudsman van mijn krant geweest, dat is een zeer aanhoudend type, maar gelukkig hoeft het niet meer :)
Rieneke1
6 jaar geleden
de stilte opeens is oorverdovend, m'n oren suizen ervan :) Wat een genot!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Blij voor je dat het niet langer duurde Rieneke! Waar zouden we zijn zonder stilte...