Mag ik takken/heg bijhouden van de achterburen?

De schutting staat op de erfgrens. Echter groeit er door de schutting en boven de schutting stukken takken en heg over de schutting. Mag ik deze zelf bijhouden?

De takken en het heg groeit vanaf de achterburen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

Je mag takken van een boom/heg van de buren niet zomaar snoeien. Je moet de buren zelf de gelegenheid geven om dat binnen een redelijke termijn te doen. Persoonlijk overleg is de aangewezen weg. Als persoonlijk overleg niet helpt kun je een brief schrijven waarin je een termijn van 6 weken geeft waarbij je aangeeft dat je daarna zelf gaat snoeien. Je mag daarbij de boom/heg niet beschadigen. Als je het laat snoeien, dan kun je de kosten in beginsel niet verhalen op de buren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
Juridisch klopt dit. In de praktijk zal het meestal makkelijker en sneller zijn om even aan de achterburen te laten weten dat je van de overhangende takken af wilt en bereid bent dit zelf af te knippen. Vinden de achterburen dat goed, dan hoef je in het vervolg ook niet elke keer opnieuw bij de achterburen te vragen of zij overhangende takken uit jouw tuin willen komen halen. Bij takjes die door een schutting heen groeien zou ik het niet eens vragen maar gewoon afknippen. Het groen dat er boven uit komt is ook voor de achterburen zelf zichtbaar en moet je wel in overleg doen.