Ongeluk fietser vs fietser, ben ik aansprakelijk voor de schade?

Ik was aan het voorsorteren en heb netjes achter mij gekeken, ik zag niemand.

Ik was al op de helft en opeens klapte een wielrenner op mij die mij wou inhalen en dus al heel dicht achter mij heeft moeten zitten.

Hij heeft veel schade aan zijn fiets, en heeft dit alles laten maken voor maar liefs 490 euro. Hij wou ook dat ik de schade aan zijn broek ging betalen.

Echter heb ik achterom gekeken en was ik al bezig met voorsorteren toen hij mij wou inhalen, hij klapte achterop mij met hoge snelheid.

Hij komt uit Amerika en heeft hier geen verzekering, ik ben 21 en hij wilt wel dat ik alles ga betalen.

Ben ik aansprakelijk? hoe zit dit met mensen uit het buitenland? Hij koopt ook wel de duurste onderdelen voor zijn fiets en wil 70 euro voor die broek met een gat de knie.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Google maps locatie en tekening?
Erna55
7 jaar geleden
Had je je hand uitgestoken rijdens het voorsorteren ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee mijn hand heb ik niet uitgestoken omdat ik niet echt afsloeg maar alleen voorsoorteerde. Ook omdat ik al achter me had gekeken. dat is zeker een fout van mij
erotisi
7 jaar geleden
Heeft hij gebeld of zijn snelheid aangepast aan de voorsorteersituatie?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Had hij wel een rem op zn fiets ?
Men rijdt tegenwoordig met fietsen zonder rem is in ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die wielrenner reed veel te hard, je bent hem niks schuldig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de VS is een 'cyclist' een identiteit. Het zijn waaghalzen die voor het gemotoriseerde willen uitfietsen. In NL is een fietser een persoon die van A naar B gaat met de bijbehorende verkeersregels. Die Amerikaan kent de regels niet want hij knalt er bij jou van ACHTEREN op! Je had bovendien al naar achteren gekeken en toen zag je hem niet; dus die wielrenner reed dus veels te hard (in de bebouwde kom) Dat die Amerikaan niet verzekerd is doet verder niet terzake.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt achterom gekeken voordat je voorsorteerde en zag niemand, dan is het logisch dat je voorsorteert, daar is geen googlelocatie voor nodig.
Het doet mij denken aan een voorval uit mijn jeugd. Ik fietste voor mijn vader uit en keek achterom voor ik naar links ging. Fout!! riep mijn vader, met wat er achter je gebeurt heb je niets te maken. Hij stak zijn hand uit (vroeger dus een hele arm) en een achteropkomende fietser fietste zijn arm uit de kom. Voortaan keken wij allebei eerst achterom. Voor Amerikanen geldt: gelijk claimen, zoveel en zo hoog mogelijk.

Antwoorden (4)

De andere fietser reed tegen jou aan dus kan je zeggen dat deze geen afstand heb gehouden en aangezien je al over de helft was had deze moeten remmen
in dit geval is de regel dat de andere fietser fout is en jou niets te verwijten valt dus hoeft je niets te betalen het is immers zijn schuld hij rijd tegen jou aan en zal dus zelf voor de schade moeten opdraaien
Dit kan je vergelijken met als iemand van achter tegen je auto aanrijd deze is altijd fout ivm afstand houden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het was een wielrenner, geen fietser!

Een wielrenner rijdt veel harder dan een fietser. Op het moment dat jij achterom gekeken hebt , niemand zag en vervolgens voorsorteerde kan hij in een fractie van een paar seconden met zijn snelheid/vaart bovenop jou knallen!

[Wel vaker heeft de politie last van wielrenners op de openbare weg, die te hard rijden voor het normale verkeer en op die manier geen voorrang verlenen omdat ze het niet redden op tijd te stoppen, zij krijgen hiervoor een bekeuring.]

Dat deze Amerikaanse wielrenner geen verzekering heeft, is op zich jouw probleem niet. Veel belangrijker is: heb jij een verzekering? Hij heeft jou vast zijn NAW-gegevens gegeven, omdat hij verwacht dat jij zijn rekening wel zal betalen. Als dat zo is, dan kun je deze aan jouw verzekering doorgeven die het gaat oplossen.

Antwoord

De wielrenner rijdt dus veel harder en kon niet op tijd remmen/stoppen. Je zou denken dat hij dus fout zit.

(Het voorbeeld van bovenop een voor je rijdende auto rijden is niet helemaal juist, natuurlijk is afstand bewaren heel belangrijk, maar een automobilist die ineens op de rem gaat staan is niet per definitie onschuldig. Jarenlang werd zo verzekeringsfraude gepleegd, totdat dit erg ging opvallen bij de verzekering.)

Nee, hij is niet per definitie schuldig en jij ook niet. Dit moet ter plekke bekeken en door de verzekering beoordeeld worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Als er voorgesorteerd moet worden, nadert men een kruispunt. Dan zet een wielrenner extra vaart om de eerste te zijn. Hij komt van achteren en passeert de rij waarvan hij alleen kan vermoeden dat zij allemaal rechtdoor zullen gaan. Juist in zo'n situatie moet hij snelheid aanpassen en te allen tijde op tijd kunnen remmen.
Lastige situatie. Dat hij uit het buitenland komt, doet er niet toe, de regels worden daar niet anders door. Dat hij niet verzekerd is, is heel onverstandig van hem, maar niet jouw probleem.
Bij een aanrijding tussen twee fietsers gelden dezelfde aansprakelijkheidsregels als bij twee auto's. Bij een aanrijding van achteren, is de achterste auto in principe aansprakelijk. Die dient genoeg afstand te houden van voorganger. Uitzondering is als de voorste auto zonder reden plotseling stilstaat of plotseling een beweging maakt, wat de achterste niet had kunnen voorzien.
Deze regels gelden dus ook voor fietsers. Dus de vraag is eigenlijk: heb jij je aan de regels gehouden en had de wielrenner kunnen weten dat jij die beweging zou maken?
Hiervoor moet de situatie eigenlijk bekeken worden. Was er een voorsorteerstrook, of sorteerde je voor door links op het fietspad te gaan fietsen? De regelgeving is wat lastig in deze: voor het afslaan moet je een signaal geven, hand uitsteken dus. Voor het wisselen van rijbaan moet een motorvoertuig en een bromfietser dit ook aangeven. De fietser staat hier niet bij in het reglement verkeersregels en verkeerstekens, hoofdstuk 2, paragraaf 24, artikel 55, maar dat is waarschijnlijk omdat rijstroken wisselen bij fietsers vrijwel niet voorkomt. Dus of jij je hand had moeten uitsteken, durf ik niet te zeggen.
Dit geldt ook voor of de wielrenner had kunnen voorzien dat jij mogelijk die beweging ging maken. Ook dit hangt af van de situatie. Als je een plek nadert waar je echt moet voorsorteren, had hij kunnen weten dat jij mogelijk zou uitwijken, en had hij dus vaart moeten minderen.
Het antwoord is dus lastig te geven, maar ik hoop dat je met deze richtlijnen kunt inschatten of jij (volledig) aansprakelijk bent of niet.
7 jaar geleden
De wielrenner kwam van achterop, reed veel sneller dan het overige (fiets)verkeer én naderde blijkbaar een kruising.

Dat legt een bepaalde verantwoordelijkheid bij hém.

Hij had er vanuit MOETEN gaan dat jij af zou kunnen draaien én dus zou gaan voorsorteren.

Hij had dus voldoende afstand moeten houden om te remmen of minstens om uit te wijken.

Jij bent mijns inziens dus NIET aansprakelijk voor de schade. Eerder andersom.

Maar jij ben waarschijnlijk wel WA verzekerd. Geef het hele geval aan hen door. Zet er gerust bij dat jij je niet aansprakelijk acht. Zij zullen het e.e.a. voor je oplossen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ de fietser vermeldt niet of hij zelf schade heeft, want dan moet (kan) hij de Amerikaanse wielrenner aansprakelijk stellen.
Niet vergeten een kopie van het schadeformulier te bewaren.
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/19334-aanrijding-zelf-de-tegenpartij-aansprakelijk-stellen.html