Krijgt deze meneer zijn auto nog terug? Of is hij hem echt kwijt?

Zie http://www.ad.nl/amsterdam/politie-neemt-peperdure-auto-en-rijbewijs-in-beslag~ae7ca4a9/

ik vraag me dus af of de eigenaar de auto echt kwijt is, of dat hij hem na enige tijd weer terug krijgt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@maxis,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er ging iets niet goed.
@maxis735, het is moeilijk om per persoon daar iets definitiefs over te zeggen.
De omstandigheden zijn nooit bij iedereen gelijk.
Deze Jaguar krijgt in ieder geval een andere eigenaar.
https://www.domeinenrz.nl/catalogus?=&kfrom=53&meerfotos=2400&kterug=2400
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Wat mij betreft krijgt hij hem nooit meer terug.
paulus811
7 jaar geleden
HeerVoldemort, we straffen in Nederland niet naar inkomen. Iemand die met deze snelheid geflitst wordt met deze snelheid krijgt tussen de 500-1000 euro boete. Moet deze eigenaar dan een boete van 250.000 (dat kost deze AM ongeveer) krijgen? Het staat buiten kijf dat deze snelheden als deze op een 80km weg totaal onverantwoord zijn, dus ik snap de persoonlijke reactie wel.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@Paulus811 Daarom zeg ik ook. "Wat mij betreft" dat soort lui, net als dronkenlappen achter het stuur, rijden altijd een ander kapot en lopen zelf zonder gevolgen weg. Straffen naar inkomen vind ik eigenlijk wel een goed idee. Ik vind €75 jammer maar het is te overzien. En ja die boetes krijg ik wel eens. Maar als het €500 word laat ik het wel uit min hoofd.

Het beste antwoord

Als men meer dan 50 km per uur te hard rijdt op de snelweg of als men meer dan tweemaal de toegestane snelheid heeft gereden wordt de auto in beslag genomen. Het rijbewijs wordt tegelijkertijd ingenomen. Er komt een zitting en de rechter zal de strafmaat bepalen. Het hoeft niet per se dat de rechter de auto verbeurd verklaart.

Toegevoegd na 12 minuten:
Wanneer en of men de auto terug krijgt hangt van een paar zaken af namelijk:
1. de politie moet klaar zijn met het onderzoek van inbeslagname;
2. het voertuig mag niet bij een strafbaar feit betrokken zijn;
3. de rechter kijkt naar de persoonlijke omstandigheden en de reden van inbeslagname.
In veel gevallen lukt het om de auto terug te krijgen maar dan is bijstand van een advocaat die gespecialiseerd is in dit soort gevallen wel broodnodig. Er dient een uitvoerig en goed onderbouwd klaagschrift te worden ingediend.
De eigenaar van de auto krijgt maar één keer de kans om de auto terug te krijgen, in hoger beroep gaan is niet mogelijk.

Toegevoegd na 46 minuten:
Een klaagschrift is niet hetzelfde als een bezwaarschrift. Met een bezwaarschrift maakt men bezwaar tegen een bepaalde situatie, met een klaagschrift draait het om het resultaat.
De wet bepaalt in artikel 164 lid 8 WVW dat er een klaagschrift ingediend moet worden om bv het rijbewijs terug te krijgen. Men beklaagt zichzelf bij de rechtbank over de beslissing tot invordering of inbeslagname. Wat er precies in het klaagschrift vermeld moet worden, is afhankelijk van de omstandigheden van het geval en de persoonlijke situatie. Het gaat er dus niet alleen om dat men aangeeft dat men het rijbewijs of de auto dringend nodig heeft, men moet deugdelijke verweren beschrijven en met bewijsstukken onderbouwen.
Of het klaagschrift kans heeft in de zaak die in het AD van 13 april 2017 wordt beschreven, is niet te zeggen zonder de persoon en zijn omstandigheden te kennen. Het is geen wet van Meden en Perzen dat de eigenaar voor eens en voor altijd de auto kwijt is.

Toegevoegd na 14 uur:
De eerste zin moet zijn:
Bij een overschrijding van 100% van de toegestane snelheid – wordt de auto in beslag genomen door politie. Dat kan dus al bij 50km te snel rijden waar de maximumsnelheid 50km/uur is.

Toegevoegd na 14 uur:
Bij een snelheidsovertreding met 50 km/u of meer wordt het rijbewijs ingevorderd.
https://www.advocaat-verkeersstrafrecht.nl/straffen-te-hard-rijden-50-km/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
"Als men meer dan 50 km per uur te hard rijdt op de snelweg ...... wordt de auto in beslag genomen." Niet waar.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik heb in die programma's op tv, bij 50 km te hard, wel gezien dat het rijbewijs werd ingevorderd. Maar de auto niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerVoldemort, er is in de eerste zin een gedeelte weggevallen. Bedankt dat je het even gemeld hebt.
Als men meer dan 50 km per uur te hard rijdt op de snelweg wordt het rijbewijs ingevorderd of als men meer dan tweemaal de toegestane snelheid heeft gereden wordt de auto in beslag genomen.

Andere antwoorden (1)

Het kan allebei.
Of en wanneer hij de auto retour krijgt zal het openbaar ministerie bepalen.

https://www.om.nl/vaste-onderdelen/zoeken/@33435/wanneer-neemt/N
---- Een auto wordt in beslag genomen bij:
een overschrijding van 100% van de toegestane snelheid (of meer) en/of
bij gevaar of hinder voor de veiligheid op de weg.
De periode dat de auto in beslag genomen blijft, is afhankelijk van het oordeel van het Openbaar Ministerie. Bij dit oordeel wordt ook rekening gehouden met eventuele eerder gepleegde strafbare feiten. -----
Erna55
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De link https://www.om.nl/vaste-onderdelen/zoeken/@33435/wanneer-neemt/N
verwijst naar een pagina die verwijderd is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.om.nl/vaste-onderdelen/zoeken/@33435/wanneer-neemt/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het OM kan in beslagnemen (deze periode dient zo kort mogelijk te zijn) en alleen de rechter kan verbeurd verklaren als bijkomende straf.