Ik werd beetgepakt door de beveiliger in de Haagse tram. mag dit?

Ik wilde uitstappen in HTM Tram 9 richting Vrederust.
Ik had een OV-Chipkaart bij mij.
Maar mijn moeder bewaarde die.
Ik dacht eerst dat het een burger was.
Maar toen zag ik een badge, aan de badge zag ik dat het een beveiliger was.
Hij vroeg om mijn OV-Chipkaart.
Ik wilde de OV-Chipkaart pakken maar ik word opeens beetgepakt door de beveiliger.
Hij zei steeds: Goedemorgen meneer, mag ik uw OV-Chipkaart alstublieft.
Ik zei steeds: Ik ga het laten zien.
Maar hij liet mij niet los.
Toen heeft mijn moeder Mijn OV-Chipkaart laten zien.
De beveiliger ging mij loslaten.
Ik werd behandeld als een 5 jarige jongentje.

Dit gebeurde nooit als ik in de tram reisde.

Dit is agressief en vreemd gedrag.

Mag hij dit doen?

Alle tips en antwoorden zijn welkom.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hij was niet van de Haagse Tram Maatschappij (HT

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Hoe kan dit nu als je moeder je ov kaart had?
Ik wilde de OV-Chipkaart pakken maar ik word opeens beetgepakt door de beveiliger.
Utrecht
7 jaar geleden
Als je geen 5-jaring jongetje bent, kan je toch je eigen OV kaart bij je houden?....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beetpakken zonder enige reden is niet netjes.
Als je aangeeft dat je je OV-chipkaart wil pakken en je blijft verder rustig, dan zie ik niet in waarom een beveiliger jou moet vasthouden. Aan de andere kant, wanneer een beveiliger een reden meent (!) te hebben om je even staande te houden, dan hoeft enige lichte dwang niet buitenproportioneel te zijn. Ook al blijkt er achteraf de situatie anders te zijn dan dat de beveiliger vooraf heeft ingeschat.
Daarbij, beetpakken is niet hetzelfde als mishandelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dit mag niet al denken veel mensen en ook de stoere beveiligers dit wel. Als het om een beveiliger gaat zonder BOA dan al helemaal niet. Gewoon dezelfde rechten als een burger, niet meer of minder. Alleen bij een strafbaar feit op heterdaad mag iedereen dus ook een beveiliger aanhouden en indien nodig belemmeren dat de verdachte er vandoor gaat. Het vastpakken, dus vrijheidsberoving is dus niet toegestaan zonder dat de verdachte een strafbaar feit heeft gepleegd. In jou verhaal maak ik niet op dat je wilde vluchten omdat er geen kaartje voorhanden was. Aanklacht indienen tegen deze maatschappij! Helaas denken veel mensen in de beveiliging en ook Boa's dat ze boven de wet staan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou me er niet druk om maken. Er is toch niks ergs gebeurd? Prettig was het ook niet maar om er nou zo een ophef over te maken... Tel tot 10 en vergeet het.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat ik lees is dat hij zonder wat te zeggen weg liep bij die controle. Dan heb je grote kans dat die controleur niet weet of hij probeerde te ontkomen aan de controle of dat hij naar iemand anders wilde lopen die zijn kaart had. Dus dat hij wordt vastgepakt is niet vreemd. Had hij meteen gezegd "mijn moeder "daar" heeft mijn kaart, ik zal hem even halen" dan was dit niet gebeurt. Overigens hebben de controleploegen van OV bedrijven allemaal een geweldsinstructie oftewel mogen ze je wel degelijk vast pakken.
erotisi
7 jaar geleden
Alleen de hoofdconducteur van de NS is een BOA met de daarbij behorende bevoegdheden zoals een proces-verbaal uitdelen, https://nl.wikipedia.org/wiki/Conducteur#Bevoegdheden
Secutity leden van de HTM zijn geen BOA.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Conducteur#HTM_.28Den_Haag.29
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@gilles111 geen onzin vertellen als je geen kennis van zaken hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Security heeft geen controlerende functie. Dat die vragen naar een OV-chipkaart hoort niet bij hun taken. Daarnaast loopt de security niet in burgerkleding. Leden van een mobiele controle ploeg wel (en die heeft HTM ook). En die hebben als BOA ook een geweldsinstructie. Dus blijft de vraag wie van de 2 de TS heeft gehad. En RitaR, ik vertel geen onzin. Daarnaast werk ik pas 26 jaar in het OV. Dus dat ik geen verstand van zaken heb zou zomaar kunnen...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@gilles111 dit is nu precies waar ik mij na 20 jaar politie ervaring en nu als jurist op dit moment mij bezig houd. Zeker wat BOAs betreft zit hier een behoorlijk manko. Bevoegdheden misbruiken is dagelijkse kost omdat de opleiding en selectie ernstig te kort schiet. Hierbij wil ik het laten wat betreft deze casus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je moet beter communiceren.
Als je had gezegd: "Mijn moeder staat daar, zij heeft mijn OV-kaart, ik haal hem even op", dan snapte de beveiliger dat je er niet gewoon vandoor wilde gaan.
Mensen kunnen je gedachten niet lezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
VinsentViva daar heb je helemaal gelijk in. Plus dat het gros van vooral de jongelui tegenwoordig vreselijk lange tenen hebben en niks meer kunnen hebben. Vroeger werd je aan je oor die bus uit getrokken en als je dat thuis vertelde, kreeg je nog eens op je falie omdat je ouders vonden dat je dan wel wat geflikt zou hebben.
Maar de prinsjes en prinsesjes van de maatschappij van tegenwoordig beginnen softies te worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@RitaR u moet echt nog wat bijles nemen. @Gillis111, u bent de enige die het helemaal goed heeft.
Een HTM-controleur mag in zijn functie van buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) boetes uitschrijven. De bekendste boete is voor het reizen zonder geldig vervoerbewijs.
Zij kunnen ook optreden tegen het niet kunnen (of niet willen) tonen van een geldig identiteitsbewijs of het opgeven van valse persoonsgegevens.
HTM-controleurs zijn te herkennen aan hun uniform, maar, let op nu komt het, er zijn ook HTM-controleurs in gewone kleding die te herkennen zijn aan hun badges of een vuistje op de rechtermouw. Dat ontdekt de zwartrijder pas bij het uitstappen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nog één keer:
Staande houden is een wettelijk omschreven handeling die alleen is voorbehouden aan opsporingsambtenaren!
En wat betekent het als iemand bevoegd is om naar iemands identiteit te vragen: dat hij bevoegd is om iemand staande ts houden!
Aanhouden mag iedereen die een strafbaar feit op heterdaad constateert. Dat mogen dus de HTM Hofstad security controleurs ook.
Nog aan kleine aanvulling: bij de HTM dames controleurs zit het vuistjesloge op de linker revers van het jasje.

Antwoorden (1)

Ja en nee. Zolang je niet bent aangehouden mag een beveiliger je niet vastpakken of andere fysieke dwang gebruiken om je het weglopen te beletten. Als je echter zijn aanwijzingen om te blijven staan en je vervoersbewijs te tonen niet opvolgt, is dat waarschijnlijk aanleiding om je alsnog aan te houden op grond van een heterdaad. Je schiet er dus niks mee op.

Het zou voor een controleur ondoenlijk zijn om iedereen die niet direct zijn vervoersbewijs toont aan te houden, omdat deze personen na aanhouding onverwijld overgedragen moeten worden aan een opsporingsambtenaar, met alle rompslomp van dien. Helemaal omdat de meeste mensen na enig aandringen wel degelijk een vervoersbewijs blijken te hebben. Een controleur kiest daarom voor de veel praktischer grijze weg: eerst tegenhouden en pas indien nodig daadwerkelijk aanhouden. Vreemd is dat niet.

Het vastpakken moet wel gepast en terughoudend geweld zijn en in verhouding staan tot het doel. Er moet dus zo min mogelijk geweld als nodig worden gebruikt om je tegen te houden. Alleen de politie mag echt geweld gebruiken. Verzet tegen gepast geweld bij een aanhouding kan overigens leiden tot een aanklacht voor mishandeling van de controleur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn HTM-controleurs in gewone kleding die te herkennen zijn aan hun badges of een vuistje op de rechtermouw. Zij hebben de bevoegdheden van een BOA. De HTM-controleur mag een zwartrijder aanhouden en verschillende processen-verbaal (boetes) uitschrijven.