Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is mijn werkgever mij verplicht te betalen terwijl ik scholing krijg?

Een aantal weken geleden heb ik voor mijn werk een cursus gehad, ook volledig verzorgd door mijn werkgever. Daarbij werd echter verteld dat maar 1 van de 2 uren betaald zouden worden, het andere uur was dus in eigen tijd. Nu is mijn vraag: is mijn werkgever verplicht mij (geheel of gedeeltelijk) te betalen terwijl ik de verplichte scholing volg?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
872

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als er niets geregeld is in de cao of in de individuele arbeidsovereenkomst kunnen er vragen rijzen. In dergelijke gevallen dient een belangenafweging te worden gemaakt. Goed werkgever- en werknemerschap komen om de hoek kijken.

Als een werkgever kan beargumenteren dat het volgen van een opleiding of een cursus door een werknemer nodig of gewenst is voor het goed uitvoeren van zijn functie, dan kan een werknemer doorgaans verplicht worden tot het volgen van een opleiding of cursus. De tijd die de werknemer hieraan besteedt is in principe werktijd. De werknemer heeft over die tijd dus recht op loon of vervangende vrije tijd.

Misschien dat je werkgever dacht dat de cursus niet echt nodig was voor de functie zelf maar veel breder zodat het maar gedeeltelijk voor de functie nuttig was en verder gewoon voor persoonlijke ontwikkeling.
Het hangt er dus een beetje vanaf wat voor scholing het was, maar in beginsel moeten verplichte scholingen gewoon doorbetaald worden.
http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/9339/mag-een-werkgever-van-een-werknemer-verlangen-het-verplichten-een-cursus-te-volgen-buiten.html

http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/132947-verplicht-op-cursus-voor-de-baas.html
(Lees meer...)
erotisi
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding