Hoe kan ik vooraf weten hoeveel geld er na mijn dood via mijn testament verdeeld kan worden?

Stel dat iemand nu 100.000 euro op de bank heeft. En hij woont in een huis van 200.000 euro. Op dit moment heeft hij dus 300.000 euro te verdelen. Dat bedrag zou hij nu via een testament aan diverse bestemmingen kunnen toewijzen.
Maar hij is nog jong en kan waarschijnlijk nog tientallen jaren leven. Misschien is opname in een verpleeg- of verzorgingshuis nodig. Dan moet hij zijn huis verkopen. Hij moet de 300.000 euro die hij heeft eerst 'opeten'. Als hij overlijdt, heeft hij misschien nog maar 100.000 euro over. Dan klopt er niets meer van zijn testament.
Ik vraag mij daarom af hoe het werkt met het maken van een testament. Je weet vooraf toch nooit hoeveel geld je na je overlijden hebt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet het te verdelen TOTAALbedrag maar wèl kan de VERDELING van de toekomstige erfenis al bepaald worden...!
ronron1212
7 jaar geleden
Je kan bepalen naar wie het gaat en dat bijvoorbeeld doen door middel van een percentage van het geheel. Hoeveel dat is kan je nooit inschatten het leven kan zoveel te weeg brengen dat je of rijker of veel armer bent.

Antwoorden (1)

Het kan inderdaad verstandig zijn om je testament up to date te houden door middel van een bezoek aan de notaris als je wilt dat een testament juist wordt uitgevoerd.

Indien er niet genoeg overblijft dan moet diegenen gewoon genoegen nemen met minder. En legaten zoals deze via een testament hebben een lage positie wat betreft voorrang op andere schuldeisers. Zo zal ook vermoedelijk een eventuele legitieme portie eerst moeten worden afgehandeld alvorens de legaat uit te keren. Zie: http://www.teamnotarissen.nl/leven/actueel/historie/strakke-volgorde-voor-betalen-schulden-uit-nalatenschap/
erotisi