Tegen een open autodeur aangefiets, in hoeverre ben ik aansprakelijk?

Gisteren fietste ik op een stoep. Opeens opende een man zijn autodeur. Deze deur was aan de stoepkant. Ik schrok me rot. Ik botste tegen deze deur (dus de binnenkant van de deur) Het blijkt dat de deur nu wat minder makkelijk open en dicht gaat.

In hoeverre ben ik verantwoordelijk in deze kwestie? Ik mag niet op een stoep fietsen, maar aan de andere kant opende de man zijn deur opeens zonder eerst te kijken.

Verdere info:
- ik ben 25 jaar
- Ik heb geen verzekering

Toegevoegd na 42 seconden:
p.s. ik kon geen goede sectie vinden om deze vraag in te plaatsen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je schrijft zelf al . Tegen een opendeur aangefietst . Ik schrok me rot en reed er tegen aan . Dus de deur vloog niet open tegen je fiets . Maar jij komt met een fiets gangetje aan 3 meter voor je gaat een portier open en jij kan niet meer tijdig stoppen door de schrik ? , onkunde ? , fiets slechte staat ? . Mogelijk had de auto bestuurder nog beter moeten uitkijken. Maar hij had alleen op voetgangers moeten letten en niet op mogelijke fietsers of brommers of auto's dat is niet in de lijn van de verwachting . Heb je niet een WA verzekering ? Dit is kort of lang jou schuld . Ja betalen . Maar ga in overleg met bestuurder vraag wat had u gedacht Zeg ik ben niet verzekerd Wat dacht u van zeg 50€ in gedeelten betaald Iedere maand 10€ Wees wijs breek geen ijs maar laat het smelten .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Echt niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou snel een WA verzekering afsluiten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor de 100ste keer: "Een aansprakelijkheidsverzekering wordt vaak verward met een WA verzekering. Een WA verzekering staat voor Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering. Een WA verzekering is, in tegenstelling tot een aansprakelijkheidsverzekering, wettelijk verplicht voor individuen die een motorrijtuig besturen."
(de vrager is een fietser) Ik zou dus snel een AVP afsluiten.

Antwoorden (1)

Ten eerste mag je niet op de stoep fietsen en de bestuurder van de auto
verwacht niet dat er een fietser aankomt op de stoep en met jou leeftijd moet je dat toch wel begrijpen
jij ben tegen de deur aangefietst dus ben jij schuldig en als je geen verzekering heb
zal je toch de schade op de een of andere manier moeten vergoeden

Toegevoegd na 5 minuten:
Als er schade aan je auto ontstaat door een fiets terwijl je auto niet rijdt, gelden er andere regels. Je verhaalt de schade dan op de aansprakelijkheidsverzekering van de fietser of zijn of haar ouders en voor jou geldt er geen aansprakelijkheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je antwoord lijkt heel logisch, maar ik betwijfel of het klopt. De fietser is wel deels schuldig, maar de automobilist ook, daarnaast zijn fietsers nogal beschermd dus of het hele bedrag of zelfs maar een deel vergoed moet worden is de vraag.
erotisi
7 jaar geleden
Volgens mij moet er in dergelijk gevallen gekeken worden inhoevrre er schade zou zijn geweest als fietser bijv. aan kwam lopen met de fiets.
Als iemand inderdaad ineens zijn deur open zwaait kan ook iemand met de fiets in de hand aardig wat schade oplopen al zal dat eerder zijn als deur tegen fiets aan kwam als dat fiets tegen deur aan rijdt. Omdat fietser tegen de binnenkant van de deur aanrijdt lijkt me dat de fietser volledig aansprakelijk is. Immers bij het ('plotseling') open staan van een deur kan een voetganger nog wel op tijd stoppen maar voor een fietser wordt dat al moeilijker die daarom ook veel beter moet uitkijken en daar op berekent bij zijn (naast het feit natuurlijk dat op de stoep fietsen niet mag). Maar goed ik ben geen rechter dus ik kan het helemaal mis hebben......
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Immers bij het (‘plotseling’) open staan van een deur kan een voetganger nog wel op tijd stoppen maar voor een fietser wordt dat al moeilijker die daarom ook veel beter moet uitkijken en daar op berekent bij zijn ?? Degene die zijn autodeur opent moet uitkijken en is in principe schuldig als er een ongeluk uit voort komt. Niet andersom. Je laat het nu lijken alsof een fietser bij elke auto die hij passeert extra op moet passen dat niemand de deur open doet.
erotisi
7 jaar geleden
Als je op de stoep rijdt lijkt me dat wel ja.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Fijn ook weer dat TS lekker mee denkt en reageert. Ik wordt altijd zo treurig van de passiviteit van de vragen stellers. Ik vraag me geregeld af wat ik hier eigenlijk nog doe....