Mag een hond altijd blaffen?

er is hier in de buurt die bijna altijd blaft ook snachts.
sinds kort.
wel wat vervelend vind ik het. ook voor die hond.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
12.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je mand!

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet. Het is namelijk overlast, en overlast veroorzaken is verboden. Overigens blaft een hond niet zomaar, meestal is dat om een reden. Voor de hond is het dus ook niet leuk.

Je kunt gewoon de politie bellen, die zullen er iemand van de hondenbrigade op afsturen, en praten met de eigenaar van de hond - als daar mee te praten is en als die thuis is. Is de eigenaar er niet en bezorgt de hond erg veel overlast, dan zal hij een slaapmiddel toegediend krijgen (in een stuk worst door de brievenbus als die binnen is).

Het kan overigens wel een gebed zonder eind zijn ; voor de hond van onze buren hebben minimaal 20 mensen bijna een jaar lang wekelijks moeten bellen voor er eindelijk werd gedreigd met serieuze maatregelen. Maar dat had meerdere oorzaken. Bij gewone, normale mensen die zich verder gewoon normaal gedragen, zal de politie vermoedelijk eerder ingrijpen bij dergelijke overlast. Gewoon bellen dus want nee, het mag niet.

(Sterker nog, het mag zelfs niet overdag als het de vorm van overlast aanneemt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als het een waakhond is, niet Pruts. Die mag alleen blaffen bij onraad.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een hond áltijd blaft, dus ook 's nachts, dan is er iets aan de hand.
Of hij is bang, of hij heeft honger, of hij is opgesloten enz.

Het is verstandig om naar de eigenaren te gaan en te vragen waarom die hond blaft. Zo weet de eigenaar dat er op hem gelet wordt. Als er niemand thuis is, kijk dan door een raam of je het beestje kunt zien en hoe de omstandigheden zijn. Bij verdachte zaken, gelijk de politie of direnambulance bellen.

Het gebeurt soms dat mensen hun hond een paar dagen alleen achterlaten. Zo'n beest raakt dan helemaal in paniek, zeker als hij zijn behoefte moet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De politie komt wel degelijk bij je langs als je klaagt over overlast van het geblaf. Misschien zullen ze vaker dan een keer komen, om er zeker van te zijn. De honden worden dan in beslag genomen. Wel moet men als overheid héél goed opletten dat het hier niet om een uit de hand gelopen burenruzie gaat. Vandaar dat men daar heel voorzichtig mee om gaat. Voor jou geldt dus, vaak bellen en politie in je huis laten horen hoe hard het er aan toe gaat.
AWM
13 jaar geleden
heel vervelend.
dat komt vaker in 'warme' landen voor. hier eigenlijk niet.
er is wat met die hond. kan niet anders.
zeker als het sinds kort is.
ik zou proberen het waarom te achterhalen
erachteraan dus pruts..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de hond, nu het weer wat beter is, buiten in een ren zit na een hele winter warm binnen een plekje te hebben gehad. Ga eerst eens informeren bij de eigenaren, wellicht hebben ze een goede verklaring en is het misschien snel afgelopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat te doen als Uw Hond Niet Stop Met Blaffen

Er zijn zoveel burenruzies over het blaffen van honden. Blaffende honden kunnen hun eigenaren gek maken en voor veel overlast in de buurt zorgen. Dat blaffen vervelend is weten we allemaal, maar waarom blaffen honden eigenlijk? En wat is er aan te doen?

Honden gebruiken in plaats van taal, allerlei andere vocale manieren om te communiceren. Blaffen is daar een voorbeeld van; het is voor een hond voornamelijk een manier om te waarschuwen. Honden blaffen over het algemeen om de volgende redenen:

- Ze willen de andere leden van de roedel alarmeren voor gevaar

- Ze willen hun behoeftes uiten;

- Ze willen een reactie van de mensen om hun heen;

- Ze zijn hun terrein aan het verkennen.

Dàt uw hond af en toe blaft, is dus vrij normaal. Uw hond moet echter wel aangemoedigd worden om te blaffen op het juiste moment en op het juiste tijdstip, bijvoorbeeld om inbrekers bang te maken. Overlast veroorzaken met blaffen is totaal iets anders dan blaffen zoals een hond normaal gesproken doet.

Er zijn meestal verschillende redenen waarom storend blaffen voorkomt. Als uw hond gevangen zit achter een obstakel, zoals een hek, waardoor hij u niet kan zien en hij wordt geprikkeld door iets of iemand die hij kan ruiken of horen, dan kan hij ongepast gaan blaffen. Gelijk aan de frustratie van een obstakel zal uw hond ook willen blaffen als hij van achter het raam naar mensen kijkt die voorbij komen lopen. Isolatie en verlatingsangst zijn waarschijnlijk de belangrijkste redenen waarom honden ongepast blaffen. Ze krijgen angstaanvallen doordat ze alleen gelaten worden

De meeste honden die op ongepaste tijden blaffen zijn beloond voor hun buitensporige geblaf, door:

- Hem te aaien of hem vast te houden, zodat hij kalmeert;

- Schreeuwen of terugblaffen naar de hond;

- Hem iets geven wat hij wil, zoals vrijheid of koekjes.

Om het overmatig blaffen te stoppen is het dus erg belangrijk dit gedrag in ieder geval nooit te belonen. Maar wat moet u dan wel doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, absoluut niet, er zijn hinden die explosieven moeten opsporen. Je kunt wel nagaan als hij door geluidstrillingen die bij het blaffen gegenereert worden een onsteking in werking steldt, wat er gebeurd.
Ook op vliegvelden bij narcoticacontrole is het gebruikelijk dat de hond gat zitten naast de verdachte en niet gaat blaffen. Zo zijn er nog plenty redenen waaneer blaffen uiterst onwenselijk of gevaarlijk is.

Toegevoegd na 10 minuten:
In dit geval is er dus overlast en daar moet je gewoon werk van maken. Praten oplossen, niet mogelijk, hulp inschakelen en ook op niet dreigende toon zeggen dat je het gewoon opgelost wilt hebben en dat wanneer hij dat zelf niet kan, hij dat kan laten doen maar het wel zijn verantwoordelijkheid is dat zijn dier geen overlast veroorzaakt dus laat hem de oorzaak van dat blaffen oplossen. Voor de buurt voor hem (hij zal het toch ook moeten horen) en voor de hond, die blaft niet voor de lol en of het nou een loopse teef is die naast hem zit of een andere reden de reden moet gewoon opgelost worden klaar en niet meer en niet minder. Bel Martin die remt voor dieren en die lost het zo voor je op, cameratje erop en iedereen blij.
Misschien wil hij wel bij de politie die kunnen altijd wel blaffers gebruiken, dan heb je meteen een politiehond en geen werkeloze zwabber maar is het meteen ambtenaar en waarschijnlijk hoger in rang dan zijn baas want een goede baas had er (alleen al voor de hond) lang iets tegen gedaan.
Hang een microfoontje uit je raam en neem tijd op en blaffrequentie, geef dit aan een agent en vraag hem of hij hier graag zou liggen slapen.
Bedenk iets met impact zodat de heren in beweging komen want als het om zulke dingen gaat hebben ze nogal eens andere prioriteiten.