Kan/mag een bedrijf een sollicitant vragen een halve dag mee te lopen?

Een vriendin is aan het solliciteren. Ze heeft vanochtend een eerste sollicitatiegesprek gehad, en zojuist te horen gekregen dat ze doormag naar de tweede ronde. Leuk natuurlijk, ze is er dan ook heel blij mee.

Die tweede ronde is echter niet gewoon een tweede gesprek. In plaats daarvan mag/moet ze een halve dag meedraaien op haar mogelijke toekomstige werkplek. Ze wordt dan ingewerkt door een toekomstige collega, alsof het een eerste werkdag betreft.

Overigens zal diezelfde dag ook het tweede gesprek plaatsvinden, onder andere over de arbeidsvoorwaarden.

Wat ik mij nu afvraag is: kan/mag dit bedrijf haar zomaar vragen een halve dag mee te draaien, en daarbij echte productieve werkzaamheden te verrichten? Is dat juridisch toegestaan?
--  Zo ja, aan welke voorwaarden moet het bedrijf voldoen?
--  Zo nee, waarom niet?

Cryofiel
7 jaar geleden
in: Wetgeving
7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geen idee, maar ik vind het beetje vreemd.
tinus1969
7 jaar geleden
Het gebeurt steeds vaker, maar wat werkgevers niet weten is, dat zodra je vriendin iets productiefs heeft gedaan, ze een arbeidscontract voor onbepaalde tijd heeft, van rechtswege.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind een goed plan, voor beide partijen, zegt nog niet veel, maar meer dan een gesprek.
ronron1212
7 jaar geleden
@tinus1969 heb je daar een link over?
tinus1969
7 jaar geleden
@ronron1212, geen link, maar ik hoorde dit elders op internet van iemand die goed in arbeidsrecht en vakbondswerk zit.
De logica is ook simpel; je werkt, en er is geen specifieke afspraak gemaakt. Dan gelden algemene afspraken.

Het beste antwoord

Dit is (helaas) een arbeidsrechtelijk grijs gebied; 'het mag eigenlijk niet maar het gebeurt toch'. Een werknemer moet je namelijk betalen maar iemand die 'meeloopt'?

Wat gebeurt er in zo'n geval als de kandidaat-werknemer iets overkomt? Is hij in feite niet gewoon vervroegd begonnen me de proeftijd?

In de horeca schijnt het regelmatig voor te komen.

De KHN (de horecawerkgeversclub) merkt erover op: "Het lijkt aantrekkelijk om een nieuwe medewerker eerst een dagje te laten proefdraaien. Zo heeft u snel genoeg in de gaten of de medewerker geschikt is voor de horeca. Dat gebeurt vaak zonder iets schriftelijk vast te leggen. En dat is niet zonder risico’s!
Als een medewerker werkt zonder arbeidsovereenkomst, ook al is het maar één uurtje, kan hij of zij een dienstverband voor onbepaalde tijd zonder proeftijd claimen. U kunt die claim heel moeilijk (juridisch) weerleggen omdat u de gemaakte afspraken van dat uurtje werken niet schriftelijk heeft vastgelegd. Proefdraaien zonder contract komt dus juridisch gezien neer op een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd zonder proeftijd.
Een oplossing zou een arbeidsovereenkomst voor één dag kunnen zijn. Een belangrijk nadeel hiervan is dat dit contract (voor één dag) gezien wordt als het eerste contract in de keten van contracten van bepaalde tijd. Mocht de proefdag goed bevallen, en u wilt het dienstverband voortzetten door een tweede contract aan te gaan, kunt u geen proeftijd afspreken. Dit mag namelijk alleen in een eerste arbeidsovereenkomst.

Proefdraaien kan dus voor altijd zijn. "

Maar de BOVAG adviseert haar leden ronduit:
'Nee, een sollicitant onbetaald een dag laten proefdraaien voordat er een arbeidsovereenkomst wordt gesloten kan namelijk vervelende gevolgen hebben.
Zo kan de proefdag worden gezien als op zichzelf staande arbeidsovereenkomst. Daarmee is direct een deel van de maximale keten van arbeidsovereenkomsten ingevuld. Het is dan niet meer mogelijk om in het daarop volgende arbeidscontract nog een proeftijd op te nemen. Omdat er geen afspraken op schrift staan, bestaat zelfs het risico dat een rechter oordeelt dat er met de proefdag een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd tot stand is gekomen. U zit dan direct aan de sollicitant vast.

Ook bent u aansprakelijk voor eventuele schade die de sollicitant tijdens het proefdraaien oploopt of veroorzaakt. De kans is reëel dat uw bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering deze schade niet dekt. "
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vandaar, een halve proefdag is geen proefdag ::))