Asbestplaten brokkelen af. Wat moet de bouwvereniging doen?

Ik huur een eengezinswoning. Het dak van de fietsenberging in de tuin bestaat uit asbest en begint op verschillen plaatsen af te brokkelen.

Hierdoor is tevens een lekkage van het regenwater ontstaan in de berging en langs de buitenmuur van de berging. De losse, afgebrokkelde stukjes asbest liggen zelfs in de dakgoot.

Woningbouwvereniging heeft als oplossing de afgebroken stukjes asbest van het dak afgeplakt met tape. De lekkage is hierdoor niet opgelost maar de asbest baart me nog de meeste zorgen.

Op mijn verzoek de asbestplaten te vervangen geeft de verhuurder geen gehoor.

Wat kan ik doen?

7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stuur de verhuurder een aansprakelijkheid's brief. Liefst ook met de namen van de bestuurders er in .( Mogelijk is er een klachten commissie .) maar bestuurders zijn niet bang als je vereniging aanspreekt maar wel als je hun er persoonlijk bij betrekt en hun op hun verantwoordelijkheid wijst . Zoek evt contact met de plaatselijke courant , zoek rechts hulp . Maar stuur eerst een aansprakelijkheid's brief . Dat je ze er onwijst dat er gezondheid 's risico's zijn en dat ze daar voor aan gesproken worden als ze bewust nalatig zijn . Zorg dat je een bewijs van aankomst krijgt . Vraag ook reactie stuur er mogelijk meer op het zelfde moment . Zo dat ze niet kunnen O dat wisten wij niet .

Antwoorden (2)

Niet in elk geval dat er in een huurwoning asbest wordt gevonden, is de verhuurder aansprakelijk voor schade die de huurder daardoor lijdt.

Juridisch gezien kan asbest in een woning worden gezien als een gebrek. Indien een huurder door de asbest schade lijdt, zoals gezondheidsschade door asbestbesmetting, dan is de verhuurder voor die gevolgschade aansprakelijk, als vaststaat dat deze dat gebrek kende of kon kennen.

In een zaak uit2013/2014 bepaalde de rechter dat de verhuurder bij aanvang van de huur weet had kunnen hebben van het gebrek (de asbestbesmetting), als deze onderzoek had laten doen.

De verhuurder was daarom niet alleen aansprakelijk voor materiële schade van de huurders, maar ook het ongemak dat de situatie voor de huurders veroorzaakte. Het verweer dat de verhuurder niet wist dat er asbest in de woning zat, verwierp de rechter. Het betrof een oude woning, dus de corporatie had kunnen weten of vermoeden dat er asbesthoudende vloerbedekking lag en had dus onderzoek moeten laten doen. Door dit na te laten, was de corporatie aansprakelijk voor een groot deel van de schade.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat je kan doen is de verhuurder nogmaals proberen te bereiken. Schrijf brieven, mails en archiveer dit. Neem ook foto's van hun schijnoplossing. Mocht de verhuurder nog steeds geen stappen ondernemen dan kan je terecht bij de Huurcommissie en heb jij een solide bewijs dat je alles hebt gedaan om contact op te nemen.

Huurcommissie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/klacht-huurwoning
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de corporatie geen (of pas na lang aarzelen) actie onderneemt, kun je het beste contact opnemen met de afdeling Bouw- en Woningtoezicht (BWT) van de gemeente waar je woont. Die heeft o.a. tot taak toezicht te houden op naleving van de wettelijke regels die gelden voor nieuwbouw én bestaande woningen. (BWT houdt overigens ook toezicht op de woningcorporaties). Stuur een kopie van de brief of e-mail naar de lokale GGD.

Het zou me zeer verbazen als BWT niet onmiddellijk in actie zou komen, maar mocht dat laatste toch het geval zijn, schakel dan de politiek in. Lokale politieke partijen zijn er om te controleren of de gemeente z'n werk naar behoren uitvoert. Je kunt meerdere politieke partijen per e-mail of brief vragen om de gemeente tot actie aan te sporen.

De weg via Bouw- en Woningtoezicht (GGD) is wat 'netter' dan meteen naar de pers stappen en de gemeente langs die weg onder druk te zetten. Publiciteit is een prima optie als niemand binnen de gemeente zijn verantwoordelijkheid neemt.

Toegevoegd na 32 minuten:
Overigens moet asbest dat afbrokkelt en zich op een plek bevindt waar bewoners of anderen ermee in aanraking kunnen komen, in alle gevallen zo snel mogelijk worden verwijderd (zie bron).
Pieter2011