Zitten er rechten op neutrale productfoto’s?

Mag je neutrale productfoto's gebruiken op je website anno 2017? Bijvoorbeeld een foto van de Albert Heijn website van een zak snoep? Heb je toestemming nodig om deze foto ook te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
TurfGraver
7 jaar geleden
De fotograaf of opdrachtgever heeft de rechten. Als deze niet "vrij" zijn heb je toestemming nodig. De fabrikant levert vaak wel "vrij" te gebruiken reklame materiaal.

Antwoorden (2)

Ja daar zitten auteursrechten op. Als je een foto maakt van je keuken en er staat een pak melk op het aanrecht dan is dat geen probleem. Wel als je speciaal inzoomt op het pak melk.

Er zijn wel uitzonderingen, zo mag je als je in Rotterdam een foto van de skyline maakt niet de Erasmusbrug erop zetten en als je in Brussel bent mag je geen foto maken van het Atomium maken. Wil je dit wel dan moet je voorafgaand een vergunning aanvragen aan de architect en als hij toestemming geeft dan moet je daar een paar duizend euro voor de rechten voor betalen voor elke afdruk van de foto.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-Je maakt het veel moeilijker dan het is. Op elke foto zit auteursrecht ongeacht wat er op staat.
Ja, in principe zitten er ook op neutrale productfoto's auteursrechten.

Maar: "De Nederlandse rechter kent simpele productfoto’s (met witte achtergrond) normaal gesproken geen auteursrechtelijke bescherming toe. Dergelijke productfoto’s hebben immers tot doel om het product zo objectief mogelijk weer te geven en zijn daarom doorgaans niet voldoende creatief om als auteursrechtelijk werk te kwalificeren."

Het zal van een aantal omstandigheden afhangen wat wel en niet mag. Gaat het om een afbeelding van een zak snoep van het AH-merk, dan mag je die doorgaans niet op je eigen site gebruiken. Je mag die zak snoep ook niet commercieel doorverkopen en de afbeelding is niet bedoeld als illustratie voor andere doeleinden (een website over eetverslaving, over kleurstoffen in snoep of wat dan ook).

Gaat het om een zak snoep van een merk dat in allerlei winkels verkrijgbaar is en ben jij zelf ook verkoper van dat merk snoep, dan kun je eenvoudig de productfoto's krijgen van de fabrikant. Ook dan is het dus niet de bedoeling dat je de foto van de AH-website download en daarna zelf gaat gebruiken op je eigen (commerciële) website.

Ga je niet zelf zakken snoep verkopen maar wil je enkel een foto van 'een zak snoep' als illustratie, dan moet je òf ergens een foto (de gebruiksrechten van een foto) kopen, òf zelf een foto maken van een zak snoep. Dat laatste dan zodanig dat het merk en/of specifieke vormgeving van de verpakking niet zichtbaar is.

"De fabrikant of webwinkel wiens content overgenomen wordt, kan daar juridische stappen tegen overwegen. In dergelijke gevallen wordt vaak een heel scala rechten ingeroepen:

• Auteursrecht op de afbeeldingen, omschrijvingen en lay-out van de website
• Geschriftenbescherming (zwakke vorm van auteursrecht) op de teksten
• Merkenrecht in de vorm van een woordmerk op de naam van de fabrikant of een beeldmerk op de vorm van het product of de verpakking en logo’s
• Onrechtmatige daad volgens de leer van de slaafse nabootsing, oneerlijke mededinging of algemene in het maatschappelijk verkeer vereiste zorgvuldigheid

Mocht het tot een procedure komen, dan zal het afhangen van de omstandigheden van het geval wie van de partijen aan het langste eind trekt, maar uit de jurisprudentie valt wel een aantal grote lijnen te ontdekken waarmee de positie van partijen ingeschat kan worden."
Inekez1