heb een voorwaardelijke machtiging gekregen, kan ik alle medicatie weigeren? zo nee, wat gebeurd er dan?

ik ben nu niet psychotisch, en woon thuis. ik heb alleen ambulante gesprekken.

Toegevoegd na 12 uur:
Het gaat om de kwestie GEEN (ACUUT-DIRECT )GEVAAR, bij volle verstand alle medicatie weigeren, terwijl ik thuiswonend ben, maar wel nog met een voorwaardelijke RM.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe is het eigenlijk met je spaargeld wat je ouders 'beheerde' afgelopen?
ronron1212
7 jaar geleden
Als je dat weigert kan dat gedwongen opname betekenen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja u kunt alle medicijnen weigeren maar u neemt daarbij een groot risico. Als u gevaar gaat opleveren voor uw omgeving of voor uzelf, u gaat zichzelf bijvoorbeeld verwaarlozen, en de behandelende psychiater verklaart dat dit komt omdat u de voorgeschreven medicijnen niet inneemt, kan gedwongen opname het gevolg zijn. U wordt dan opgenomen in de psychiatrische inrichting die reeds in uw behandelplan genoemd is.
Voor u gedwongen wordt opgenomen, heeft u eerst een gesprek met de geneesheer-directeur van het psychiatrisch ziekenhuis en vindt er nog een onderzoek plaats met een psychiater die niet bij de behandeling is betrokken. Uiteindelijk beslist de geneesheer-directeur of u wel of niet gedwongen wordt opgenomen. Is de beslissing JA, dan wordt de voorwaardelijke machtiging omgezet in een voorlopige machtiging.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
en waar ligt dat dan. heeft dat dan mee te maken, wanneer ik wel of niet met een thuiszittende rm wel of niet word opgenomen, als ik dan medicatie weiger, maar ik geen gevaar vanuit psychose of gewoon niet psychotisch dan hoef ik waarschijnlijk toch ook niet alsnog gedwongen opgenomen te worden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@chrdrdp, ik kan uw vraag alleen in een algemene vorm beantwoorden op grond van de regels die o.a. zijn vastgelegd in de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Wet Bopz). De daadwerkelijk uitvoering van deze regels wordt bepaald door uw behandelend psychiater in samenwerking met de geneesheer-directeur van het psychiatrisch ziekenhuis. Dit gebeurt als uw geestelijke of lichamelijke situatie daar aanleiding toe geeft. Als was ik vijfmaal hoogleraar psychiatrie, dan nog is het verboden op afstand diagnoses te stellen. U weet zelf het beste wat in uw situatie van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.dwangindezorg.nl/procedures/gedwongen-opname-voorkomen-zelf-beinvloeden/voorwaardelijke-machtiging/vm-en-opname-in-een-instelling
Hier kunt u alles nalezen en zelf bepalen wat eventueel bij uw situatie van toepassing is.
Wat mij betreft einde discussie.

Antwoorden (2)

Een voorwaardelijke machtiging beschrijft de voorwaarden waaraan je je te houden hebt. Dit is altijd persoonlijk.

Je kunt in de voorwaardelijke machtiging lezen waaraan je je te houden hebt. Wie zich niet aan de voorwaarden houdt, wordt alsnog gedwongen opgenomen.
Dus : wanneer er in staat dat je de medicatie moet slikken, dan zul je bij weigering alsnog gedwongen worden opgenomen.

------ Een voorwaardelijke machtiging is bedoeld om een gedwongen opname in een psychiatrisch ziekenhuis te voorkomen. In de machtiging staan voorwaarden, bijvoorbeeld over medicijngebruik. Zolang de cliënt zich aan die voorwaarden houdt, wordt hij in principe niet gedwongen opgenomen.

De algemene voorwaarde dat de cliënt zich aan zijn behandelplan houdt
In het behandelplan staat bijvoorbeeld als voorwaarde dat de cliënt medicatie in moet nemen of zijn depot ophalen. Of dat hij elke week met een verpleegkundige praat.
De bijzondere voorwaarden die de rechter stelt
Dit zijn aparte voorwaarden die de rechter oplegt. Deze voorwaarden gaan meestal over gedrag buiten het ziekenhuis. De cliënt mag bijvoorbeeld geen drugs of alcohol gebruiken. -------
Erna55
7 jaar geleden
Aan uw behandelende psychiater zijn drie belangrijke vragen gesteld.
1. Is er sprake van gevaar?
2. Wordt dat gevaar veroorzaakt door een psychische stoornis?
3. Kan dat gevaar zonder een psychiatrische opname worden voorkomen als u zich aan een aantal bijzondere voorwaarden houdt?
Wanneer uw behandelende psychiater drie vragen allemaal met JA heeft beantwoord, stelt hij een geneeskundige verklaring op. Deze verklaring gaat, samen met het verzoek om een voorwaardelijke machtiging, naar de officier van justitie. Die stuurt de papieren door naar de rechter als ook hij vindt dat een voorwaardelijke machtiging nodig is. Als de rechter het eens is met het verzoek van de officier van justitie dan verleent hij de voorwaardelijke machtiging en doet dit nadat u het eens bent met het behandelingsplan. Dit is in uw geval dus allemaal al gebeurd.
De voorwaardelijke machtiging moet voorkomen dat u gedwongen wordt opgenomen in een psychiatrische instelling. Een behandelingsplan en een aantal afspraken (de voorwaarden) zorgen daarvoor. De bepaalde voorwaarden kunnen zijn dat u de voorgeschreven medicijnen inneemt en de voorgeschreven therapie volgt.
Als u zich niet aan de voorwaarden houdt of gevaar veroorzaakt, kunt u alsnog gedwongen worden opgenomen.
Bijvoorbeeld:
U bent psychotisch en volgens de verklaring van de psychiater wordt uw psychose alleen maar erger door het niet innemen van de medicijnen.

Indien u alle medicijnen weigert en het niet naleven van de voorwaarden gevaar oplevert voor u of voor uw omgeving kunt u gedwongen worden opgenomen. U gaat dan naar de psychiatrische instelling die in het behandelingsplan is genoemd.

Toegevoegd na 3 minuten:
De eerste voorwaardelijke machtiging duurt maximaal een half jaar. Zodra de periode van deze voorwaardelijke machtiging voorbij is, kan de rechter deze steeds met maximaal een jaar verlengen.