Wanneer is iets verkrachting?

Ik heb laatst met mn vriend afgesproken, en we hadden net een breakup gehad dus wouden we het uitpraten, hij vroeg mij opnieuw en ik zei uiteindelijk oke, later nam hij me mee naar boven, we gingen in bed liggen en op een gegeven moment begon hij me uit te kleden, ik hield mijn broekje vast en zei half lachend dat ik niet wilde, ondanks dat ging hij toch verder, eenmaal uitgekleed zei ik dat ik naar het toilet moest en daar heb ik even lopen zitten, hij vroeg wat er was en ik zei dat ik me niet lekker voelde, terug op bed begon hij me te neuken, en op een geveven moment zei ik dat ik niet meer wilde, of hij alsjeblieft wou stoppen maar hij negeerde me, ik moest bijna huilen en zei niks meer, later heb ik weer gezegt datie moest stoppen, dat ik niet wou, en hij legde zn hand over mijn mond en zej dat ik kon schreeuwen wat ik wou, niemand zou me horen (ik woon erg afgelegen) toen begon ik een beetje te huilen en toen zei hij ahh plz baby komop ik kom bijna en ik zei niks meer, later hebben we nog op bed wat geknuffeld (note: ik heb diabetis en me suiker zat erg laag, dus dn heb ik bijna niet de kracht om tegen te stribbelen, ik heb em een paar keer weg proberen te duwen maar verder niet gekrabt of gebeten ofzo)
Nou is mijn vraag, is dit verkrachting?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
Ritsuka
7 jaar geleden
Ja, je hebt meerdere keren nee gezegd, en hij ging gewoon door, en dwong je.
Dit is verkrachting
erotisi
7 jaar geleden
http://www.startpagina.nl/v/persoon-gezondheid/seksualiteit/vraag/158073/stel-seks-zin-verkrachting-aanranding
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ritsuka, Niet gekrabd, niet gebeten ofzo, niet gegild, neen zeggen en dan toch toelaten zonder verzet is geen verkrachting.
tinus1969
7 jaar geleden
@JOanDARc, krabben en bijten is niet nodig: http://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel242 Artikel 242 Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Soms is geweld in bepaalde situaties pas geweld als dit uit bijkomende handelingen van beide partijen blijkt.
tinus1969
7 jaar geleden
@JoanDarc: Geweld is niet nodig, alleen een 'feitelijkheid' en dwang.
Dat is wat er STAAT; als jij redenen hebt om te zeggen dat het toch anders is, graag links/bronnen+argumenten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat er niet altijd om wat er STAAT. Het gaat er bij de verdediging om wat de wetgever heeft bedoeld en om het totale plaatje. Nooit om één uitgelichte wetsregel.

Antwoorden (2)

Beste IvyQuinten,

Juridisch gezien is dit naar mijn wetens geen verkrachting. Een verkrachting gebeurt juridisch gezien onder dwang, dus onder bedreiging van een wapen of mondelijk met bv een doodsbedreiging. Ook zal in het geval van een juridische procedure geen tot matig bewijs zijn voor een veroordeling omdat het hoogstwaarschijnlijk jou woord tegen zijn woord is. Ik vind het erg zielig voor je maar juridisch kan je hier niks mee. Ik hoop je geholpen te hebben. Voor meer informatie kun je kijken op http://www.wetrecht.nl/verkrachting/

Toegevoegd na 7 minuten:
Het seksueel binnendringen bij iemand die in staat van bewusteloosheid, verminderd bewustzijn of lichamelijke onmacht verkeert óf het seksueel binnendringen bij iemand die een gebrekkige ontwikkeling of een ziekelijke stoornis van zijn of haar geestesvermogens heeft (en daardoor zijn wil niet kan bepalen of geen weerstand kan bieden) is ook strafbaar, al schaart de wetgever het niet onder hetzelfde wetsartikel als verkrachting. Seks met iemand die dusdanig dronken of onder invloed is kan dus ook strafbaar zijn, net als seks met bijvoorbeeld iemand die verstandelijk beperkt is.

Als dit bovenstaande bij jou van toepassing is adviseer ik wel om aangifte te doen, of het tot een uiteindelijke veroordeling komt die kans lijkt mij zeer sterk omdat de bewijsbaarheid van het feit dat het jou woord tegen zijn woord is, een rechter zal overtuigd moeten zijn van het feit dat hij jou heeft verkracht en niet bv een boze ex bent. Een rechter zal bij twijfel niet "snel" veroordelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Het lijkt mij beter te vermelden "juridisch kan je hier WAARSCHIJNLIJK niks mee." Ieder geval is weer anders, en niemand kan op basis van het korte verhaal van de vraagsteller al weten wat een rechter zou besluiten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ En later nog wat geknuffeld, dus niet gillend naar buiten gelopen, eerst bijna huilen en daarna alleen maar een beetje gehuild.
Neen, en aangifte doen heeft helemaal geen zin. Als je samen vrijwillig in bed gaat liggen is dat niet om een kopje thee te drinken. Met dit verhaal kom je niet ver bij een aangifte. Uit ervaring kan ik heel goed inschatten hoe een rechter hier tot een uitspraakkomt in het nadeel van de klaagster.
Verkrachting is het binnendringen van een lichaamsholte (mond, vagina, anus) terwijl de binnendringer weet (of had horen te weten) dat JIJ dat niet wilt. Tongzoenen is daarmee al verkrachting. Vingeren ook. Een sexspeeltje inbrengen? Ja ook. En geslachtsgemeenschap is dan wel duidelijk, toch?
Aanranden is bijv. je truitje omhoog trekken aan aan je borsten zitten terwijl jij dat niet wil.

Dus ja, wat jij vertelt is aanranding!
Kan je er mee naar de politie? Ja dat kan maar ik ben bang dat je daar niet ver komt.

Als jongens zo ver zijn als jij beschrijft vinden ze het heel moeilijk om opeens te stoppen. Hoeveel 'nee' jij ook roept. En ja, dat is gewoon heel fout van hem!

Als je de jongen waar het om gaat best toch wel leuk vindt, raad ik je aan om dit samen is uit te praten. En niet op zijn kamer maar op een bankje in het park, overdag.

En zo niet: smsje met: na voel ik mij verkracht door je, ik wil je nooit meer te zien>

Take care.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oeps correctie: Dus ja, wat jij vertelt is verkrachting! (Geen aanranding zoals er nu staat)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juridisch gezien weet ik niet hoe het zit, maar ik zie dit wel als verkrachting. Je hebt verschillende keren 'nee' gezegd, hem proberen weg te duwen en hij ging gewoon door. In je verhaal te lezen heb je jouw tegenzin al vroeg duidelijk gemaakt, ruim voordat hij 'kwam'.
Ik adviseer je om er absoluut met je vriend over praten, maar wel op neutraal terrein. Dus niet binnenshuis. Neem eventueel een persoon mee die je 100% kan vertrouwen om sterk te blijven staan.
In mijn ogen heeft jouw vriend totaal geen respect voor jou getoond en is hij jou niet waard.
Wees zeer duidelijk tijdens dit gesprek en maak hem duidelijk hoe je dit ervaren hebt. Als hij echt van je houd en jou zeer zeker respecteert zal hij dit begrijpen. Zo niet, maak een einde aan de relatie en krabbel niet meer terug in de toekomst, als je jezelf respecteert.
Ook adviseer ik jou om de volgende keer als iemand iets doet tegen je zin, LUID en DUIDELIJK te zeggen "NEE, STOPPEN, IK WIL NIET!" en er niet lacherig over te doen.
Sommige jongens schijnen dat blijkbaar op te vatten als "ze zegt nee maar ze bedoeld ja."
Er zijn genoeg jongens op de wereld die WEL respect hebben voor andermans mening.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ @NGanzenveer, inderdaad, met dit verhaal komt klaagster niet ver.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Iemand dwingen tot tongzoenen valt overigens niet meer onder verkrachting.
https://www.google.nl/amp/s/www.nrc.nl/nieuws/2013/03/12/hoge-raad-gedwongen-tongzoen-niet-langer-verkrachting-a1436501/amp?client=ms-android-samsung