de buurman staat niet toe dat ik mijn uitbouw afwerk door te weigeren dat ik zijn erf gebruik, staat hij in zijn recht?

Onlangs hebben wij een nieuw huis betrokken en hebben dat ook laten verbouwen. Onderdeel van deze verbouwing is een uitbouw van twee meter (vergunningsvrij). De uitbouw staat, maar moet nog aan de kant van de buurman afgewerkt worden. De buurman weigert en geeft aan dat ik zijn erf niet op mag. Onze aannemer geeft aan dat hij een half uur bezig is en de schutting die er nog tussen staat netjes verwijdert en weer terug plaatst. Wij hebben het huis gekocht en de buurman huurt. We hebben de buurman diverse malen aangesproken, aangebeld en gebeld, maar hij negeert ons of zegt dat een gesprek nu niet uit komt (ondertussen een maand lang). We hebben contact gehad met onze makelaar voor advies en zij gaven aan niks voor ons te kunnen betekenen. We weten nu niet welke vervolgstappen we moeten nemen en wie juridisch in zijn recht staat. Graag hulp hierbij! Bij voorbaat hartelijk dank

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
5.5K
erotisi
7 jaar geleden
https://www.das.nl/juridische-informatie/wonen/buren--tuin/rechten-en-plichten/overig/moeten-mijn-buren-toestaan-dat-ik-voor-onderhoudswerkzaamheden-aan-mijn-huis-tijdelijk-van-hun-grond-gebruik-maak
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou zeggen schakel de rijdende rechter in .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Had u misschien vooraf al enig conflict, wat bij zijn huidige weigering zou kunnen meespelen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat hier meer aan vooraf is gegaan.
Na de koop zijn jullie vast, i.v.m. de verbouw, diverse malen naar het huis geweest. Is er vooraf kennisgemaakt met de buren, zijn zij op de hoogte gesteld van jullie plannen, staat de aanbouw op de erfgrens, hebben ze veel last van lawaai en rommel gehad, hebben ze nu een schaduwrijk terras? Waarschijnlijk moet de aanbouw nog gevoegd worden en dit betekent ook weer rommel.
Vroeger maakte je eerst kennis met de buren en zodra je je nieuwe huis betrok, hield je open huis voor je buren, zodat je die leerde kennen. Tegenwoordig doet iedereen maar wat en in het beste geval is de enige kennismaking over de heg of de schutting.
Een goede buur is beter dan een verre vriend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@koosmarinus, van belang in de beschreven situatie is dat het de aannemer is die gebruik wenst te maken van Artikel 56 van het Burgerlijk Wetboek Boek 5.
De aannemer dient te beschrijven en vast te leggen welke werkzaamheden verricht gaan worden en hoe lang deze werkzaamheden gaan duren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Pieter1986, eventuele conflicten mogen nooit een reden zijn om de rechten te ontzeggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc, uiteraard begrijp ik dat; maar dat zou voor vraagsteller een verklaring kunnen zijn waarom zijn buurman zich zo gedraagt. Zoals Renee hierboven dat ook aangeeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het zijn een veronderstellingen die op geen enkel feitenkennis zijn gebaseerd. Vragensteller stelt een vraag om advies te krijgen, niet om in een tendentieus daglicht gesteld te worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wens geen enkele uitspraak over schuld te doen zelfs. Dat zou ook onterecht zijn, omdat vraagsteller daartoe geen enkele aanleiding geeft.
Maar, ongeacht schuld, kan er misschien iets zijn voorgevallen wat bijv. verkeerd gevallen kan zijn bij die buurman.

Het beste antwoord

Artikel 56 van het Burgerlijk Wetboek Boek 5
“Wanneer het voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van een onroerende zaak noodzakelijk is van een andere onroerende zaak tijdelijk gebruik te maken, is de eigenaar van deze zaak gehouden dit na behoorlijke kennisgeving en tegen schadeloosstelling toe te staan, tenzij er voor deze eigenaar gewichtige redenen bestaan dit gebruik te weigeren of tot een later tijdstip te doen uitstellen”.
Dit artikel kunt u gebruiken om uw buurman ervan te overtuigen dat het beter is de toestemming te verlenen.
In uw geval is het de aannemer die gebruik kan maken van dit recht. Zolang de bewoner geen toestemming geeft, zal de aannemer niet mogen starten met zijn werkzaamheden.
Het artikel, dat iedere aannemer behoort te kennen, heet in de volksmond ladderrecht of steigerrecht. Zij weten precies wat wel en niet mag en ook dat zij schadeplichtig zijn. Er moet zeer nauwkeurig worden beschreven wat er gaat gebeuren en hoe lang de werkzaamheden gaan duren. Het moet wel worden vastgelegd en de buurman moet voor akkoord tekenen. Laat de aannemer een nulmeting doen voordat hij met de werkzaamheden gaat beginnen, dat kan door het nemen van foto’s.
Ik adviseer u nogmaals eerst te proberen om het zelf op te lossen met uw buurman, desnoods met de aannemer als bemiddelingspersoon. Is er na mondelinge toelichting nog geen resultaat dan kunt u het schriftelijk proberen, uiteraard met de nodige informatie voor uw buurman, waaraan hij zich te houden heeft.
Mogelijk is uw buurman dit artikel, op grond waarvan uw aannemer het recht heeft de werkzaamheden via andermans erf uit te kunnen voeren, totaal onbekend.
Blijft de buurman weigeren dan moet de verzoekende partij helaas naar de rechter om alsnog toestemming te verkrijgen. De rechter zal daarbij een belangenafweging maken om te bepalen of de weigering gegrond is. Indien u aan alle voorwaarden hebt voldaan, zoals behoorlijke kennisgeving en totale eventuele schadeloosstelling zal de rechter niet snel toestemming weigeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is dus niet de buurman én de aannemer die toestemming moeten krijgen, maar alleen degene die de werkzaamheden uit gaat voeren, in dit geval is dat de aannemer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor je hulp. Met behulp van de woningbouwstichting is er toestemming.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Goed om te horen.

Andere antwoorden (1)

Volgens het ladder recht moet de buurman jullie toestemming geven.
zie de link