Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is tenlastenlegging OM?

ik laats naar een rechtbank geweest en kreeg een foldertje waarin informatie stond over de rechtszaak (strafrechten). ik weet niet wat tenlastelegging OM is. (en in welke categorie ik deze vraag moet zetten.)
weten jullie ook wat:
requisitoir
pleidooi
ik moet hier ok een artikel schrijven. maar ik weet niet wat je in: verloop van het onderzoek moet schrijven en wat is de rol van de verdachte (tussenkopjes)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De tenlastelegging van het Openbare Ministerie is het onderdeel van de rechtszaak waarin de officier van justitie een exacte beschrijving geeft van wat de verdachte gedaan heeft. Bijvoorbeeld het plegen van een inbraak.

Een rechtszaak verloopt zo:
1. dagvaarding -> oproep om op bepaalde dag naar zitting te komen.
2. opening -> rechter controleer persoonsgegevens.
3. aanklacht -> officier van justitie leest aanklacht voor.
4. onderzoek -> rechter begint aan onderzoek bewijs; vaak proces-verbaal & getuigen.
5. verhoor van verdachte -> verklaring verdachte, ondervraging door rechter, officier van justitie & eigen advocaat.
6. requisitoir -> verhaal van officier van justitie, beschuldiging verdachte en eis voor straf.
7. pleidooi -> advocaat verdedigt verdachte en vraagt vrijspraak of strafvermindering.
8. laatste woord -> verdachte kan spijt betuigen, onschuld benadrukken of aangeven hoeveel schade hij zal ondervinden van eventuele straf.
9. vonnis -> uitspraak bij kantonrechter dezelfde dag of anders binnen twee weken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding