Wanneer mag de politie mijn telefoon traceren?

Mijn telefoon is gestolen en ik baal hier echt van, ook omdat ik een 2 jarig abonnement heb en ik de telefoon net een halfjaar heb.
Ik heb op internet gelezen dat zowel providers als de politie me telefoon kunnen traceren (maar deze rechtsbevoegdheid niet hebben).
Ik vroeg me af wanneer wel?
Het is toch oneerlijk dat ik bewijs heb dat me telefoon gestolen is, zij kunnen achterhalen waar mijn telefoon is, maar niet doen omdat het privacygevoelig is?
De dader had ook geen recht om mijn telefoon te stelen, waarom zou de politie dan niet gewoon mogen traceren? De dader heeft een strafbaar feit gepleegd en als dit gewoon opgelost kan worden waarom doen ze het dan niet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
34.6K
Utrecht
7 jaar geleden
Je provider kan de sim kaart deactiveren en je telefoonnummer overzetten op een nieuwe sim. Hiermee kan je abonnement gewoon doorlopen. Als je de aanschaf van de telefoon ook met je abonnement betaald ("gratis" maar met hogere abonnementskosten; dus eigenlijk op afbetaling) dan is het inderdaad wel zuur. Toestel krijg/vind je waarschijnlijk niet meer terug.
TurfGraver
7 jaar geleden
Opsporen (door politie) zal ook duurder zijn dan waarde van toestel.
Bij nieuw toestel eigen tracering activeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eigen tracering was al geactiveerd, hij stond meteen op "offline" bij zoek je iPhone
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Sabriee, heb je toevallig het imei-nummer?(international mobile equipment identity) is het vijtiencijferige serienummer van de telefoon.
Het imei-nummer staat op de doos van het toestel.

Antwoorden (2)

Als de politie jou verdenkt van strafbare feiten, is er reden om jouw telefoon met daarin boodschappen/sms-en etc. te traceren. Dat is iets anders, zal grotere prioriteit hebben, dan 'slechts' jouw vermoeden dat hij tot de dief van je telefoon leidt, Het eerste zal zwaarwegender zijn dan het oplossen van de diefstal van een mobieltje.

Nu wordt er ook gesproken van 'privacygevoelig'?
Het vervelende is dat privacy ook voor potentiële daders geldt, voor de mogelijke verdachte dus. Krijg je een beetje kip en het ei gevoel. Zolang iemand verdachte is , nog niets bewezen dus , heeft deze ook recht op privacy, daarna ook trouwens. Zou je dit niet meer zo toepassen, krijg je wel een nare 'politiestaat'achtige omgeving. Dan is iedere verdenking hoe dubieus ook meteen reden om totaal geen recht op privacy meer te hebben. Kan dat wel?

Wettelijk kan dit dus niet, daarom doet de politie niets, voor zover ik weet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het klopt dat de politie een mobiele telefoon niet op eigen initiatief mag traceren bij verlies of diefstal. Om een gestolen mobiele telefoons te traceren heeft de politie een machtiging van de officier van justitie nodig en die wordt niet afgegeven. Daar is het kostenplaatje te hoog voor. Een machtiging zal alleen afgegeven worden als er sprake is van grootschalig onderzoek door Justitie.

Bij een gewone diefstal is de kans niet groot dat de mobiel getraceerd kan worden, omdat het de dieven meestal om het toestel gaat, het apparaat wordt gereset en - al dan niet in onderdelen - doorverkocht.
Met het IMEI-nummer kan de politie uw telefoon opnemen in de landelijke database van gestolen mobieltjes. Ook is met behulp van dit nummer een sms-bombardement mogelijk.
De politie bestookt de gestolen mobiel met de melding 'Deze telefoon is gestolen, ga naar de politie'. Doorverkoop is daarmee niet langer interessant.
Providers kunnen met het imei-nummer voorkomen dat een nieuw abonnement op de telefoon wordt afgesloten. Volledig afsluiten kan nog niet. Daarvoor moet eerst de Telecomwet worden aangepast.