Waarom zijn dierproeven voor cosmetica in de EU verboden, maar dierproeven voor huishoudproducten niet?

Als ik me niet vergis, is het binnen heel de Europese Unie (godzijdank) verboden om dierproeven voor cosmetica te doen. Ook mogen deze producten sinds 2013 de EU ook niet meer in. Alleen zijn dierproeven voor huishoudproducten (bijv. toiletreiniger, vaatwastabletten, (af)wasmiddel etc). nog wel toegestaan. Terwijl daar ook allang alternatieven voor zijn! Door wetenschappers is altijd beweerd dat dierproeven in Nederland voor de bestrijding van ziektes werd gedaan en voor niks anders. Maar dat is dus tóch niet helemaal waar... Waarom is er besloten dat experimenten op dieren voor cosmetica verboden zijn, maar voor huishoudelijke producten niet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

“Het klopt inderdaad dat dieproeven voor cosmetica (na jarenlange strijd) verboden zijn in Europa, maar dat ze voor o.a. huishoudelijke producten nog wel worden uitgevoerd. De wet schrijft voor dat er alleen een proefdier gebruikt mag worden als er geen alternatief voorhanden is. Dat lijkt duidelijk en logisch, maar daar zitten toch wel flink wat haken en ogen aan. Gelukkig ziet ook de regering het belang van proefdiervrije methoden voor het testen van huishoudelijke producten. Daarom hebben zij de ambitie uitgesproken dat Nederland in 2025 wereldleider moet zijn op het gebied van proefdiervrije innovatie. En dit soort veiligheids- en toxiciteitstesten staan bovenaan het lijstje om zónder proefdieren uit te voeren: want het kan! Het streven is om wettelijk verplichte proeven (dus tox- en veiligheidstesten) binnen 10 jaar uit te faseren. Stichting Proefdiervrij werkt aan een wereld waarin geen enkel dier proefdier hoeft te zijn door de ontwikkeling van proefdiervrije methoden te stimuleren. " https://proefdiervrij.nl/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als er alternatieve proeven voor bestaan mag het daarvoor ook niet:
De Europese (waaronder Belgische en Nederlandse) wetgeving schrijft voor dat het welzijn van proefdieren te allen tijde zo veel mogelijk gewaarborgd wordt, om onnodig lijden te voorkomen. Voordat proefdieren gebruikt mogen worden, moet een aanvraag hiertoe voorgelegd worden aan een ethische commissie. Hierin moeten het aantal en de keuze van de proefdieren zorgvuldig beargumenteerd worden. De wet verbiedt het gebruik van dieren als er alternatieve methoden bestaan.
De wet schrijft voor dat als er alternatieve dierproeven zijn die minder belastend zijn voor dieren, deze verplicht gebruikt dienen te worden.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In principe wel, inderdaad. Maar sommige dierproeven worden verplicht gesteld door de wet. De Stichting Informatie Dierproeven (SID) heeft ook aangegeven dat dierproeven voor huishoudproducten in NL wel degelijk gebeuren, ook al zijn er wel alternatieven voor. Het is aan de regering of ze die alternatieven willen accepteren, is mij uitgelegd.