Mag een televisieprogramma mijn beelden gebruiken?

Een niet nader te noemen (groot) tv-programma heeft beelden die ik heb gemaakt uitgezonden. Deze beelden had ik op YouTube gezet. De enige bronvermelding die er bij staat is : 'Bron: YouTube'. De video is volledig van mij en ik heb ook geen copyright claim op de video (vanwege muziek o.i.d.).

Ik ben niet benaderd met de vraag of ze het mogen uitzenden, dit was in dat geval geen probleem geweest.

Mag dit zomaar? Het lijkt me ook niet dat ik zomaar een tv-programma op internet mag zetten met als enige bron: 'Bron: TV'.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K

Antwoorden (1)

Een tv-programma mag niet zonder meer jouw beelden gebruiken. Het is waar dat jij je rechten overdraagt aan YouTube in de vorm van een licentie (bron 1, met name artikel 8), maar dat betekent niet dat derden, zoals dit tv-programma daarvan zonder toestemming gebruik mogen maken in hun nieuwsprogramma's; het is nog altijd auteursrechtelijk beschermd materiaal. Het betekent slechts dat zij, binnen YouTube, het materiaal mogen tonen en eventueel reproduceren.
Zie ook artikel 7.2 van dezelfde bron.

Bron 2 maakt ook een paar interessante opmerkingen:

"Youtube auteursrechten schending

Het kan uiteraard voorkomen dat ondanks alle beschermende maatregelen op Youtube uw filmpje ongewenst door derden wordt gepubliceerd. Dat is uiteraard niet uw bedoeling geweest en dus dient u dit recht te zetten. Dat kan omdat u de houder bent van de auteursrechten. U kunt daartoe via de advocaat voor auteursrecht het Youtube filmpje schendende partij aanpakken door juridische stappen te ondernemen. Indien uw aanzien daarnaast wordt geschaad kunt u naast het:

- verbieden van verdere uitzending van uw Youtube filmpje door de zender of andere partij;
- ook een stukje financiële genoegdoening krijgen door in de winst te delen;
maar kunt u mogelijk schadevergoeding krijgen omdat uw aanzien door de schendende partij is verminderd.
Met de inzet van de advocaat voor auteursrecht kunt u uw Youtube auteursrechten goed beschermen. Neem contact met ons op indien u vragen heeft, of als u ons wilt inschakelen om uw gelijk bij de auteursrechten te halen."

Mocht je denken een substantieel bedrag mis te lopen, dan loont het wellicht de moeite om een dergelijke advocaat in te seinen. De uitzending is geweest, dus verbieden is niet meer mogelijk; misschien kan je nog aanspraak maken op een vergoeding.
Een dergelijke stap is niet bij voorbaat kansloos.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Het is uitgezonden op de commerciële televisie en er hebben meer dan 1 mln mensen naar gekeken (volgens www.kijkonderzoek.nl). Dit bedrijf heeft waarschijnlijk zelf topadvocaats en is het erg moeilijk om daarvan gelijk te krijgen. Ik vrees dat het alleen maar heel veel tijd en geld gaat kosten en ik het er niet op waag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hoeft ook geen gelijk te krijgen van de advocaten, maar van de rechter. ;-)
Als je een goede zaak hebt, dan maak je best kans, hoe goed de advocaten van de wederpartij ook zijn. Je kunt, low-budget en niet veel tijd kostend, ook eens bij een rechtswinkel informeren naar je kansen. Ik neem aan dat je meer informatie tot je beschikking hebt dan je hier hebt geplaatst; die kan je daar dan ook voorleggen.
Pieter2011
7 jaar geleden
Welnee, YouTube mag (volgens de voorwaarden waar je zelf akkoord mee bent gegaan) jouw video's gewoon verspreiden: 8.1 Als u Content naar de Dienst uploadt of die Content daarbinnen plaatst, dan verleent u: YouTube een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije, overdraagbare licentie (met het recht tot sublicentie) voor het gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van die Content in verband met de verlening van de Dienst en anderszins in verband met het aanbieden van de Dienst en de ondernemingsactiviteiten van YouTube, waaronder ten behoeve van het geheel of gedeeltelijk promoten en verder verspreiden van de Dienst (en daarvan afgeleide werken), in welke media-formats [en via welke mediakanalen] dan ook; Zie: http://www.advocaatvoorauteursrecht.nl/youtube-auteursrechten
Pieter2011
7 jaar geleden
@naamgenoot1986
De link van het advocatenkantoor waarnaar je verwijst, gaat over iets anders. Ik mag jouw video niet van YouTube downloaden en elders publiceren. Maar YouTube zelf heeft wél het recht om video's (b.v. via de media) openbaar te maken. Dat betekent overigens niet dat jij als maker van de video het auteursrecht verliest.
Pieter2011
7 jaar geleden
Sorry, de link bij mijn eerste reactie moest zijn:
https://www.youtube.com/t/terms
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juist; dat mag YouTube... maar dit gaat over een derde. Niet YouTube verspreidt hier de video, maar een derde. Volgens mij citeer ik uit dezelfde bron. Zoals je het leest, verleen je een licentie aan YouTube. Maar dat neemt niet weg dat je gewoon nog je eigendomsrecht behoudt - met alle daarbij behorende rechten.
Dit betekent slechts dat je YouTube in dit geval niet kunt wijzen op een schending van auteursrechten.
Binnen YouTube mag je de fimpjes dus inderdaad gebruiken; daarbuiten niet (hoewel YouTube logischerwijs daarvoor haar aansprakelijkheid uitsluit dan wel beperkt).
Pieter2011
7 jaar geleden
In tv-programma's worden dagelijks video's van YouTube vertoond. YouTube verleent daar (ongetwijfeld tegen een financiële vergoeding) toestemming voor aan de makers van die uitzendingen. En dat mag volgens de regels. In het geval van Maarten heeft het tv-programma dus, met toestemming van YT, de beelden gebruikt. Nogmaals, dat gebeurt dagelijks en is helemaal volgens de regels.
erotisi
7 jaar geleden
In 8.2 staat dat ook derden naast YT het mag verspreiden etc: Als u Content naar de Dienst uploadt of die Content daarbinnen plaatst, dan verleent u:
"iedere gebruiker van de Dienst een wereldwijde, niet-exclusieve, royaltyvrije licentie voor het zich via de Dienst toegang verschaffen tot de door u Geplaatste Content, alsmede voor het gebruik, de verveelvoudiging, de verspreiding, het maken van afgeleide werken, het tonen en uitvoeren van die Content, voor zover op grond van de functionaliteit van de Dienst en ingevolge de Voorwaarden is toegestaan.