Kan je trouwen met iemand die in de gevangenis zit?

Kan een gedetineerden een huwelijk aangaan terwijl hij/zij hun straf uitzitten? Het maakt niet uit of het een tijdelijke of levenslange gevangenisstraf is. Ik heb wel eens gehoord van "trouwen met de handschoen" is dat voor een gevangenen ook Zo?

Toegevoegd na 2 minuten:
Niet dat iedereen met een gevangenen wil trouwen, maar vroeg me gewoon af of dit ook juridisch/wettelijk mogelijk is, zoals ondertrouw etcetera. En kan een gevangenen tijdens zijn/haar detectie ook scheiden?

7 jaar geleden
in: Wetgeving
6.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Men kan kan schriftelijk in ondertrouw.Ik ben schriftelijk in ondertrouw gegaan,
Er moeten 6 getuigen bij de trouwerij aanwezig zijn omdat het een bijzonder huwelijk is en de PI niet is aangewezen als trouwlocatie.door de gemeente
Men kan in de kerkzaal of stiltezaal van de PI trouwen, er is dan een ambtenaar van de burgerlijke stand aanwezig. Alle genodigden worden eerst gescreend op het hebben van een strafblad. Met strafblad mogen zij niet aanwezig zijn.
De trouwfoto's worden misschien niet zo romantisch als men zou willen.
Scheiden kan ook.
http://www.ad.nl/utrecht/moordenaar-trouwt-met-kerkvrijwilligster~a99172b0/

Antwoorden (1)

Jazeker, trouwen is één van de zogenaamde burgerlijke rechten. Het is een sociaal grondrecht. Dat wil zeggen een recht dat de overheid MOET toestaan. Dit in tegenstelling tot het klassieke grondrecht van de Vrijheid van Meningsuiting dat de overheid NIET MAG verbieden.

E.e.a. volgt uit art 6 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM)

Twee sites waar je meer praktische info vind over hoe 'trouwen in de gevangenis' kan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ondertrouw en scheiden zijn gevolgen van willen trouwen: dus mogelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus als je de burgemeester op je trouwerij wil, zorg eerst even dat je in de bak komt. ;-)