Hoe krijg ik een redelijke schadevergoeding na scheur in jas door spelende hond?

Vanmiddag sprong er een enthousiaste hond tegen me op en beet in mijn jas. Gevolg: een scheur en wat kwijl op de jas. De hond was aangelijnd en werd kort gehouden omdat hij erg speels is. Tcoh is dit heleaas gebeurd.
De eigenares heeft met haar verzekeringsagent gebeld, hij zei: laat ze de jas maar naar een kleermaker brengen en stuur de rekening maar.
Ik ben het hier niet mee eens, je zult het altijd blijven zien. Het is een Tensonjas, twv ca. €170.
Ik wil graag de hele jas vergoed.
Wat is redelijk, en gebruikelijk?
Ik moet in ieder geval die vrouw schriftelijk aansprakelijk stellen, en wat gebeurd er dan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
14.2K
Rieneke1
7 jaar geleden
Ik denk dat je alleen de hele jas vergoed krijgt als je die zeer recent hebt gekocht, en dat met de bon kan bewijzen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je zult nooit meer krijgen dan de schade. Dus ik acht je kansloos. De kleermaker is echt gewoon maximaal. Toegevoegd na 2 minuten:
De jas is namelijk nog bruikbaar na reparatie.

Antwoorden (4)

Alleen als het onzichtbaar gerepareerd kan worden moet je daar mee akkoord gaan. Als het niet onzichtbaar gerepareerd kan worden, moet de hele jas vergoed worden. Het zou dan wel handig zijn als je het bonnetje nog hebt, of een afschrift van je bankrekening. Maar ook zonder deze papieren moet je een redelijke vergoeding krijgen. Dan wordt de waarde (restwaarde) geschat.
jc54
7 jaar geleden
Het probleem is, dat die Tensonjas geen 170 euro meer waard is, want hij is gebruikt. je hebt recht op vergoeding van de dagwaarde, en waarschijnlijk alleen het verschil oude-nieuwe dagwaarde (dus met/zonder schade).

Toegevoegd na 1 minuut:
Aanvulling; die dagwaarde is dus veel lager, en vraag me af of je meer dan pakweg 60 euro zult krijgen (1/3 van de nieuwwaarde). Kijk evt bij tweedehandswinkels wat een vergelijkbare jas nog waard is.
tinus1969
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Vanwaar de min?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+plus tinus, geen idee
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet onbelangrijk: een verzekeringsagent is tot op zekere hoogte wel gemachtigd om te adviseren aan de hand van de aansprakelijkheid en het schaderapport. Maar het eindoordeel ligt bij de verzekeringmij en dat kan heel anders uitpakken.
Ga naar een zaak die gespecialiseerd is in dit soort kleding, bijvoorbeeld de winkel waar je de jas hebt gekocht. Tegenwoordig kan dat heel goed gerepareerd worden. Je zult de eerste niet zijn met een scheur in een buitensport-artikel.
Je scheur wordt dan niet gewoon dichtgenaait, zoals bij de kleermaker om de hoek, maar er wordt ook gekeken naar het soort stof (waterdicht?) om dat te herstellen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt alleen de hele jas vergoed krijgen als blijkt dat reparatie meer kost dan vervanging.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er staat dat de verzekeringsagent iets gezegd heeft over repareren bij een kleermaker, niet over een gespecialiseerd bedrijf.
Het is nog maar de vraag of de verzekeringmij zelf meegaat in de aansprakelijkheidsstelling.
Inekez1
7 jaar geleden
Bij dat gespecialiseerde bedrijf werken ook kleermakers. Als er niet door de verzekeringsmaatschappij is vastgelegd welke kleermaker, dan mag de eigenaar van de jas daar zelf de beste voor kiezen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
U zet de vragensteller op het verkeerde been.
Een verzekering gaat ervan uit dat men voor het goedkoopste kiest. Als men de beste wil hebben, hetgeen veel duurder uitkomt, zal men eerst overleg met de verzekering moeten plegen.
Zoals wat JC54 zei; laat de jas repareren. Als het zodanig gerepareerd is dat de schade niet meer zichtbaar is, dan is het daarmee afgedaan.

Ga je de jas ergens repareren, vraag dan na of het daarna in oorspronkelijke staat terug gebracht kan worden (tenminste, dat het zo oogt), zo niet, dan ga je naar een andere (lees: duurdere) kleermaker die daar wel voor kan zorgen.

Als je bij verschillende (minstens 3) duurdere kleermakers bent geweest en ze beweren allemaal dat het niet meer zo kan worden zoals hoe het eerst was, kan je de naam en adres van deze kleermakers op internet zoeken en aan de verzekering doorgeven dat je het hebt getracht en dat het niet lukt om te repareren (in zo een staat zoals hoe het was) bij die-en-die kleermakers.

Als er écht helemaal geen uitweg is, vergoeden ze wellicht de jas MITS je 1.) hier een bon van hebt en 2.) deze recent is aangeschaft (want er gaat ook nog afschrijvingswaarde van af) én 3.) deze bon staat ook echt op jouw naam. Want je kan hem net zo goed 2de hands hebben gekocht van iemand met bon. Vooral duurdere/exclusieve jassen leveren ze met bon/factuur op naam ivm. oa. verzekering.

Verzekering vraagt dat met alles wat je vergoed wilt hebben; of de bon/factuur op jouw naam staat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Alles wat u opnoemt Lizio is belangrijk, maar het belangrijkste is of de eigenaar van de hond aansprakelijk is.
Zo ja, dan dient men de verzekeringsmij, via de verzekeringsagent, eerst op de hoogte te stellen van de eventuele kosten.
Toezeggingen dienen allemaal schriftelijk te gebeuren. Een mondelinge toezegging via de telefoon is geen bewijs.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is inderdaad moeilijk hard te maken dat een begeleider van een hond daarvoor aansprakelijk is. Stelt u voor als hij deze hond maar een paar dagen geleden heeft gekocht, dan acht ik de kans klein dat hij aansprakelijk kan worden gesteld voor een hond wat hij zelf niet heeft opgevoed. Daarnaast is maar net de vraag of hij überhaupt de eigenaar is (of iemand anders, bijv. zijn vader). Tot slot mogen we blij zijn dat het een scheur op de jas is en niet lichamelijke scheur.