Mag je meubels van spaanplaat als hout verkopen?

Op de site van een meubelzaak staan goedkope bureau's met als materiaal hout. Gezien de prijs en wat ik eerder bij deze zaak heb gezien gaat het om spaanplaat met een houtprint. Mag dat?

Toegevoegd na 26 seconden:
PS En uit welke wet blijkt dat dan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Poet
7 jaar geleden
Het zijn natuurlijk aan elkaar geplakte houtsnippers. Maar inderdaad, mag je dat hout noemen?
Goeie vraag +
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik denk dat het pas een probleem wordt als er "massief" bij staat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als iets mag, is dat eigenlijk altijd vanwege het ontbreken van een wet die zegt dat iets niet mag. Hale alle wetten weg en alles mag. Als het ergens onder zou kunnen vallen is het "misleiding van de koper"(consument), echter spaanplaat is grotendeels hout dus in een eventuele rechtszaak voorzie ik weinig problemen aan de kant van de verkoper. Als deze de tafel zou verkopen als "eikenhouten tafel" heeft deze wel een probleem. In de warenwet (dus voor voedsel en voedselgerelateerde producten kent men sommige minimumwaardes van product wat ergens in verwerkt moet zitten, maar ook dat helpt de consument weinig. "Krabsalade" zou vaak beter surimisalade heten. In vergelijk is dan een spaanplaten tafel veel meer van "hout" dan een krabsalade van krab is gemaakt. Maar spaanplaat is een subcategorie van hout zo zou ik het zien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er staat specifiek bij de gedetailleerde omschrijving: Materiaal: Hout.
TurfGraver
7 jaar geleden
En dat is het toch ook? Hout.
Hout kent verschillen soorten, formaten en samenstellingen...
Poet
7 jaar geleden
http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2016-09-01#Boek7_Titeldeel1_Afdeling2 Artikel 17 van het burgerlijk wetboek gaat hierover. Hoewel dit de legitimiteit van de verkoop betreft en niet puur het maken van reclame
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan best zijn dat dit burootje van Been Lakker uit sandwichpanelen bestaat: het blad en de linker 'poot' zijn wat te dik voor spaanplaat. Bij één van de beoordelingen staat: " Als je een pen naar beneden laat vallen zit er ene gat of gaatje in!". Dat zou bij spaanplaat (meubelplaat) niet gebeuren. Dus ik denk een duims frame met aan beide kanten 4mm triplex met daaroverheen weer een laag kunststof fineer. Waarschijnlijk zit er meer 'echt' hout in dan in spaanplaat...! Maar of je je meubels bij de bakker om de hoek of bij Björn haalt, bij dergelijke prijzen moet je erop voorbereid zijn dat je mogelijk vingertopjes van sri-lankese kinderen in de verpakking kunt aantreffen!

Antwoorden (1)

Er blijkt uit geen één wet dat je spaanplaat voor hout mag verkopen, dat heet een maas in de wet, en daar heeft die meubel firma handig gebruik van gemaakt.

In essentie is spaanplaat gewoon hout in een andere samenstelling, de verkoper heeft je in die zin niks op je mouw gespeld, als er iets stond van Massief Eiken / Beuken / Grenen, dan had je een punt... Maar het feit dat het om goedkope meubels gaat kan je niet verwachten of naïef om te denken dat het meubel uit massief hout zal bestaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou er geen moeite mee hebben als het niet onder specificaties zou staan. En hout en spaanplaat met een kunststof laagje met houtstructuur vind ik echt verschillende materialen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik snap je gevoel. Maar spaanplaat is nu eenmaal gewoon een houtsoort. Dus mag het op die manier verkocht worden. Pas als er massief staat is het oplichting.
TurfGraver
7 jaar geleden
Eiken "patroon" is ook wel een weggevertje dat het hier niet om massief hout gaat...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@mendelson Het gaat niet om vinden, maar om zijn. Spaanplaat is hout. Dus je staat nergens, juridisch niet en begriptechnisch ook niet.