In hoeverre kun je ouders aansprakelijk stellen voor de daden die hun kinderen hebben gepleegd?

Twee kinderen van 9 jaar spelen op straat en schieten met pijltjes. Één pijltje treft de voorbijganger in het oog en hij lijdt hierdoor schade.
Het is niet duidelijk wie van de twee kinderen het desastreuze pijltje heeft geschoten.

Wie is of zijn dan aansprakelijk?

Aangezien het om kinderen van onder de 14 jaar gaat, zijn de ouders in beginsel aansprakelijk art. 6:164 jo 6:169 BW, echter is er in deze casus niet duidelijk wie de schade heeft toegebracht. Kunnen beide ouders dan aansprakelijk worden gesteld of zorgt de bewijslast ervoor dat geen van hen aansprakelijk kan worden gesteld?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zijn het kinderen jonger dan 14jaar dan geldt groepsaansprakelijkheid niet. Als ouder kunt u alléén aansprakelijk worden gesteld voor de schade die uw kind ‘echt’ heeft veroorzaakt.

Antwoorden (3)

Ik denk dat een rechter zich hier over moet buigen, maar mijn gevoel zegt : beiden. Ze zijn tenslotte beiden bezig geweest met gevaarlijk gedrag, waar de ouders verantwoordelijk voor worden geacht (al vind ik het daarnaast nog discutabel of je 24/7 van je kinderen kunt en moet weten waar ze zijn en wat ze doen), maar ze zijn in elk geval juridisch verantwoordelijk. Bijvoorbeeld voor de schadeafhandeling door de verzekering. Of soms een opvoedkundig praatje.

Nu waren het pijltjes, waarvan er uiteindelijk maar één het gewraakte pijltje afgeschoten kan hebben. Maar als ze samen, ik noem maar wat, planken met spijkers op de weg leggen ? Of een touwtje over het fietspad spannen ? Ook levensgevaarlijk, maar dan is vrij duidelijk dat er niet één de zwarte piet kan krijgen en de ander vrijuit gaat.

Zo gaat hier ook niet de ander vrijuit, puur omdat die wat meer "geluk" heeft gehad met het uitkiezen van zijn doelen. Maar dan nog gaat het denk ik niet om een strafzaak maar een verzekeringskwestie ; waar de voorbeelden die ik noemde voorspelbaar gevaarlijk zijn, is papieren pijltjes schieten an sich een redelijk onschuldig vermaak, en het net in je oog geraakt worden een freak-accident. Ik denk niet dat je van een negenjarige kan verwachten dat hij moet kunnen voorspellen dat een papieren pijltje gevaarlijk is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen, kun jij niets aan doen, zij zijn beiden bezig, maar in de bron wordt iets zeer essentieels weggelaten, is juist bij deze kwestie uitermate van belang.
Hier een site van de Rechtsbijstandsverzekering:
DAS
4de regel van onderaf.
http://www.mijnrechtsbijstandverzekering.nl/informatie/voorbeelden-rechtsbijstand/groepsaansprakelijkheid/
Ik heb hen gemaild dat de pagina niet volledig en accuraat is.
Vanaf nu weet je het ook ::))
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen, zoals te zien heeft DAS hun site aangepast.
Vanaf Feit: is het volgende gewijzigd en toegevoegd:
Groepsaansprakelijkheid geldt alleen voor schade die in groepsverband is aangericht. Een groep wil hier zeggen dat twee of meer personen bij de zaak betrokken zijn. Ze hoeven ook niet langdurig een groep te vormen. Het gaat erom dat ze op het moment van de daad samen waren en er allemaal bij betrokken waren. Overigens geldt de regeling voor groepsaansprakelijkheid niet voor ouders van kinderen onder de 14 jaar. Hun ouders zijn alleen aansprakelijk voor schade die hun eigen kind heeft veroorzaakt. Een van de jongens heeft inmiddels toegegeven dat hij de rugzak heeft gegooid en heeft inmiddels zijn excuses aangeboden aan Robert Jan.
Volgens mij is geen van de twee kinderen (en daarmee hun ouders) aansprakelijk totdat duidelijk is wie de dader is. "Onschuldig totdat het tegendeel bewezen is" geldt ook voor kinderen.

Het is dus in eerste instantie zaak goed uit te zoeken of er niet toch een dader is aan te wijzen.

Kan dat niet dan zou een gang naar de rechter uitkomst kunnen bieden, maar waarschijnlijker is het eenvoudiger wanneer beide ouders dan aansprakelijkheid erkennen en het dan verder aan hun aansprakelijkheidsverzekering over te laten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
teusvh
7 jaar geleden
Erken nooit aansprakelijkheid! Moreel ben ik het daar ook niet me eens, maar dat is wel een standaard polisvoorwaarde. De verzekeringsmaatschappij wil zelf beslissen of ze moeten betalen, en daar zo nodig over procederen.
Dus als je aansprakelijkheid erkent kan dat zomaar betekenen dat je WA-verzekering je er zelf voor op laat draaien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Ozewieze enz. de eerste alinea klopt. Duidelijk moet zijn wie de veroorzaker is. Zolang dat niet bewezen is, zijn geen der ouders aansprakelijk voor hun 9jarige kind. Zolang de kinderen het echt niet weten zullen de verzekeringen het onderling uit moeten zoeken.
Bj kinderen jonger dan 14 jaar geldt de groepsaansprakelijkheid niet. Alleen als men weet welk kind onder de 14 jaar de veroorzaker van de schade is kan men via de aansprakelijkheidsverzekering deze schade laten vergoeden. Controleer wel of er gezinsdekking is op de aansprakelijkheidsverzekering. Zo ja, dan zal de schade bij kinderen onder de 14 altijd uitgekeerd worden

Artikel 164 Burgerlijk Wetboek6 van het Algemeen gedeelte van het Verbintenissenrecht zegt:
Een gedraging van een kind dat de leeftijd van veertien jaren nog niet heeft bereikt, kan aan hem niet als een onrechtmatige daad worden toegerekend.
Voor ouders van kinderen tot en met 13 jaar geldt een risico-aansprakelijkheid. Voor het kind zelf geldt dus dat het niet aansprakelijk is te houden voor de schade die het kind heeft toegebracht aan derden.

Als ouder (of voogd) bent ú verantwoordelijk voor de gedragingen van uw kind tot zij 14 jaar oud zijn.
Artikel 169 Burgerlijk Wetboek Boek 6 van het Algemeen gedeelte van het verbintenissenrecht zegt:
Voor schade aan een derde toegebracht door een kind dat nog niet de leeftijd van veertien jaren heeft bereikt is degene die het ouderlijk gezag of de voogdij over het kind uitoefent, aansprakelijk.

Echter, als er meer kinderen betrokken zijn bij de schade is meestal niet duidelijk wie van hen de schade heeft aangericht. Twee kinderen spelen met pijltjes, één van de pijltjes treft een voorbijganger per ongeluk in het oog. Maar wiens pijltje? Geen van de kinderen weet het.

Zijn het kinderen jonger dan 14jaar dan geldt groepsaansprakelijkheid niet.
Als ouder kunt u alléén aansprakelijk worden gesteld voor de schade die uw kind ‘echt’ heeft veroorzaakt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er zal dus een duidelijk bewijs moeten komen welk kind daadwerkelijk de veroorzaker is van de schade.