Wat kunnen we doen als een bewoner van de vereniging van eigenaren stroom aftapt ?

Onze achterbuurman heeft al een hele tijd geen stroom meer vanwege zijn financiele situatie. Als voorzitter van de vereniging van eigenaren zijn wij erachter gekomen dat het stroomverbruik van de gemeenschappelijke ruimtes in de afgelopen maanden sterk is gestegen (van €20 per maand naar €70 per maand). Ons vermoeden was dus al dat de achterbuurman hier iets mee te maken had.

Dat vermoeden is gisteren bevestigd. Hij heeft op een lamp in een van de gangen een kastje aangesloten en de bedrading loopt via zijn dakraam bij hem naar binnen. Oftewel: hij tapt stroom af.

Mijn vraag is: wat kunnen wij hier aan doen? De vereniging betaalt nu dus zijn electriciteitsrekening en doet dat blijkbaar al een hele tijd. We hebben foto's genomen van de situatie, maar weten niet of we hier iets mee kunnen.

Waar kunnen we heen met deze melding? Kunnen we de kosten verhalen op hem en hoe? En wat zouden jullie doen in deze situatie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K

Het beste antwoord

Moeilijk, dat de man technisch gesproken steelt is buiten kijf.
Maar bedenk even wat je doet als je hem afsluit.
De meeste CV zijn tegenwoordig zo gebouwd dat als er geen stroom is ook geen warmte.
Het is tegenwoordig bijna onleefbaar zonder stroom
Als iemand een brood steelt omdat hij honger heeft is het ook stelen, maar toch.
ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen
om iemand compleet in de kou te zetten.
Dus als die woning CV's hebben , kijk dan even of je zonder stroom de cv nog kan laten werken.
Dan weet je wat er gebeurd.
Ik zeg niet dat je voor de kosten hoeft op te draaien
ik zou in elk geval bij houden wat de kosten zijn
en dat zeker verhalen.
Maar ik zou ook contact met de man opnemen om hem allereerst te vragen hoelang het nog gaat duren
voordat de stroom weer is aangesloten.
en of hij eventueel maatschappelijke hulp op dat vlak heeft.
Ik kan zo niet beoordelen of de man asociaal is of gewoon een mens in de problemen is.
Stel volgende maand wordt hij weer aangesloten.
Dan kan je met hem eventueel een betalingregeling treffen
het gaat er tenslotte alleen maar om dat je geld weer terugkomt en als je dat uit de jurisdische sfeer kan houden scheelt hem ook geld.
Want er staat natuurlijk meestal ook nog een fikse boete op. op deze manier valt dat te omzeilen.
Het is in zijn voordeel het zo te regelen. lijkt me
Mocht het toch langer (te lang)gaan duren om een niet a- sociale reden. dus wel mee willen werken maar onmogelijk
voor hem te betalen. (op dit moment)
Dan zijn er 2 mogelijkheden
1. je laat de situatie bestaan totdat hij een oplossing heeft
stel dan ook een termijn en hou hem er aan.
Dus als hij weer stroom heeft moet hij ook meteen de betalingregeling met jullie laten ingaan.
Vertel hem er wel bij dat dit moet worden aangegeven bij de juiste instanties om de claim rechtsgeldigheid te geven
Vraag eventueel de politie om advies als jullie zeg maar de zaak in de minne willen schikken.
Het scheelt hem wellicht boetes en dus extra kosten.
2 het lukt hem nu en in de toekomst niet te betalen.
om een niet asociale reden
Vertel hem dan dat je per die en die datum de zaak er af haalt. om de schade te beperken voor de vereniging.
geef hem even de tijd om zelf nog iets te verzinnen.
het omzeilen van de meter is een mogelijkheid de boete is dan voor hem maar jullie probleem is daarmee opgelost
en de schade wordt dan via de rechtbank verholpen duurt lang maar je krijgt je geld terug.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Begin maar met aangifte te doen bij de politie, en de man aansprakelijk te stellen voor de geleden schade.

De kans dat je geld van hem gaat zien zal erg klein zijn, maar jullie hoeven natuurlijk niet met z'n allen zijn stroom te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is gewoon fraude en diefstal en valt onder het strafrecht.

Zorg inderdaad voor voldoende bewijs en ga naar de politie om het aan te geven.

In hoeverre zo'n zaak uiteindelijk succes heeft weet ik niet
maar je kunt het niet laten voortduren.

Illegaal stroom aftappen gebeurt vooral door hennepkwekerijen en men is druk doende er iets tegen te doen. Je kunt het ook melden bij de tiplijn Meld Misdaad Anoniem.

Maar ik zou eerst naar de plaatselijke politie gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat de buurman geen stroom heeft vanwege zijn financiele situatie geeft hem niet het recht om stroom af te tappen .
ik zal de situatie aan hem mededelen dat dit niet de gang van zaken is en dat jullie op deze manier gedupeerd worden door hem .
zet hem voor de keuze ,of hij stopt direct met stroom tappen
of jullie moeten de energie leverancier inlichten.
om gelijk aangifte te doen vind ik een beetje te rigoreus, die optie blijft natuurlijk altijd nog mogellijk.
wat ook meespeelt is natuurlijk ,omdat hij zelf aan het knutselen is geweest, het gevaar op brand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat de man gedaan heeft valt niet goed te praten, maar ik begrijp dat hij het uit een soort paniek deed, en niet om er rijker van te worden.

Steek de koppen eens bij elkaar en bekijk of julie het het op een humane manier kunnen oplossen.

Het doen van aangifte zal de harmonie verstoren, en jullie blijven toch buren.

Van een kale kip kun je geen veren plukken, dus de kosten op hem verhalen kan een langdurige strijd worden.

Met wat goodwill van alle partijen wil de man jullie misschien wel compenseren met het schoonmaken van de gemeenschappelijke ruimtes, of het onderhouden van de gemeenschappelijke tuin.

De illegale situatie zal natuurlijk wel moeten stoppen, al is het alleen maar vanwege de veiligheid.