Mag kledingwinkel zomaar +200 euro eisen?

Dag,

Een maand of 6 geleden heb ik -perongeluk- kleren besteld bij Outfittery. Outfittery een kledingwinkel die eerst kleren naar je opstuurd, op basis van jouw voorkeuren die je aanduid, en die dan de kosten vragen. Toen had ik daar geen idee van. Dit was een bedrag van rond de +700 euro. Destijds had ik ook totaal geen besef van dat ik een bestelling had geplaatst, totaal onbewust, hoewel ik wel mijn adres moest invullen. Ik heb toen de volledige bestelling met alles erin en eraan teruggestuurd met de retourbon.. dit was ook binnen de 10 dagen. Na al die maanden kreeg ik mail binnen van de webwinkel om mij te herinneren dat ik nog kosten heb (die waren rond de 100 euro) hoewel ze wel in de mails duidelijk hebben vermeld dat als dit niet klopte, dat ik de mail mocht negeren. Een paar weken terug kreeg ik een brief met daarin dezelfde inhoud als in de mails (als ik geen kosten meer te betalen had mocht ik de brief als negeren aanschouwen). Nu krijg ik een brief binnen dat ik nu een openstaand bedrag heb van 129 euro en met als factuur 132 euro.. + schadebeding etc. alles totaal is 267 euro. Als ik mij goed kan herinneren hebben ze in geen geval recht op (extra) kosten aangezien ik alles destijds heb geroutineerd. Als ik niet binnen de bepaalde datum betaal schakelen ze de gerechtsdeurwaarder in. Ik begrijp niet goed waarom ik destijds +100 euro aan moest betalen.. In elk geval ik zal de winkel contacteren voor verdere informatie al vind ik dit een vreemd zaakje...

mvg

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
(als ik geen kosten meer te betalen had mocht ik de brief als negeren aanschouwen) Daarmee bedoelen ze dat je net die dag nog over hebt gemaakt. Niet dat jij denkt dat zij geen recht hebben op dat geld. Je snapt de brief niet.
Utrecht
7 jaar geleden
Je hebt zelf een aantal vervelende fouten gemaakt: kleding bestelling zonder de kosten te weten (en niet het besef hebben dat je ervoor moet betalen) en je hebt onterecht niet gereageerd op hun brieven/emails. Zal nu wat extra moeite en geld kosten alles weer recht te trekken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vraag me af of dat uberhaupt gaat lukken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nau, ik ben minderjarig dus dat zegt al wel wat... Ik vind m'n weg wel, bedankt voor de antwoorden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Minderjarig of niet, de kosten zijn gemaakt en moeten betaald worden. EN van wat ik in de algemene voorwaarden terugvind, betaal je als consument de kosten voor het terugsturen. Die zouden inmiddels best aardig opgelopen kunnen zijn. Hangt ook af van welke verzendwijze je hebt gekozen - zowel bij bestellen als bij terugsturen. Ook vind ik dit : https://www.klacht.nl/outfittery/ - twee klachten over de facturering van dit bedrijf, maar beiden inmiddels wel netjes opgelost. De moeite waard om nog even goed achteraan te gaan dus .
TurfGraver
7 jaar geleden
"Nau, ik ben minderjarig dus dat zegt al wel wat…"
En dan voor +700 euro iets bestellen zonder te weten hoe het werkt?
Ja, dat zegt wel wat ja. :/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Commentaar geven is wel makkelijk ja. Het was helemaal niet de bedoeling om te bestellen, maar om rond te kijken. Sites als deze vragen je om aan te melden in je in te schrijven via adres om dan maar in kleine lettertjes te zetten dat ze u iets gaan opsturen nadat je geslecteerd hebt wat je 'leuk' vind... naief of gewoon nieuwsgierig? Ik denk eerder dat de site een vage manier van werken heeft naar mijn mening..
TurfGraver
7 jaar geleden
Vul ook wel vaker een boodschappen mandje vol :) maar op moment dat ik adres gegevens moet invullen of moet registreren wordt ik wat voorzichtiger.
Snap je mening, maar minder naïef zijn zal een goede zijn.
Hafijn, billen verbrand en dan nu de blaren...
Zou advies van Marleen opvolgen en contact met die gasten opzoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zal morgen brief opsturen en desnoods bellen. Ik denk dat er een vergissing is van beide kanten. Had eerder gereageerd moeten hebben op de mails en brieven. Nau, voor nu vertrouw ik op 'eind goed al goed', zal wel zien wat er van uit de bus komt...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vraag me af of de reageerders ooit hebben gehoord van kopen op afstand en welke wetgeving daarom trent geld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja en ja. Wat is je punt?
TurfGraver
7 jaar geleden
Zolang we niet weten waarvoor die 100 euro betaald zou moeten worden, heeft het kennen van de wetgeving kopen op afstand weinig zin theod.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mijn moeder is dit pure bedrog, en eigenlijk steun ik hier haar volledig in. Ze maken valse kosten en facturen aan voor kopers/afwijzers en indien zij niet onmiddelijk willen betalen sturen ze mails of brieven om druk op de schouders leggen van de mensen zodat ze toch betalen om miserie vermijden. Als ik mij goed herinner zijn verzending en retour kosten volledig gratis, dus volgens mij hebben ze nog steeds geen recht op een -hoog- bedrag, sprekend over +200 euro. Ikzelf lig niet wakker voor de gerechtsdeurwaarder.. I'll see..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Silphias, ik zal de hele kwestie vannacht nog een goed doornemen. Ik heb de site al bekeken. Vreemd ik moet steeds kiezen. Heb dat nog niet gedaan, maar ga het wel doen en alle adders onder het gras boven laten komen.
Kijk even op de site bij je openstaande rekening wat de omschrijving is van het bedrag.
Wat is je precieze leeftijd. Als je dit geheim wilt houden kan het ook per Pb.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Joandarc Alvast bedankt voor de moeite :)
ik heb gisteren nog eens goed de site bekeken om nog eens te herhalen wat ik toen precies gedaan heb, en inderdaad je moet steeds kleren kiezen wat ik toen heel vervelend vond (ik wou wat rondkijken op de site vandaar) en zo dusdanig snel geweest ben geweest dat ik nooit naar de info heb gekeken die erbij stond qua betaling en regeling van verzendingen en etc... een stomme fout van mezelf maar ik blijf er bij dat alles zo snel ging van de site dat ik onbewust was dat ik aan het bestellen was, wat wel heel stom is van de webwinkel zelf.
Ik ben 16 maar heb nog geen persoonlijke bankkaart of dergelijke dus dat ligt moeilijk rond rekeningen bekijken.. Nau durf ik natuurlijk niet meer verder te kijken achter wanneer je je adres hebt ingevuld, voor je het weet heb ik weer een bestelling geplaatst dus dat is geen optie..
Morgen (21 september) zou de laatste dag zijn voor de betaling, anders komen ze met gerechtelijke stappen (zeggen ze, ik geloof er eerlijk gezegd bitter weinig van) dus ik hoop dat ik toch recht heb om de hele betaling af te wijzen. Als ik niet verkeerd ben is dat ook zo..
TurfGraver
7 jaar geleden
Welke kosten (mail en brief) brengen ze in rekening? Die eerste 100 euro.
De extra kosten zijn namelijk om dat bedrag van jou te ontvangen (rente, deurwaarde e.d.).
Maar als die eerste 100 euro onterecht zijn hebben ze niks te eisen, zowel dan is zo snel mogelijk een regeling treffen het goedkoopst..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die mails zijn ondertussen al lang in de prullenbak.. :/ MAAR er niks tussen van rente, deurwaarde, enz. Gewoon dat ik nog +100 euro moest. Dus neem ik aan dat dit gewoon een bedrag is voor een willekeurige reden, aangezien ze niet hebben vermeld waarom..? Dit was ook precies waarom ik me er toen niet zo van aantrok...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stond*
TurfGraver
7 jaar geleden
(Niks tussen over rente of deurwaarde) Toen niet, nu wel omdat je niet betaald hebt.
Als die bedrag voor een willekeurig reden was (wat ik mij niet kan voorstellen) is het onzin natuurlijk. Maar waarschijnijker is het dat die 100 euro onkonsten (ergens kleine letters) waren, en omdat die niet op tijd betaald zijn (na herinneringen) komt er nu dus rente en extra kosten boven op. Maar bel of mail ze eens ander wat dit (die 100 euro) voor kosten zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het probleem begint eigenlijk al in je eerste zin ; "Outfittery is een kledingwinkel.......". Maar outfittery IS geen kledingwinkel ; het is een soort stylingbureau dat complete outfits levert voor luie statusgeile mannen met teveel geld. Het is inderdaad niet makkelijk daar meteen achter te komen. Ik hoop dat Joan je kan helpen, maar ze zijn toch stap voor stap wel vrij duidelijk over wat ze doen en hoe. Ik heb ooit, eeuwen geleden (pre-internet) iets dergelijks aan de hand gehad met een beha bestellen waarna bleek dat ik ineens stiekem een soort "abonnement" had op elke maand een beha plus onderbroek (wat MOET ik met al die krengen....) maar heeft nog wel wat voeten in de aarde gehad voor ik er af was. Ik heb de site nog eens doorgelopen, en je wordt er inderdaad vrij makkelijk ingeluisd. Ik ben gestopt bij het moeten inloggen eerlijk gezegd. Als ik de kleding op een site NIET vrijblijvend kan bekijken, ben ik NIET geïnteresseerd. Maarja, dat is ook door schade en schande enzo....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nau, dat dacht ik dus ook dat Outfittery een doodgewone kledingwinkel was maar als je niet goed oplet en even vlug doorklikt ben je er al meteen ingeluisd, vooral dan voor het feit dat je niet vooraf moet betalen. Is even schrikken wanneer je een pakket binnenkrijgt van +700 euro terwijl je je niet eens meer kan herinneren wanneer de laatste keer was dat je iets bestelde... Volgens hun gaan ze nu de zogezegde deurwaarder laten langskomen maar dat ik al eerder zei, ik heb er nog niet al te veel van gemerkt.. En als ze langskomen ben ik al een pak meer informatie rijker dan ervoor. Ik weet nog steeds niet voor wat die oorspronkelijke +100 euro voor was. Ik ben zeker bereid om te betalen voor dingen waar ik verantwoordelijk voor ben zoals de dingen die je vermeld hebt o.a styling advies, etc.. maar nogmaals het bedrag in totaal die ik moest en moet betalen is nog steeds veel te veel..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik moest van de week naar een zogenaamd winnend nummer kijken. Moest een vinkje bij de algemene voorwaarden zetten dat ik die gelezen had. Ineens zie ik dat als ik dat doe ik ook toestemming geeft maandelijks een bedrag van mijn rekening af te laten schrijven. Het rekening nummer wisten zij van de postcodeloterij of iets dergelijks. Ik bedoel maar, ik ben door de wol geverfd, en nog overkwam het mij haast. Dus een kind van 16jaar is een makkelijke prooi voor dergelijke Webshops. Ouders waarschuw uw kinderen hiervoor al vanaf het moment dat zij het Internet afstruinen.

Antwoorden (2)

Het betreft hier dus kopen op afstand.

Hier geld dus de wetgeving omtrent kopen op afstand.

Het bedrag dat de kledingwinkel in rekening mag brengen zijn de kosten van retour zenden, al het overige is voor de online winkel.

Toegevoegd na 1 dag:
Ter verduidelijking.

Nee dit mag dus niet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is het antwoord op de vraag? Je geeft informatie, geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoelde je dit als antwoord te geven: Ja, dat mag als het bedrag van 100 euro (welke verhoogd is door incassokosten naar 200+ euro) bestaat uit de kosten van het terugsturen. Overigens lijkt me 100 euro voor retourkosten wat hoog. En hoe zit het met eventuele beschadigingen? Lijkt me niet dat dat voor de winkel is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij beschadiging zal de verkoper moeten aantonen dat het gebeurd is door de ontvanger en niet door transport.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan je nagaan ik dacht dus dat je "ja" probeerde te zeggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb zo;n vermoeden dat het "gratis stylingadvies" bij de prijs in zit, en als je de kleding die ze voor je hebebn uitgekozen niet wilt, betaal je alsnog voor het "advies". Zal niet makkelijk zijn daar onderuit te komen. Er is echt helemaal NERGENS op de site iets over terug te vinden....ook niet dat het NIET zo is. Ze hebben het wel over het gebruiken van een retourlabel om "onnodige kosten" te voorkomen, maar die kosten worden net met name genoemd.
Neen, niemand , dus ook geen enkele webshop of ondernemer mag zómaar een rekening sturen en een willekeurig bedrag eisen. Dit is geregeld in het Burgerlijk wetboek.
Dit geldt niet alleen voor kopen op afstand, dit geldt voor iedereen.
De webshop zal aannemelijk moeten maken waar de vordering op gebaseerd is. Dat zij dus recht hebben op het bedrag. Dit bedrag hoort gespecificeerd te worden.
Op de website wordt duidelijk vermeld dat er geen kosten zijn verbonden aan verzending en retournering als u het bestelde binnen 14 dagen terugstuurt, ook het eventuele advies van de Style-experts is kosteloos. Er wordt niets vermeld over koopverplichting of abonnement.
Zoals je de vraag stelt hebt je gebruik gemaakt van het herroepingsrecht (in het Duits: Wiederrufsrecht). Sedert 13 juni 2014 geldt het niet alleen voor Nederland, maar voor alle lidstaten van de Europese Unie en dus ook voor Duitsland.
Als de koper keurig aan alle voorwaarden heeft voldaan en dan toch nog een aanvullende rekening krijgt die de koper niet thuis kan brengen dan kan het alleen om een onterechte rekening gaan of om verborgen verplichtingen.
Dat laatste is op grond van de Europese Richtlijn Consumentenrechten, die ook gelden voor een webshop met thuisadres in Berlijn, absoluut verboden. Op websites waarop handel wordt gedreven dient uiterlijk aan het begin van het bestelproces duidelijk en leesbaar te worden aangegeven of er beperkingen gelden voor de levering.