Mag de vader wettelijk bezien de moeder van hun kind aanstellen voor gastouderopvang ?

Ouders zijn gescheiden, samen 2 kinderen waarvan 1 bij vader is gebleven. Vader heeft af en toe opvang nodig, moeder van hun kind is gastouder. Mag vader dan hun kind bij de moeder in de gastouderopvang plaatsen?
graag antwoorden met bewijs.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De moeder mag natuurlijk gewoon op haar eigen kind "passen"; ik weet niet of je die constructie zou mogen gebruiken om geld ergens uit te trekken of heen en weer te schuiven.....zoals je het voorstelt klinkt het heel.......wat is het juiste woord....onfris ? onzuiver ?
ronron1212
7 jaar geleden
Het is de ouder van het kind ben het helemaal met Marleen eens.
Poet
7 jaar geleden
De vader is verantwoordelijk voor de kinderen op bepaalde dagen en de moeder niet. Die dagen heeft de moeder nodig om haar geld te verdienen en doet dat met kinderopvang en dat kennelijk volgens de regels terzake want ze is officiële opvangster.
Ik zie dan niet het formele verschil met een reguliere opvang.
De hoeveelheid tijd dat de kinderen bij de moeder zijn kan mede bepalend zij geweest voor de vraag of het co-ouderschap danwel omgangsregeling betreft (als kids minimaal 3 dgn bij elke ouder zijn kan het co-ouderschap zijn n hebben beide formeel behoefte aan een meerpersoons-huis. Als de opvang ertoe leidt dat de vader structureel onder de 3 dagen komt dan zou de vrouw of de overheid daarvan wellicht een punt kunnen maken.
tinus1969
7 jaar geleden
Waarom zou je dat willen doen?

Antwoorden (2)

De vader mag best de moeder aanstellen als gastouder, maar in de praktijk heeft dat weinig zin. Er is bijvoorbeeld geen recht op kinderopvangtoeslag.
tinus1969
7 jaar geleden
Om kinderopvangtoeslag te krijgen, moet de vader aan bepaalde voorwaarden voldoen:
1. de vader heeft met het kindercentrum of gastouderbureau een contract afgesloten;
2. het kindercentrum of gastouderbureau moet geregistreerd zijn in het Landelijk
Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP);
3. de vader krijgt kinderbijslag of hij onderhoudt het kind in belangrijke mate.

De gastouder dient geregistreerd te staan in het Landelijk Register
Kinderopvang en Peuterspeelzalen (LRKP Vanaf 1 oktober 2012 dient iedere
opvanglocatie van een gastouder met een afzonderlijk registratie nummer in het LRKP geregistreerd te staan.
De moeder die geen toeslagpartner is maar zelf gastouder is, krijgt tijdens de uren dat zij als gastouder werkt alléén kinderopvangtoeslag als haar eigen kinderen naar een kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang gaan.
De gastouder/in dit geval de moeder/ heeft geen recht op kinderopvangtoeslag als de kinderen door een andere gastouder worden opgevangen.

Voor co-ouderschap gelden andere regels.

Toegevoegd na 1 uur:
Op grond van art 1.6a van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen kan men geen gastouder zijn voor het eigen kind.

In afwijking van de artikelen 1.5 en 1.6, heeft een ouder als bedoeld in artikel 1.6, eerste lid, onderdeel a, voor zover die ouder de arbeid verricht als gastouder, geen aanspraak op een kinderopvangtoeslag in de door hem of zijn partner te betalen kosten van gastouderopvang in een geregistreerde voorziening voor gastouderopvang.