Ben ik ik alimentatie verschuldigd na 2 jaar huwelijk?

Als je partner geen belastbaar inkomen heeft maar haar nieuwe vriend wel?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Up to date 2016
http://www.scheidingsinformatie.nl/alimentatie/alimentatie/partneralimentatie/artikel/215/wat-is-de-duur-van-de-partneralimentatie%3F

Antwoorden (2)

Je bent nog steeds alimentatie verschuldigd, tenzij je partner is gaan samenwonen.

In de wet en jurisprudentie is uitgemaakt, dat partneralimentatie niet meer verschuldigd is als de ontvanger van de alimentatie samenwoont (artikel 1:160 BW).
Samenwonen houdt in:
• U woont bij elkaar, én
• U heeft een gemeenschappelijke huishouding, én
• U zorgt wederzijds voor elkaar, én
• U heeft een affectieve relatie.

Toegevoegd na 21 minuten:
Er zijn overigens andere omstandigheden die ervoor kunnen zorgen dat je alimentatieplicht vervalt, zoals niet-verwijtbaar inkomensverlies of wangedrag van de alimentatiegerechtigde. Is hiervan sprake, dan kan je de rechtbank verzoeken om minder of geen alimentatie (meer) te betalen.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+duidelijk
Wanneer de ex partner gaat samenwonen, vervalt uw onderhoudsverplichting definitief. Er moet dan wel sprake zijn van een affectieve (1) en duurzame (2) relatie waarbij er sprake is van wederzijdse verzorging (3), waarbij wordt samengewoond (4) en een gemeenschappelijke huishouding wordt gevoerd (5).
http://www.divorcehotel.nl/nl/nieuws/mijn-ex-gaat-samenwonen-wat-betekent-dat-voor-mij.htm
Als daar bij de scheiding niks over is afgesproken, gelden de wettelijke regels.

'-Een periode van twaalf jaar als er sprake is van een huwelijk met kinderen of een huwelijk zonder kinderen dat langer dan vijf jaar heeft geduurd.
-Een periode van maximaal vijf jaar als het huwelijk niet langer dan vijf jaar heeft geduurd en jullie geen kinderen hebben. De alimentatieduur is dan net zo lang als de duur van het huwelijk.'

'Als jij partneralimentatie betaalt en je ex gaat met iemand anders duurzaam samenwonen of trouwen, dan ben je niet meer verplicht partneralimentatie aan je ex te betalen.'

In dit geval zou het dus in eerste instantie JA zijn, voor maximaal twee jaar, maar die verplichting vervalt omdat ze iemand anders heeft gevonden om haar te "onderhouden". Tenzij die natuurlijk ook geen nagel heeft om zijn kont te krabben, dan kan jouw bijdrage nog in dit geval twee jaar hun hun bijstandsuitkering vervangen, maar ik begreep uit je vraag dat dat niet het geval is. Dan ben je dus geen alimentatie meer verschuldigd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Aanvulling op @Marleen. De alimentatieduur is dus even lang als de duur van het huwelijk (let op; het huwelijk duurt totdat de scheiding is uitgesproken en ingeschreven!); verder is het niet voldoende dat je aanstaande ex een nieuwe partner heeft, ze moet ook met die nieuwe partner samenwonen.
ronron1212
7 jaar geleden
Hoe lang duurt de alimentatieplicht? Als je gescheiden bent na 1 juli 1994, dan gelden de volgende wettelijke termijnen van de alimentatieduur: Een periode van twaalf jaar als er sprake is van een huwelijk met kinderen of een huwelijk zonder kinderen dat langer dan vijf jaar heeft geduurd.
Een periode van maximaal vijf jaar als het huwelijk niet langer dan vijf jaar heeft geduurd en jullie geen kinderen hebben. De alimentatieduur is dan net zo lang als de duur van het huwelijk. De termijn gaat in op de dag dat je scheiding wordt opgenomen in de burgerlijke stand van de gemeente.
ronron1212
7 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus, dat is juist. In de vraag staat twee jaar huwelijk. Over kinderen wordt niet gesproken.
Bij samenwonen met vriend, houdt alimentatieplicht op, anders maximaal twee jaar alimentatie gerekend vanaf de inschrijving van de scheiding.
"Tenzij de nieuwe partner geen inkomen heeft" staat erbuiten. Samenwonen is voldoende, er zijn nog genoeg huishoudens waarbij maar één partner een inkomen heeft.
.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij is dat precies wat er staat hoor ;-)
Ik ben bij nieuwe vriend inderdaad wel uitgegaan van samenwonen ; ik neem toch aan dat vraagsteller wel weet dat een verkéring je niet hoeft te onderhouden ;-)
tinus1969
7 jaar geleden
@Marleen:
"ik neem toch aan dat vraagsteller wel weet.." Is op GV een gevaarlijke vooronderstelling...