Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan een bekeuring op vormfout worden kwijtgescholden?

Ik kreeg een bekeuring binnen op mijn adres. Deze bekeuring is terecht, dat voorop gesteld. Echter ik ben een arme student en zou graag onder de boete uitkomen. Nu zag ik dat de bekeuring is geadresseerd aan nummer 64. Mijn adres is 64A. Kan op deze vormfout mijn bekeuring worden kwijtgescholden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik vermoed dat het gaat om een "Mulder-overtreding" (herkenbaar aan de 'M' rechtsboven op de bekeuring.)


"De Wet Mulder heeft veel uitspraken van de rechter opgeleverd en daaruit blijkt o.a. dat een schrijffout in uw naam of adres geen reden is om de beschikking van tafel te krijgen.

Als u bezwaar maakt tegen deze ‘fout’, wordt de beschikking weliswaar vernietigd, maar krijgt u een nieuwe acceptgiro thuisgestuurd met de juiste gegevens. U komt dus niet onder uw betalingsverplichting uit en zult moeten betalen." 
(Lees meer...)
Computoon
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De bekeuring is uitgeschreven op het kenteken van de auto waar de bekeuring voor bestemd is. De overtreding zelf staat dus vast.
Regelmatig hoor ik de opmerking dat een bekeuring ongeldig zou zijn wegens een “vormfout”. De wet Mulder heeft al een zeer groot aantal uitspraken (jurisprudentie) opgeleverd. De belangrijkste: als een agent ziet dat er een strafbaar feit gepleegd is dan maakt het volgens de rechtbank niet uit of er staat dat u dat bv in Amsterdam of in Rotterdam deed, of het in de Stationsstraat was of in de Dorpsstraat. Het gaat erom dat de overtreding begaan is.